Stefan`s S60 T5, de ombouw naar enkel massa vliegwiel

Gestart door stefanhuijser, 17-08-2011 18:55:14

Vorige topic - Volgende topic

stefanhuijser

Na ongeveer 100 berichten op het forum toch maar eens een begin maken aan een BLOG.

De Volvo liefde begon een aantal jaar geleden toen ik op de auobahn heb mogen genieten van 270 km/u in een prachtige R.. Daarnaast overtuigdN geraakt van de betrouwbaarheid door de 240 van mijn schoonvader die het een keurige 650000 km vol hield, maar toen helaas echt te rot werd..

In het dagelijks leven ben ik werkzaam als chef machinekamer op een onderzeeboot van koninklijke marine, vandaar dat ook tijdens mijn werk de techniek genoeg aanwezig is.. helaas zijn die motoren iets lomper met een cilinder inhoud van 79,2 liter..

Anderhalf jaar geleden begonnen aan mijn eerste "roffel", een bordeaux rode 854 10V AT.
Deze 850 zou naar de sloop verdwijnen omdat het spruitstuk lek was en nog een aantal afkeur punten..
In de vrije uurtjes gezorgd voor een betrouwbare roffel en 50000km vrolijk rondgeroffelt..

Maar helaas... de koppakking begaf het na 350000 km..

Een pakkingset, distributie en wie weet wat nog meer werd me iets te gortig, vandaar op zoek naar een ander.

Dit werd een aubergine 854 20V MT uit 1994.
Gevonden op het forum als auto met "wat" werk..

Tot nu toe gedaan/vervangen aan deze roffel :

- Oliewissel
- Alle filters
- Bougies
- Lampjes dashboard + tellerwieltje
- Nieuwe banden
- Remmerij achter overgezet van de 10V
- Middenarmsteun gemonteerd met bekerhouder (V70)
- Dashboardkastje teruggeplaats/gerepareerd
- Koplampwissers teruggeplaatst
- Uitlaatsierstuk gepolijst en teruggeplaatst
- Lampjes asbak/middenarmsteun gemaakt
- ECC motortjes vervangen ivm niet blazen op voorruit (nog niet helemaal goed)
- Mistlamp rechtsvoor vervangen en opnieuw aangesloten
- Cruise control overgezet uit oude 10V
- Voorruit gepolijst, nog niet helemaal gewenste resultaat
- Bougiekabels vervangen voor nieuwere
- Remolie vervangen
- Prins G3 installatie gemonteerd
- Airco pomp + filter/droger vervangen
- Dynamo overgezet van de 10V
- Spanrol multiriem vervangen ivm piep
- Originele alter 2 achterlichten teruggeplaatst

Het is nog maar een klein lijstje, de to-do lijst is nog een stukje groter ;)
Het doel is om deze helemaal af en compleet te maken, 100000 km te rijden (2jaar) en dan op zoek te gaan naar een t5-r

Dingen die nog moeten gebeuren :

- End-links vervangen (al aangekocht ivm APK)
- Motorsteun rechts vervangen (bedankt voor de nummers Dirk)
- Airco afvullen en testen
- 17 inch Pegasus monteren
- Lederen interieur met stoelverwarming ( al gekocht, alleen nog verven)
- Spiegelglas rechts vervangen ivm spiegelverwarming
- Electrische ramen achter overzetten uit oude 10V
- Nieuwe mattenset (van een R?)
- SC800 heeft een kapot display, dus deze moet nog naar Thuur, of een 805/901 oid.
- Lak polijsten/bijspuiten
- Stabilisator stang voor monteren

Hier alvast wat foto`s van de vorderingen:

ECC motortjes vervangen en dashboard kastje repareren.

Tellerwieltje en lampjes klokkenwinkel vervangen

De twee dames in de werkplaats ;)

En weer met ruitenwisser, zoals ze eruit hoorde te zien..  :eusa_dance:

Ik hou jullie op de hoogte van de verder vorderingen, vooralsnog staat dit weekend het vervangen van de end-links en de motorsteun op het programma, om daarna weer fluitend een jaar APK te hebben  ;D

Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Vandaag weer even aan het knutselen geweest..

Vroeg klaar met werk en dan moet je natuurlijk wat ;)

Begonnen met het demonteren van de middenconsole in de oude 10V.  Ook de deurpanelen aan de achterzijde moesten eraan geloven. De complete electrische ramen achter gaan over naar de 20V!
Met dank aan de tips van Dirk over het overplaatsten van de kabelboom in de B-stijl!

Morgen avond gaat de 20V de schuur in en zal alles netjes ingebouwd worden.
Dan zaterdag de achterbank ophalen en even langs bij "de Leerlooier" om verf te halen om mijn complete interieur strak nieuw in de verf te zetten..   :eusa_dance:

Aan jullie de vraag : zwart of grijs leer?? Ik twijfel namelijk nog...   ???

Daarnaast gaan er zaterdag nieuwe end-links en een nieuw motorsteun rubber rechts op, zodat ze maandag afgemeld kan worden voor de APK

Hier even een korte foto van het demonteren van de zijpanelen aan de achterzijde, helaas begon het al snel hard te regenen en ben ik dus maar snel gestopt!

