Verbruik?

Gestart door Luc, 12-06-2004 02:19:59

Vorige topic - Volgende topic

bover

Met diesel zegt de boordcomputer 8.5.In de stad en korte ritten.
Op de grote baan  in duitsland gewoon 8  en dat 1:12. Automaat rijdt duurder en  ( 140km ) Met caravan 1:8

Reitse

euro 98 in een NA blok??

ed

Een NA-blok is Natuurlijk Aangezogen, of in het engels Natural Aspirated engine, wat wil zeggen: zonder turbo. Deze hebben aan RON 95 voldoende. Scheelt dus geld.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

@Ed: ik krijg het vermoeden (maar ga dat in de komende tijd proberen statistisch te onderbouwen) dat mijn 2.5 20V blok beter op V-power loopt (iets hoger octaangetal) dan op Euro95.

ed

Is ook heel goed verklaarbaar. Echter een turboloze heeft het niet per sé nodig om goede prestaties neer te leggen. Een turbo loopt merkbaar slechter op 95. Ik denk dat de ontsteking bij een turbo wat rigoreuzer wordt bijgeregeld om schade bij pingelen te voorkomen, waardoor het vermogen op een iets te laag octaan getal wat beter merkbaar is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

JCviggen

Ik reed eerst op 95 met m'n T-5R en nu toch al enkele tanks op 98 maar ik kan niet zeggen dat ik effectief verschil merk...ook niet met de stopwatch
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

mehn

Ik rijd alleen met 95 in mijn T5

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Reitse

Citaat van: ed op 28-06-2004 11:27:06
Is ook heel goed verklaarbaar. Echter een turboloze heeft het niet per sé nodig om goede prestaties neer te leggen. Een turbo loopt merkbaar slechter op 95. Ik denk dat de ontsteking bij een turbo wat rigoreuzer wordt bijgeregeld om schade bij pingelen te voorkomen, waardoor het vermogen op een iets te laag octaan getal wat beter merkbaar is.
Ed,

Ik ben niet duidelijk geweest, mijn gedachte was niet dat de motor sneller is (hoe zou ik dat nou kunnen weten ;)) maar dat die wel zuiniger loopt. En voor mij is dat dan weer beter. 8)

ed

Maar ook dat heeft weer te maken met efficientie. Een motor met een ontsteking die optimaal staat zal efficienter werken dan één met verlate ontsteking, dus zuiniger zijn.
Jij rijdt altijd rustig en vrij laag in toeren. De motor zal daardoor wat meer vervuiling bevatten inwendig. Daardoor pingelt hij weer sneller (zeker bij lage toeren), en is de cirkel rond.

JCviggen

Citaat van: JCviggen op 28-06-2004 11:44:49
Ik reed eerst op 95 met m'n T-5R en nu toch al enkele tanks op 98 maar ik kan niet zeggen dat ik effectief verschil merk...ook niet met de stopwatch

Om ff mezelf te quoten

na ongeveer 2000 km met 98 te hebben gereden is er precies toch ergens iets veranderd, ik heb nu iets meer turbodruk, vooral merkbaar in 2 en 3, en 0.2-0.3s sneller van 80-120 dan voorheen :)
weet niet of het aan de brandstof ligt en de ECU eindelijk iets heeft veranderd, maar ik zou niet weten wat het anders is...ik beeld het me iig niet in ;)

BartT5R

Ik doe een gemiddelde van 11,5l/100Km dus ongeveer 8,6km per liter, grootste boosdoender is bij mij de afstand naar mijn werk, ongeveer 3km, dat doe ik dus minimum 4 keer per dag, maar meestal 6 keer. Dit is bij mij de grootste reden voor het hogere verbruik hoewel ik toch rustig rij met de T5R. Maar ach als zelfstandig ondernemer denk de belasting dat de Volvo 18 liter verbruikt per 100Km en ik kan de helft van de kosten aftrekken, dus het valt allemaal wel mee.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

bover

hallo dieselrijders meldt u eens. Zoals eerder gemeld met mijn tdi automaat rond 1:12 of boordcomputer 8/8.2

altijd de ECC aan en dimlichten ontstoken.

Entuscan

Gemiddelde op de boordcomputer, genomen over enkele duizenden km's ... 13.0L/100 km
AT en ergste van alles ECC/airco ALTIJD aan op 22°C.  Schat dat die combi alleen al goed is voor 2 tal L /100km verbruik.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Boom

Citaat van: Entuscan op 06-07-2004 11:32:41
Gemiddelde op de boordcomputer, genomen over enkele duizenden km's ... 13.0L/100 km
AT en ergste van alles ECC/airco ALTIJD aan op 22°C.  Schat dat die combi alleen al goed is voor 2 tal L /100km verbruik.

denk het niet. Ik ben namelijk nog nooit onder de 11,6 l/100km gekomen. Meestal is het toch wel iets van 12,6 l/100km
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

JCviggen

Citaat van: Entuscan op 06-07-2004 11:32:41

Is dat op LPG die 13.0 ? Zou best wel meevallen dan!
Airco/ECC doet er bij mij ongeveer 0.6-0.7l/100 Km bij, maar staat nooit aan tenzij het effectief warm is buiten (nu hier 15-16C). Ik rij liever met de airco af...
Ik zit momenteel rond de 11L/100 km.