Revisie Vialle F-type verdamper

Gestart door jewannes, 24-08-2011 19:34:19

Vorige topic - Volgende topic

jewannes

Hallo,

Onlangs heb ik de verdamper van mijn Vialle AMS-verdamper (F-type) gereviseerd en omdat ik op het forum verder niet echt details daarover tegenkwam, dacht ik: ik maak maar eens een fotoreportage erbij, zodat de lezer van dit verhaal er misschien iets aan heeft....
Zoals je in de informatie kunt vinden is het op zich niet echt moeilijk allemaal, maar je moet wel wat structuur in het verhaal aanbrengen, anders monteer je makkelijk dingen verkeerd. Overigens had ik niets aan de revisie, de verdamper bleek gewoon niet stuk, maar erna functioneerde hij in ieder geval nog, dus de revisie op zich was goed  :eusa_whistle:. Hierbij dus, van een dummie voor dummies, 'ter leeringhe ende vermaeck':

Mijn verdamper bevindt zich onder de accu. Sowieso moet je de polen loshalen, dus voor mij was dat in een moeite door.

Het handigst is om eerst alle slangen en contacten los te maken vóór je de schroefjes, waar de verdamper aan hangt los te maken: moet er eens iets meer kracht worden gezet, dan zit je verdamper tenminste goed vast.

Alles 1 voor 1 los:
de slangen van de koelvloeistof. Mij kostte het een hele plens koelvloeistof voor ik ze los had, dus eerst even een teiltje onder de auto; bovenste los levert een stroom op vanuit de slang én vanuit de verdamper. Oplossing: slang omhoog (vastgezet achter de luchtaanvoerslang), duim op de uitstroomopening in de verdamper. Vervolgens de onderste slang losmaken en omhoog zetten. Iemand een beter idee???

Vervolgens een stekkertje aan de achterkant van de gastoevoer naar het gasklephuis en ook de slang daarvan losmaken.

Er zit bovenop de verdamper nog een zwart 'blokje', waar je de schroef van los draait en vervolgens dat blokje eraf kunt halen. Tijdelijk het schroefje weer terugzetten voorkomt verlies. Onder het verroeste plaatje zit het blokje, dat hier al los is gemaakt van het asje, met het schroefje er al weer in.

Onder de auto zitten nu alleen nog een luchtaanvoerslang (die makkelijk los gaat) en de gastoevoer (koperen leiding). Voor ik die los had, was ik een dag verder. Veel kruipolie, WD40 en rustig proberen, tijd nemen, voorzichtig wat tikken (koper is nogal kwetsbaar, dus niet teveel kracht erop). Uiteindelijk lukt het. De leiding loopt leeg en niet de hele gastank, als het goed is ;)

Voor ik de schroefjes los maakte, heb ik een fotootje genomen van hoe het zat. Je ziet dan dat een aantal asjes op de verdamper langer zijn dan de rest. Daarmee zit de verdamper vast. Handig om even te onthouden waar die zitten voor de hermontage (even een likje verf of tape op die punten helpt onthouden. Had ik niet gedaan.....zie verderop :eusa_shhh:).

Et voilà, de verdamper....

Eerst de schroefjes 1 voor 1 los en de asjes eruit trekken. Ze blijven misschien wat hangen op de membranen, maar je kan gewoon doortrekken

Je kunt van twee kanten de voorste kleppen los maken. Handig om die onderdelen dus goed gescheiden van elkaar te houden. Ik heb het 'door elkaar' gedaan (eerst links, dan weer een deel rechts, enz.), omdat ik niet goed wist of het 'apart' kon (houden schroefjes van een kant de andere kant tegen?). Dat kan dus prima.

Eerst de 'gladde' kant (als de verdamper lek is kan bv. hier het membraan kapot zijn):

Als het membraan eraf is geschroefd (let even op hoe het zat), kun je in het volgende 'segment' de twee schroeven losdraaien (naaldje gewoon laten zitten). Daarna zou je dit segment eraf moeten kunnen 'pellen'. Bij mij lukte dat niet meteen, maar je kunt desnoods met een schroevendraaier op de pakking tussen de segmenten de schijf eruit tikken.

