bekleding/paneel onder het stuur

Gestart door bartvdl, 12-08-2011 10:42:26

Vorige topic - Volgende topic

bartvdl

Ik heb laatst een boordcomputer geïnstalleerd. Daarvoor moest ik het turbodruk slangetje loshalen achter het paneel onder het stuur. Bij het terugzetten van het paneel zijn twee van de drie flexibele lipjes kapot gegaan. De schroeven passen ook maar net in de beugeltjes waardoor de beugeltjes gaan draaien draaien en de lipjes kapot trekken.

Het is ook een beetje een vreemd systeem, je moet ze vastschroeven aan de lipjes, maar de metalen beugeltjes lijken zicht vast te klemmen achter de rand van het deel waar de lipjes aan vast zitten. (volgens jullie het nog  :eusa_eh:).

Ik heb dus waarschijnlijk iets fout gedaan. Ik gok de schroeven willen aandraaien in de lipjes, en niet met het paneel op z'n plaats. Wat is nu de oplossing!? hoe krijg ik dit weer netjes op zijn plaats. Ik kan er hier en via google niets over vinden (ik heb ook geen idee wat de term is voor het paneel onder het stuur). Zijn er misschien reparatiesetjes voor of heb ik die lipjes helemaal niet nodig?

daytonawim

Helaas pindakaas, je zal even moeten gaan prutsen on dat weer een beetje kan vast te kunnen gaan zetten.

Is en blijft een hele zwakke plek waar je met beleid mee om moet gaan.

bartvdl

Prutsen was ik al mee bezig geweest  ;D

Iemand goede tips of trucs om het goed te krijgen? Ik zit eraan te denken om de lipjes af te knippen en enkel het klem gedeelte van de beugeltjes te gebruiken. Iemand ervaring hiermee?

mehn

Aan de onderkant van het dashboard zit een rand met 3 gaten (waarbij naast het middelste gat waarschijnlijk nog een 4e gat zit).
De metalen klemmen moeten met de "schroefdraad" naar boven van de achterkant over de rand geschoven worden. De 2 gaten in de metalen klem vallen nu samen met het gat in de dashboardrand.

Als je de plaat dan monteert (let op de extra geleiding aan het witte kachelhuis) schroef je de 3 torx schroeven door de gaten van de plaat, de eerste gat in de metalen beugel, het gat in de dashboardrand vast in het 2e gat van de metalen klem waar de schroef zich vastdraait in de "schroefdraad".

Wat wel wil gebeuren is dan in de loop van de tijd (afhankelijk van het aantal keer dat je de plaat losmaakt en niet voorzichtig genoeg weer vastdraait) de rand gaat afbrokkelen waardoor er niets meer is waar de metalen klem overheen geschoven kan worden. Dan moet je prutsen met een metalen strip of iets dergelijks.
Zover ik me kan herinneren was er met de dashboardrand van deze auto niets mis.

Duidelijker kan ik het niet maken ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: