Xenon (HID) lampjes met focussering voorziening.

Gestart door -D©©©L-, 02-09-2011 09:49:21

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Ben nog even aan het zoeken geweest en kwam dit tegen. ;D

Marco je kan ook gaan testen met de lampjes zelf,monteer ze eerst met de instelling van het lampje om het minimum,laat maar

zeggen min en dan het lichtbeeld eens bekijken en dan op max en dan eens het lichtbeeld bekijken en dan een goede setting vinden.

Het blijf zoeken naar een afstellen met zulke lampjes,...of wou je zoiets eerst natuurkundig berekenen voor je er verder mee verder gaat?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

-D©©©L-

Hmm, je hebt een bijzondere uitstraling op die foto.  ;D

Ik denk dat ik maar gewoon eens een setje ga bestellen.  :eusa_think:
Wat zit er in C70 heldere koplampen als dimlicht lampje, H7 of H1 ?

pwassink

Hmm das weer even terug in de tijd ..

Leuk plaatje inderdaad :

Een hid lamp heeft in wezen twee problemen die zowel de lichtafgifte als de levensduur negatief beinvloeden.
T eerste is de "boonvorm" van het plasma (datgeen wat daadwerkelijk licht geeft tussen beide electrodes)
verder is de lichtkleur niet egaal verdeeld, en de lumen (licht) afgifte niet op alle plaatsen stabiel / netjes verdeeld.
Ook "zwabbert" het plasma in een lamp op en neer en heen en weer, vreet daardoor de electrodes op en varrieert
hierdoor ook weer enigzinds. dat zwabberen is een soort van oscillatie, ook het aardmagnetisch veld
kan rare dingen doen met de plasmaboog in een lamp.

Osram heeft ooit een patent gekregen op de bolvormige burner (het deel tussen de electrodes) die een aantal
van die nadelen gedeeltelijk verminderde, Philips maakte vroeger enkel cilindervormige burners die er meer last
van hadden, hebben blijkbaar een overeenkomst met Osram tegenwoordig, ook hun gaan nu met bolletjes verder.

De plasmavorm zoals in plaatje hierboven is getekend is mag je als ideaal haalbaar beschouwen, in de praktijk
is het daadwerkelijk een boonvorm, met een flinke insnoering in het midden gelijk de u wel bekende bruine boon.
Mede hierdoor is de verdeling van licht aan de uiteinden vaak meer dan in het "theoretische" brandpunt van het lampje
waarvan de fabrikant hoopte dat hij die op dezelfde plek had zitten als de Hxx lamp die de HID in kwestie zou moeten kunnen vervangen.

Zonder weer de chinese natuurkunde er ditmaal bij te betrekken geeft dit dus meteen gebaseerd
op basis van een paar wel duidelijk vaststaande natuurkundige wetten, iets met hoek van inval = hoek van uitval en brekingsindexen van lampeglazen al vrij vlot een idee waarom bepaalde
"china / taiwan" lampen soms best goed, maar vaak ook heel erg veel strooilicht geven. 
Immers alle licht wat grotendeels aan weerszijden naast het centrum van de lamp vrijkomt zal onder
de "verkeerde" hoek de relector raken en buiten de gewenste bundel naar buiten komen.
De combinatie van lamp zelf, de gebruikte hoogspanningsunit en ballast en voor een heel klein deel
de omgevingstemperatuur van de lhid-amp in de (auto)lampbehuizing zijn hierin bepalend.

Zonder nu meteen weer in een oneindige "welles nietes" en "mijn lampen zijn fantastisch" discussie te belanden. en terug naar de vraagstelling:

Als een lamp een mooie nagenoeg ovale plasmabundel zou kunnen produceren, met een net verdeelde lichtafgifte
die maximaal is op een punt en flink afzwakt op zijn flanken zou het mogelijk een waarneembaar effect kunnen hebben
als je de positie van die lichtbron in de reflector zou kunnen verstellen. op basis van de lichtbeelden die ik van een groot aantal goedkope (auto) en een hele reeks veel duurdere professionele hid lampen voor industrieel gebruik heb gezien
vrees ik dat het zeker voor de autolampen in kwestie geen tot zeer weinig effect zal hebben..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jeff

Marco, ik zal mijn leveranciers eens vragen of zei aan dit type lampen kunnen komen. Dan stuur ik jou een setje op en kan je het zelf bekijken of het wat is. Een idee?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

henry classic v70

:o Da's een knap stukje huis-vlijt/werk Peet, weer iets geleerd vanavond!
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4