Je vindt vervolgens een plastic rooster met daarachter weer een membraan.

Ook dit membraan kan eraf. Daaronder vind je een heel 'doolhof'. Ik heb het wat schoongemaakt (bv. remmenreiniger oid.), verder kun je er niet zo veel mee. In de revisieset zaten ook geen onderdelen voor dit segment.

Als je de verdamper aan de andere kant 'aanvalt' .....
....vind je weer eerst een membraan. Haal je dat eraf.......
... Dan kun je met een schroef een kleiner segment uit de verdamper halen. Aan de onderkant daarvan zit een pakking (die vervangen kan worden via de revisieset).

Hieronder weer twee schroeven die los kunnen.

Ook hier weer een segment dat niet zo gemakkelijk los ging. Ik dacht eerst nog dat ik ergens nog een schroef moest losmaken. Hoeft niet. Beetje meer (licht) geweld krijgt 'm wel los (zie hierboven). Hij springt los, omdat er aan de achterkant een veer zit, die ook weer op een membraan rust.

Het wordt tijd voor het weer opbouwen van de verdamper. Maak in ieder geval voor de hermontage alle pasvlakken schoon (ruitenverfkrabber oid werkt goed), reinig alles met wasbenzine of remmenreiniger en dan weer een voor een alle segmenten opbouwen met alle membranen ertussen. Om ze op de goede plaats te houden, heb ik vast een paar asjes gemonteerd, zodat de membranen prima blijven zitten.

Als alles weer vast zit, zoals het hoort, even goed kijken waar de lange asjes horen, anders krijg je bij montage onderstaande fout (links is geen asje om de verdamper aan op te hangen) en moet 'ie weer open om 't nog eens, en nu goed, te doen. :eusa_wall:

Dan alle elementen weer in de auto aansluiten in omgekeerde volgorde als de montage. Ik had eerst nog wat tape om de gasaansluiting gedaan (tegen gaslek), maar toen kreeg ik de pijp niet zo strak aangedraaid, dus toch er maar weer afgehaald. Blijft gewoon gasdicht!

Voordat de auto wordt gestart, eerst een paar keer controleren of alles goed vast zit én koelvloeistof bijvullen. Mijn onderste koelvloeistofslang zat niet goed vast en lekte daar dus prompt na het bijvullen. Goed dat het teiltje nog onder de auto stond :eusa_shifty:.

Suc6 met het gesleutel

daytonawim

Heel mooie "how To"  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Alleen de leesbaarheid laat zelfs op mijn 1920x1200 beeldscherm een beetje te wensen over.

jewannes

JC. sprak eens: 'elluk foordeel hep sun nadeel'. Ik heb een oude koelkast met max 1280x1024 en bij mij staan de foto's allemaal netjes onder de tekst.... :D. Bij een auto uit 1994 hoort nu eenmaal een PC van rond die tijd ;D

Miel850

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

timj

:) 8)

mijn revisieset is onderweg besteld via lpgonderdelenshop.nl  :eusa_dance: dus ik houdt julie o.d hoogte ben beniuwd ik wil het nu eens zelf doen ipv 400,- te besteden..

marcoz84

Citaat van: timj op 16-05-2012 14:58:57
:) 8)

mijn revisieset is onderweg besteld via lpgonderdelenshop.nl  :eusa_dance: dus ik houdt julie o.d hoogte ben beniuwd ik wil het nu eens zelf doen ipv 400,- te besteden..

Tis geen pc he tim ;)

timj

???  :eusa_eh: ja..dat klopt..

maar we kunnen ieg een poging wagen  ::)

timj

Gisteren dus begonnen met de revisie van mijn LPG verdamper ik heb de handleiding van Jewannes hiervoor gebruikt.

>> www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51520.0.html  :eusa_clap: :eusa_dance: bedankt hiervoor Jewannes.!!!

