Voorstellen en vragen....(en nog geen roffel)

Gestart door Wouter1973, 02-09-2011 20:51:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wouter1973

Hallo,

Ik ben Wouter, woon in Eindhoven en zoek een V70 op lpg G3. Dat is de korte versie ;)
In de lange versie zou ik zeker noemen dat ik reeds een ver teruggaande ervaring met Volvo's heb, maar dan met de 700/900 serie en een enkele 140. Concreter: na twee 740's en mijn huidige 940 LPT (op LPG G3) wil ik de uitstap eens wagen naar een 5-cilinder. De 700/900 serie is inmiddels, ook op technisch vlak, vertrouwd terrein voor me maar de V70 is dat zeker niet.
Wat weet ik wel? Ik weet wel dat, net zoals voor de 900, kilometerstanden boven de 400.000 geen enkel probleem zijn, mits goed onderhouden. Mijn huidige 900 heeft inmiddels 458.000 km ervaring, en rijdt nog erg goed. Altijd complimenten bij de APK-keuring (hoewel ze daarvoor niet rijk worden bij mij).
Wat weet ik niet? Ik heb geen idee welk type motor uit de V70 het beste is voor LPG. Moet ik de hydraulische of juist de mechanische klepstoters hebben? Moet ik de 2.0, de 2.4 of de 2.5 liter hebben? De 20-klepper of juist de 10-klepper? De 140 of de 170 pk versie? Het fijnste antwoord zou natuurlijk zijn dat dat allemaal niet uitmaakt, dat vergemakkelijkt de zoektocht. Die is al lastig genoeg, want ik wil per se een aantal opties erop, namelijk cruise control, een schuifdakje en climate control. Over de laatste optie twijfel ik nog, omdat ik begrijp dat dit een zwak punt is in veel V70's.
Verder: zijn er specifieke aankooptips voor de V70? Bekende zwakke punten? Verwijs me gerust naar een bepaald deel op het forum waar die eventueel staan, ik geef toe dat ik nog niet echt goed heb gezocht.
Ik hoor het graag, zodat ik binnenkort mezelf écht kan voorstellen met foto's van mijn nieuwe bolide erbij! 8)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

henry classic v70

Citaat van: Jack v op 02-09-2011 20:53:27
welkom,

voilá

Of deze nog hydrostoters heeft weet ik eigenlijk niet, een 2.4 van 2000 heeft toch het nieuwe type motor en géén hydrostoters?

Vaak voorbij gekomen opmerking is dat de 2.5 10V de beste motoren zijn voor gasgebruik...(tot MY99)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jack v

deze wel;
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50203.0.html

verkoper heeft trouwens nog geen 10 posts hoe kan hij dan een advertentie plaatsen? ???
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

henry classic v70

Citaat van: Jack v op 02-09-2011 22:39:08
verkoper heeft trouwens nog geen 10 posts hoe kan hij dan een advertentie plaatsen? ???

Ja, is inderdaad vreemd....
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

mehn

Waarschijnlijk na het plaatsen van de advertentie wat onzin posts verwijderd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

henry classic v70

Wouter, vooral belangrijk is de onderhoudshistorie van de wagen.
Als de wagen altijd netjes op tijd z'n beurten heeft gehad (zichtbaar in een onderhoudsboekje) en er zijn al onderdelen preventief vervangen (dus niet pas op het moment dat het helemaal kapot is) kan er in principe weinig mis gaan.
Ga het forum maar eens doorspitten en neem de gelezen kennis mee naar een eventuele aankoop. Onthoud ook de verschillende kmstanden die hier worden beschreven wanneer er groot onderhoud aan zit te komen. Ergens tussen de 250 - 300 dkm is dat vaak het geval (vandaar ook de opmerking preventief vervangen) maar ook afhankelijk van de bestuurder en de leeftijd van de wagen/gereden km's (bijv. 1999 met 400dkm, in mijn geval, heeft de eerste 4-5 jaar de meeste km's gemaakt > 260dkm dus heel veel snelweg en heeft een wagen niet zoveel te lijden)

Dan is het budget nog van belang en geld wat je achter de hand hebt voor reparaties/extra onderhoud het eerste jaar. Hoe lang denk/wil je met de wagen te blijven rijden en wat wil je er extra aan gaan investeren (upgrades zoals velgen/volleder/bumpers/lampen enz.)

De keuze is beperkt met een LPI installatie maar is wel wat je wilt...
Geef jezelf de tijd om een mooie en goeie te zoeken, neem geen overhaaste beslissingen en misschien is er bij jou in de buurt een forummer die kennis van zaken heeft en eventueel me zou willen gaan.

Succes

O ja deze is ook wel handig
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Wouter1973

Budget is 2000, max (voor extreem mooi / goed exemplaar) 2500.

Wouter1973

Toch nog een vraag: is het niet zo dat de hydrostoters dus gewoon te prefereren zijn boven de mechanische, uit oogpunt van rijden op lpg? Maakt het nog uit of je dan een 850 kiest of een V70? De 850's hebben dan, zoals ik het begrijp, in elk geval op de 20-kleppers hydrostoters. Toch?

henry classic v70

#9
Alle 850 & x70 tot '00 hebben hydro-stoters en dit is de beste motor om op gas te rijden. Kmstanden van 600/700dkm zijn geen uitzondering ;)
Overigens is je budget niet toereikend voor een extreem mooi/goed exemplaar... die kosten wel "ietsje" meer :eusa_eh:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Wouter1973

Ik heb een '93-er 850 GLT op het oog. Met (echt waar!) LPg G3 (op kenteken). Zwart. Goed in de lak. Net interieur. Werkende airco (handmatig). Schuifdak. Heldere achterlichten. Verse Apk. Aantoonbaar 270.000 km gereden. Werkelijk alle historie (onderhoud en reparaties) in dikke map beschikbaar. Helaas geen cruise control. Stoelverwarming werkt niet. Gasveren achterklep op (valt dicht). Schakelt vrij zwaar (de bak zelf). Koppeling wat lastig te doseren (mijn referentie is m'n 940 met net nieuwe koppeling en M90 bak). En, klinkt vreemd, maar ik vond het gaspedaal zwaar te bedienen. De prijs valt binnen mijn budget. Wat vinden jullie?

daytonawim

Niet echt rare dingen denk ik. ( estate of sedan? )

Slechte koppeling is meestal te herkennen aan slecht in 1 versnelling en achteruit te zetten.

Dosering van je koppeling kan te maken hebben met het zware punt in je gaspedaal ( wat waarschijnlijk) net aan het begin van je gaspedaal zit.

Stoelverwarming heb ik nog wel voor beide stoelen.
CC is eenvouding in te bouwen
Gasklephuis e.d moet schoongemaakt worden
GAsveren gewoon vervangen.

Heb je een linkje ?


Wouter1973

Het is een Estate. En inderdaad, het eerste punt van het gaspedaal ging zwaar. Achteruit kon ik niet direct goed inleggen, 1e versnelling wel. De schakelbeweging (van 1 naar 2, van 2 naar 3 etc) vond ik tamelijk zwaar. Is cc inbouwen echt zo makkelijk?

henry classic v70

#13
Gasveren vervangen... als je dit gaat doen haal dan een paar orginele gasveren, de imitaties gaan met een rotklap naar boven.. kost je voortanden of een kaakfractuur :eusa_eh:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18050.0.html
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

crazychrisje

Alvast welkom op het forum, ik zie al dat je vele tips hebt gekregen!
Weer iemand uit eindhoven erbij leuk!


Heb je een link of foto's van de auto, praat voor vele forum leden makkelijker!