eenvoudig beter geluid!

Gestart door volvo Rob, 08-08-2011 23:25:42

Vorige topic - Volgende topic

volvo Rob

IK hoor nogal wat forummers zoeken naar beter geluid. Ik ben zelf hobby matig luidspreker bouwer dus ben ik uiteraard zelf ook liefhebber van beter geluid in de auto. Nou hoor ik veel forummers over allerhande manieren om een veel beter geluid in de auto te krijgen maar lees ik wel vaak dat men ook tot in extremen gaat bij het zoeken naar beter geluid. het gegeven is dat het akoestisch opwaarderen van een auto erg moeilijk is en merk ik ook bij mijzelf dat ik daar niet altijd zin heb om die auto helemaal uit elkaar te trekken voor een beter geluid. vandaar dat ik toch graag een eenvoudig idee wil geven aan de redelijk audiominded forummer om hun 850 op te waarderen.
1. koop een 12 of 15 inch subwoofer, dit hoeft geen 1200 watter te zijn, vaak is het namelijk het rendement wat speelt, niet het wattage van het beestje. 150 tot 250 watt is prima zorg wel voor een rendement van +/- 95 Db
2. neem een vlakke 18 of 22 mm mdf, spaanplaat of multiplex plaat en maak hem op maat om in de kofferbak op het reservewiel gat te passen, en verstevig deze met twee dwars balken als hij door gaat hangen als de speaker er in zit.
3. Maak een gat ter grote van de binnendiameter in de plaat op de plek waar het reservewiel zich bevindt, en dan wel een beetje in het midden zodat het reserve wiel hier ook nog onder past.
4. plaats de speaker OP de plaat, niet er onder, waarschijnlijk kom je dan in de knoei met het reservewiel. Bij een sedan een rooster boven de speaker plaatsen, bij een 12 inch een 15 inch rooster en bij een 15 inch een 18 inch rooster zodat er gewoon op de vloer zware spullen gelegd kunnen worden zonder de speaker te beschadigen. bij een estate hoeft men niets er op te doen aangezien er een houten vloer overheen komt en vervolgens de vloer er gewoon overheen leggen
5. sluit vervolgens je versterker aan (ook hier is 250 watt meer dan genoeg) en spelen maar.

Probeer dit maar eens uit met je 850, het bevalt mij prima, de bassen gaan dwars door de vloer heen en tevens worden hinderlijke hoge tonen die sommige versterkers niet mooi uitfilteren gedempt. bijkomstigheid is ook nog eens dat de bas niet direct gelokaliseerd wordt omdat de speaker in de vloer ligt, en je hebt geen ruimte verlies.

NinaPaul

sorry, maar hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ik ben blij dat het voor jou werkt, maar het advies is (in mijn ogen) verkeerd.

A. elke subwoofer heeft een preferentie vwb de enclosure (gesloten, ported, band pass, etc. allemaal met een bepaalde inhoud)
B. Elke speaker moet "vast" zitten anders trilt het mee en verlies je geluid, niet alleen volume maar meer nog kwaliteit
c. Een houten plaat over een speaker is als een vuilniszak over je nieuwe tv.

Nogmaals, ik ben erg blij dat dit systeem voor jou perfect werkt! Maar ik denk dat met hetzelfde geld er veel beter geluid geproduceerd kan worden. Sterker nog ik denk dat je met 2 free air/infinte baffle 6,5" (16,5cm) in de hoedenplank van een sedan of in de zijpanelen van een estate 100% betere kwaliteit hebt.

(wacht op "je verkoopt zeker audio" reacties :D)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Laserblue

Citaat van: NinaPaul op 08-08-2011 23:40:48
sorry, maar hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ik ben blij dat het voor jou werkt, maar het advies is (in mijn ogen) verkeerd.