Het ging mij goed af om de lpg verdamper los te halen,eerst de slangen losgehaalt en de vloeistof in de lekbak laten lekken,daaran de stekkers los alles ging redelijk snel
zelfs de koperen leiding ging redelijk snel los.

Het enige wat echt lastig was was om de lange schroef die a.d onderkant de verdamper vast houdt los te draaien.

Ik beter een ringsleutel met ratel had kunnen gebruiken want het is een HELE lange bout.! :eusa_wall:  :eusa_shifty:  :eusa_doh: ....maar goed met de ratel losgekregen :eusa_dance:  

Zo..verdamper los was echt makkelijk met handleiding erbij maarrrr daarna heb ik lukraak de schroeven losgehaalt ZONDER eerst de handleing te volgen van de revisie lpg verdamper, en de lpg verdamper was ook zo los maar STOM STOM STOM  :eusa_wall:  :eusa_wall:  :eusa_wall:   heb noet opgelet hoe de schroeven vast zaten en apart gelegt per kant enwelke membraam waar zat ook geen streepjes op de deksels gezet dus WAT NU..??  :eusa_think:

Gelukkig kon ik de auto bij de doe het zelf garage laten staan en gaat de monteur voor mij kijken (wegens tijdgebrek) of hij de LPG verdamper kan reviseren met het revisiesetje desnoods terugbouwen als het niet te duur is anders doe ik dat zelf.

Ik had dat gisteren geen tijd meer het was al 21.00 uur en de garage ging dicht  :(
het had mij toch veel tijd gekost ook met de hitte om dat ding los te krijgen plus het was ook net na een lange dag werken  :P en dan is je hoofd er niet helemaal bij
dus de garage ging al dicht ???

Dus staat ie nu ff buiten zonder koelvloeistof en accu/lpg verdamper dus men kijkt vandaag verder.

Kortom: heb je de tijd en de rust dan kan je de lpg verdamper terplekke reviseren als je hoofd erbij houdt heb je weinig tijd en wil je meteen de verdamper inbouwen zonder rompslomp en sneller klaar zijn dan is het misschien beter om een nieuwe lpg verdamper te kopen en die klaar te hebben liggen dan ben je sneller klaar. :eusa_whistle:

timj

timj

mastertje

Mooie duidelijke handleiding!  :eusa_clap:

Wat denkt men over inspectie van de verdamper? Is het zo dat je na het openhalen sowieso de membranen moet vervangen door de grote kans op lekken na assemblage, of zal dat wel meevallen?
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

CharlieFox

Mooi gedocumenteerd klusje! Hierbij nog 'n documentje welke ik ooit toegestuurd heb gekregen van een forumlid:

http://issuu.com/charliefox/docs/verdamperrevisie_vialle?mode=window&viewMode=singlePage
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

MrCain

Ziet er goed de "How To" van de revisie, maar zijn de drukken ook gecontroleerd? Weet als de asjes van de hefboompjes uitgesleten zijn, stroef gaan of dat de hefboompjes zelf verbogen zijn de druk niet geheel juist is...

Zijn/waren malletjes in de handel om dit op te meten/bij te buigen.

Als je drukken niet geheel goed zijn is de kans dat je op een te arm mengsel gaat draaien.  

Is geen commentaar hoor op deze uitleg van de revisie maar wees voorzichtig met erug oude verdampers.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

jeroen74

Ik heb vandaag mijn revisiesetje binnen gekregen, en het viel me op dat er nog een zakje bij zit met allemaal O-ringetjes, en opvallend, een paar koperkleurige onderdeeltjes waarover nergens gerept wordt in de voorgenoemde handleidingen...

hilko73

Heb ik even een vraag: moet je de moeren die de deksels bij elkaar houden nog op moment aanhalen, of geldt gewoon "vast = vast"?
Dat kan ik zou gauw op het hele internet niet vinden...

Ik ga morgen mijn verdamper reviseren, vandaar.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)