Temperatuur schommelt en plotseling hoog toerental tijdens rijden

Gestart door Betje, 10-08-2011 18:10:26

Vorige topic - Volgende topic

Betje

HELP!

Ik heb sinds januari '10 een "nieuwe" Volvo 850 uit 1996, hij heeft het tot ongeveer een maand geleden prima gedaan, maar nu is er een probleem.

Tijdens het rijden schiet het toerental plotseling omhoog, en lijkt de Volvo zelf gas te geven. Op het zelfde moment gaat bij een koude motor de temperatuurmeter naar "3 uur", bij een warme motor stort ie naar beneden.
Als de storing optreed en ik de motor afzet in een poging om de boel te resetten wil ie niet meer starten. Na b.v. 20 seconden wachten start ie echter weer zonder probleem en loopt ie weer als een zonnetje.
De gasklep behuizing is schoongemaakt en een vacuum slang is vervangen, ook is de gasklep vervangen, maar daarmee is het probleem niet verholpen en mijn garage (volvo-garage) staat voor een raadsel.

Weet iemand een oplossing?

arjenT5R

sowieso thermostaat maar eens vervangen, en op wat voor momenten gaat het toerental dan omhoog?
En wat zijn de specs van je auto?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piere

Blijft het toerental niet gewoon hangen als je het gaspedaal loslaat? Dat geeft ook de indruk dat je toerental omhoogschiet. Kijk eens of je kabel niet uitgeraffeld is en soepel door de kabelhoes (kan niet op het juiste woord komen) gaat.

Fouten al uitgelezen?

Citaat van: arjenT5R op 10-08-2011 18:53:53
op wat voor momenten gaat het toerental dan omhoog?

Second that ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

cas

Citaat van: arjenT5R op 10-08-2011 18:53:53
sowieso thermostaat maar eens vervangen, en op wat voor momenten gaat het toerental dan omhoog?

En niet te vergeten daaronder de temperatuur sensor!!  ;)  denk dat je daarmee grote kans hebt dat het is opgelost....
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

rovelra

Vervang de temperatuur zender maar welke op het thermostaathuis zit !

Betje

Moet de specs even nakijken.
Het toerental gaat op verschillende momenten omhoog: vlak na starten, met koude motor, met warme motor, berg op, berg af, op snelweg.
Het toerental schiet echt omhoog, geconstateerd door zowel mij als door mijn man, doet ie ook als we met stationair draaiende auto voor het stoplicht staan. Volgende stap door de garage is de gasklepsensor (?) vervangen, kijken of het daar in zit, de foutcodes heb ik zelf nog niet uitgelezen, maar ben er vanuit gegaan dat mijn garage dat wel heeft gedaan, zal ik nog navragen.

arjenT5R

stappenmotorstationairregelneef al eens vervangen gereinigd?

rovelra

Dit zijn alles kenmerken van een defekte TEMP sensor!!
Ik heb dit probleem zelf ook al twee keer gehad en beide keren was de temp sensor stuk.
Meen zelfs dat er toen GEEN fout codes waren te zien .
Vervang deze sensor nu eens !!!!( kosten zijn nog geen drie tientjes)

arjenT5R

Citaat van: rovelra op 11-08-2011 09:53:48
Dit zijn alles kenmerken van een defekte TEMP sensor!!
Ik heb dit probleem zelf ook al twee keer gehad en beide keren was de temp sensor stuk.
Meen zelfs dat er toen GEEN fout codes waren te zien .
Vervang deze sensor nu eens !!!!( kosten zijn nog geen drie tientjes)

Zo je weet wat je te doen staat  ;D

Betje

Ik heb gedaan wat me gezegd is en de temperatuursensor laten vervangen. Het lijkt het probleem verholpen te hebben, maar het gaat net twee dagen goed, dus nog even afwachten ;-)

Bedankt allemaal!