A. elke subwoofer heeft een preferentie vwb de enclosure (gesloten, ported, band pass, etc. allemaal met een bepaalde inhoud)
B. Elke speaker moet "vast" zitten anders trilt het mee en verlies je geluid, niet alleen volume maar meer nog kwaliteit
c. Een houten plaat over een speaker is als een vuilniszak over je nieuwe tv.

Nogmaals, ik ben erg blij dat dit systeem voor jou perfect werkt! Maar ik denk dat met hetzelfde geld er veel beter geluid geproduceerd kan worden. Sterker nog ik denk dat je met 2 free air/infinte baffle 6,5" (16,5cm) in de hoedenplank van een sedan of in de zijpanelen van een estate 100% betere kwaliteit hebt.

(wacht op "je verkoopt zeker audio" reacties :D)

+ 1  ::)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

daytonawim

Ik heb voornoemde constructie eens uitgeprobeerd in mijn rode sedan, gevolg een enorm ramelende kofferdeksel/nummerplaat e.d, veel boem maar bevallen deed het niet.

Met de standaard speakers (volledige bezetting) en een externe versterker kan je al een leuk stukje goed klinkende herrie maken in een Sedan.

Overigens met een (flinke) Sub in je gesloten kofferbak, kan je makkelijk je hoedenplank speakers beinvloeden, doordat je Sub veel meer lucht kan verplaatsen dan je inbouw speakers eigenlijk kunnen verwerken.

Ben nog wel eens op zoek naar de C70 sub constructie tegen de achterbank, maar speakers zijn ze op geen enkele sloop al eens tegen gekomen.

sven0503

voor sublaag is het niet zo'n probleem dat er een houten plaatje van een cm op ligt.
Dat duwt er rustig doorheen. En sublaag kun je zo goed als niet richten.

Maar ben het ook niet helemaal eens over de constructie van Volvo Rob van de zelfgemaakte subwoofer.

Wat NinaPaul ook aangaf: A. elke subwoofer heeft een preferentie vwb de enclosure (gesloten, ported, band pass, etc. allemaal met een bepaalde inhoud)

NinaPaul

Dus jij zet je woofer van je "home cinema" ook in de andere kamer, omdat het toch niet uitmaakt?

Komop, losliggende plaat over een woofer? tja als je HERRIE het belangrijkste vind, prima, maar muziek gaat het niet geven.
Maar dan wil je ook een trillende kofferklep en absoluut geen dempingsmateriaal, hoemeer het trilt hoe beter....  :eusa_wall:

Over het richten van geluid, tja idd, het menselijk oor kan NIET waarnemen waar het (sub) geluid vandaan komt.
(heeft niets, maar dan ook niets te maken met het blokeren van geluidsgolven en het effect ervan)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Laserblue

Citaat van: sven0503 op 08-08-2011 23:51:06
voor sublaag is het niet zo'n probleem dat er een houten plaatje van een cm op ligt.
Dat duwt er rustig doorheen. En sublaag kun je zo goed als niet richten.

Maar ben het ook niet helemaal eens over de constructie van Volvo Rob van de zelfgemaakte subwoofer.

Wat NinaPaul ook aangaf: A. elke subwoofer heeft een preferentie vwb de enclosure (gesloten, ported, band pass, etc. allemaal met een bepaalde inhoud)

" Snix " ... nu verwacht ik van jou ook wel een reactie... collega geluidsman ;)

sublaag niet te richten?  ;D

heb je het wel eens geprobeerd?

je moet op de goede plek van de golf zitten, anders hoor je of niks of te veel  ;)

daytonawim

Ik heb een L vormige woonkamer, in het korte deel staat de Sub, in het lange deel is de Sub ervaring al heel anders (geluidsdruk en zo)

Mm, weer een spannende discussie geloof ik  ;D

sven0503

nee tuurlijk zet ik die daar niet neer, ik weet ook wel dat dat het geluid niet ten goede komt..

maar uit het oogpunt gezien van het plaatsen in een auto,

9 op de 10 mensen horen echt niet of er wel of geen plaatje hout over je subwoofer ligt in je kofferbak.
Het gaat er om hoe je de subwoofer plaatst, en zoals Volvo Rob het beschrijft wordt er geen demping aangebracht.