Groet Stefan

stefanhuijser

Een klein vervolg van het project..

Zaterdag bij Dirk in Nijmegen op bezoek geweest om mijn leren achterbank te halen. Daarna doorgereden naar den haag om een verfsetje te halen om het leer weer in volle glorie te herstellen.
Daarna de middenconsole gedemonteerd om de electrische ramen schakelaar en de schakelaars voor de stoelverwarming over te bouwen..

Helaas zijn de middenconsole van een AT en een MT anders.. Grr er was dus iets meer werk dan alleen even schakelaars omzetten..

Daarnaast dit weekend even 2 end-links en de motorsteun rechts vervangen. Wat een verschil! Niet meer trillen en een stuk rustiger.

Nu maar eens een week hard aan het werk, een biertje op de bank en vrijdag weer eens de schuur in om het leer te verven.

Groet Stefan

peteRRR

Je bent goed bezig Stefan zo even een aardige waslijst voor de roffel.

Succes met het terug brengen van de auto in een goede staat.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stefanhuijser

Citaat van: peteRRR op 21-08-2011 22:14:39
Je bent goed bezig Stefan zo even een aardige waslijst voor de roffel.

Succes met het terug brengen van de auto in een goede staat.

Groet.

Dank je wel! Het kost wat moeite maar met wat hulp van dit forum en wat vriendelijke leden komen we een heel eind!

Gr. Stefan

daytonawim

T-5R of R interieur donker is dat niks :-)

stefanhuijser

Citaat van: daytonawim op 21-08-2011 22:35:12
T-5R of R interieur donker is dat niks :-)

Haha de eeuwige discussie? Maar zonder gekheid, het is een standaard leren interieur met stoelverwarming.. Lichtgrijze voorstoelen en donker grijze achterbank, vandaar de twijfel..

Maar ik heb de keuze gemaakt. Donker grijs wordt de kleur, verf is besteld bij de leerlooier en is dinsdag binnen, ik ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden!

Gr. Stefan

daytonawim

Effe mooie foto's maken keren, ben heel benieuwd.

Hier staat er ook een die mischien wel een opknap beurtje gebruiken kan.

stefanhuijser

Ik maak een complete fotoshoot voor jullie, was al het idee..

Ter informatie, was voor de verf,reinigingsmiddel, primer, plamuur en nabehandeling 94 euro kwijt..
Dat is dus best nog wel de moeite Wim.

Aanstaande zondag moet het klaar zijn  :eusa_dance:

Gr stefan

stefanhuijser

Speciaal deze week de roffel thuis laten staan om vandaag met een hele groep collega`s een motor toertocht te doen.
Wat is het dan verschrikkelijk klote als je een complete wolkbreuk over je heen krijgt..

Gelukkig komt vandaag als het goed is het pakketje van de leerlooier binnen en kan ik dus beginnen met het voorbehandelen van mijn lederen interieur!

Ik ben erg benieuwd hoe dit eruit komt te zien!

Gr Stefan

stefanhuijser

Begonnen aan het lederen interieur, ondertussen een deel van de achterbank gedaan en de zitting van de voorstoel, nu eerst maar een biertje op de bank en dan morgen weer verder!

Ik heb al een boel foto's gemaakt maar heb de puf niet meer om de laptop op te starten om ze te posten  ;D

Morgen het vervolg!

Gr. Stefan

Martijn_B

BEn benieuwd Stefan! Ik heb de stoelen laatst geverfd met de producten van de Leerlooier.
De kleur is goed en het product verwerkt redelijk makkelijk. Wel een tip: Ik ga de conditioner van de Leerlooier NIET meer gebruiken! Hier zit ook een sterke cleaner in, en zeker na het aanbrengen van een vers laagje verf lijkt het alsof het product er weer een hoop af haalt. Op mijn zitvlak is de laag zodanig uitgedund dat hij zelfs op een klein plekje al weg is..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

stefanhuijser

Citaat van: Martijn_B op 27-08-2011 23:00:17
BEn benieuwd Stefan! Ik heb de stoelen laatst geverfd met de producten van de Leerlooier.
De kleur is goed en het product verwerkt redelijk makkelijk. Wel een tip: Ik ga de conditioner van de Leerlooier NIET meer gebruiken! Hier zit ook een sterke cleaner in, en zeker na het aanbrengen van een vers laagje verf lijkt het alsof het product er weer een hoop af haalt. Op mijn zitvlak is de laag zodanig uitgedund dat hij zelfs op een klein plekje al weg is..

Heb jij 24 uur gewacht na het verven met opsmeren van de conditioner?
Morgen gaat ie erop namelijk... Brengt me wel aan het twijfelen...

Gr. Stefan

stefanhuijser

Vandaag wederom druk geweest met het verven van het lederen interieur.
Gezellig even bezoek gehad van plaatsgenoot en mede forumlid Remo.
Lekker koffie met een stroopwafel die hij mee had genomen  :eusa_clap:

Morgen aan de gang met het terugbouwen van het interieur en de middenconsole met schakelaars voor de stoelverwarming en achterramen.

Gr. Stefan

daytonawim

Waar blijven je foto's van het verf project  :eusa_pray: :eusa_pray: