850 t5 sportsline rijd slecht met caravan.

Gestart door Kevertje, 10-08-2011 13:48:07

Vorige topic - Volgende topic

Kevertje

Ik heb een caravan met max gewicht van 1350KG de opbouw is 530 lang , als kogeldruk hou ik altijd 70-75 kg aan en er is een goede koppeling gemonteerd tegen slingeren.
Voorheen trok ik de caravan met mn opel vivaro en was 120+ km/h geen probleem .
Eind vorgjaar een 855 t5 gekocht en na alle achterstandig onderhoud te hebben uitgevoerd (was de prijs naar)
is het een fijne auto.
Er zitten nieuwe banden onder en alles is ook spelingsvij , schokbrekers zijn ook goed , maar met de caravan erachter is het geen rijden tot de 80 is het tedoen maar daarboven gaat alles erg zoeken en kan ik echt niet harder dan 90 (95 is echt niet haalbaar/veilg) .
Waar zou ik het kunnen zoeken ?????

-D©©©L-

hoe oud zijn de achterste schokdempers ? Nivomats ? Welke achterveren ?

ulkeman

miss proberen met iets meer kogeldruk?

heb ik met de auto ambulance ook altijd als de wagen verkeerd er op staat gaat de boel ook slingeren.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Lampje

Als je in de buurt van Utrecht woont mag je de caravan bij mij wel eens aankoppelen. Ik heb ook een T5 sportsline, maar met Monroe veren.

BBS

Wat was het gewicht van je bestelbus ongeveer?
Om een goede stabiele combinatie te krijgen, moet je trekkende wagen een paar honderd kilo zwaarder zijn dan de caravan.
En wat is het huidige gewicht van je wagen?

P.S. De stabilisator koppeling is er niet voor om op elke snelheid het slingeren tegen te gaan. Het is een hulpmiddel.
De caravan moet in principe ook zonder stabikoppeling goed achter de wagen blijven hangen...
Volvoloos....

widebody

Citaat van: BBS op 10-08-2011 17:29:03

Om een goede stabiele combinatie te krijgen, moet je trekkende wagen een paar honderd kilo zwaarder zijn dan de caravan.

In de basis klopt dit. Maar er zijn wel degelijk uitzonderdingen die de regel bevestigen!

Zelf een 855 glt(1420kg) met orig verlaagde nivomats gereden met een kip 50tdb erachter(max gewicht 1500kg). Met 70-75kg kogeldruk was er redelijk stabiel mee te rijden, tot plm 100km/h. Daarna werd 'ie onstabiel, ging kwispelen. Ik wijt dit aan de "lichte"achterkant van de 855 en dat icm standaard 16" velgen.

Ik rijd nu een 325 touring(1385) met een M sport onderstel( verlaagd dus af-werk) en 17"  met 45 series banden. Dit jaar naar Spanje gereden en met 110-115km/h door La Douce France gekacheld. Geen centje pijn, zo stabiel als een huis. Oversteek is vergelijkbaar maar de gewichtsverdeling is anders en doorslaggevend in dit geval. Ondanks dat de Beemer weer lichter is dan de 855.

just my2cents

gr

NinaPaul

vivaro heeft een betere Aerodynamica (hoger)

ook is het minimale (lege) gewicht van 1650kg groter dan de volvo (1413kg)
De vol geladen gewichten zijn natuurlijk nog voordeliger voor de vivaro (2770kg) tov de volvo (1970kg).

Ik weet dus niet of je deze "eerlijk" met elkaar kunt vergelijken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Met een setje fatsoenlijke dempers en stevige veren kan een 850 echt wel veel hebben hoor
denk dat het daar nog een beetje aan ligt  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!