Ik vond na de aankoop van mijn estate ook toevallig een Pioneer TS-WX50A subwoofer in m'n wielkast.. die heb ik maar eens aangesloten, en op foam gelegd om resonantie te voorkomen... anders word je inderdaad knettergek van het gerammel achter in je wagen.

sven0503

Citeer

je moet op de goede plek van de golf zitten, anders hoor je of niks of te veel  ;)

Ik heb het deels met je eens, maar dat gaat niet op in alle situatie's.

Weet zelf nooit hoe ik het moet verwoorden, maar ik heb wel ff een stukje gevonden op een forum over sublaag.

Sub is te richten. De theorie is exact hetzelfde als voor een line-array (DUS voor bolvormige afstralers) Alleen omdat de golflengte velen malen langer zijn, zijn de fysieke afstanden waarbij het gaat werken ook veel langer. Dus betekent het in de praktijk dat je veel ruimte nodig hebbt en ook veel kasten om echt optimaal te kunnen werken. Ook kun je dmv fase en delay en hoop doen. 1 ding wat wel overeind blijft de uitgerekende richting en vorm van de afstraling werkt theoretisch maar voor 1 frequentie optimaal. Frequenties rondom deze centrale frequentie leveren dus een ander richtingspatroon op als die ene 'gekozen' frequentie.

Dus als we het hebben over een subwoofer in een auto... tja dan gaat deze theorie dus niet echt op.

daytonawim

Toch kan er een hoop

Laserblue

Citaat van: sven0503 op 09-08-2011 00:15:14

Citeer
sublaag niet te richten?  ;D

je moet op de goede plek van de golf zitten, anders hoor je of niks of te veel  ;)

oja?..en wat dacht je van koppeling dan... ! :)

ja ontkoppeling in een auto gaat je (bijna) niet lukken en je wilt niet dat de boel door de auto vliegt  ;)
Het gaat om het geluid en niet om de trilling, dan kun je net zo goed zo'n buttkicker onder je stoel monteren. (wel leuk  ;D )

Laserblue

Citaat van: sven0503 op 09-08-2011 00:15:14
Citeer

je moet op de goede plek van de golf zitten, anders hoor je of niks of te veel  ;)

hm.. dan zal ik de volgende keer als ik weer een bandje mix vragen of de mensen in de tent zo willen staan dat ze op de goeie plek van de golven zitten...

goeie  ;)
maar ook in een tent voel/hoor je de verschillen en anders heb je niet opgelet op de mengpaneelschool  ::)

sven0503

heb wel ff een stukje gevonden op een forum over sublaag.

Sub is te richten. De theorie is exact hetzelfde als voor een line-array (DUS voor bolvormige afstralers) Alleen omdat de golflengte velen malen langer zijn, zijn de fysieke afstanden waarbij het gaat werken ook veel langer. Dus betekent het in de praktijk dat je veel ruimte nodig hebbt en ook veel kasten om echt optimaal te kunnen werken. Ook kun je dmv fase en delay en hoop doen. 1 ding wat wel overeind blijft de uitgerekende richting en vorm van de afstraling werkt theoretisch maar voor 1 frequentie optimaal. Frequenties rondom deze centrale frequentie leveren dus een ander richtingspatroon op als die ene 'gekozen' frequentie.

Dus als we het hebben over een subwoofer in een auto... tja dan gaat deze theorie dus niet echt op.

Laserblue

Citaat van: sven0503 op 09-08-2011 00:26:49
heb wel ff een stukje gevonden op een forum over sublaag.

zet jij je sub (bij een estate) maar eens in het midden (dus reservewiel locatie) of tegen de achterbank of tegen de zijpanelen.
Heb het bij mijn auto's geprobeerd en de hele installatie uitgeregeld samen met de meervoudig Nederlands kampioen SQ en demo-autobouwer  ;)