Relais 103 - Stilgevallen

Gestart door Jaap_12345, 10-08-2011 19:46:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap_12345

Hoi,

Ik ben zonet stil komen te staan met mijn v70 uit 1998 (2.5 10v, vialle lpi g3)

Brandstof relais 103 doorverbonden en ik kon weer verder rijden.

Probleem is dat ik betwijfel of het wel het relais is. Ik zag tijdens het rijden om de 5 seconden het toerental ca 600 toeren naar beneden gaan om dan weer omhoog te gaan Onafhankelijk van de snelheid.  Auto rijd prima, dus in werkelijkheid verandert er niets aan het toerental.

Zover ik het begrijp trekt relais 103 enkele seconden aan als je de auto op contact zet
waarna het relais af valt. Zodra de motor draait krijgt relais 103 een signaal en zal aantrekken zodat de brandstofpomp draait. Indien de motor uitvalt of wordt uitgezet dan valt het het relais af en schakelt brandstofpomp uit.

Mijn vraag:

Weet iemand welke sensor relais 103 signaal geeft en of deze sensor toevallig ook verantwoordelijk is voor de toerenteller op het dashboard?





cas

#1
misschien voorzichtig ook kijken naar de antennering ? weet niet zeker of die ook voor stilvallen zorgde. zal even wat zoeken.

EDIT:

antennering zorgt voor volledige stilval.

wellicht even zoeken in brandstofpomp zelf, en reinigen van je stappenmotor. ( allu ding onder de motorkap onder zwarte afdekkapje die met 1 torx vastzit)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Jaap_12345

#2
Als de stappenmotor een probleem geeft zou ik dan niet iets moeten merken aan het toerental?

Auto loopt stationair perfect evenals je rijd. Ook nu het relais is doorverbonden.

Dus het toerental is niets mee aan de hand, 'enkel' de toerenteller fluctueerd nu om de paar seconden.

Brandstofpomp zelf zou mischien wel kunnen maar zou ik dan ook niet iets moeten merken tijdens het rijden / starten?

Met de doorverbinding is het starten en lopen.

cas

Ahhh.... alleen de naald  heeft spastische neigingen  ;D 

de krukassensor geeft hiervoor het signaal af. beetje frummelen aan die kabel ?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

De ECU vertelt het relais of de motor loopt of niet. De krukassensor is verantwoordelijk voor het toerentalsignaal.


Gr 8)

Jaap_12345

#5
Citaat van: thuur op 11-08-2011 11:44:59
De ECU vertelt het relais of de motor loopt of niet. De krukassensor is verantwoordelijk voor het toerentalsignaal.


Ok, dus dan zou het mischien ook een defect in of een draadbreuk vanaf de ECU kunnen zijn...

Weet je toevallig ook waar ik een schema van het relais 103 en een bedradingsschema vanaf de ECU kan vinden?

Waarschijnlijk probeer ik eerst een ander relais 103. Als de auto dan weer goed start en blijft lopen kan ik verder kijken.

Krukassensor zal ik ook eens bekijken / frummelen aan de kabel :)