nieuwe roffel!

Gestart door Wouter1973, 10-09-2011 20:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Zo! Hij is er! Een '97-er V70 2.5 10 klepper, op lpg (G3). Pluspunten: niet duur in aanschaf, mooi zwart lederen interieur, cruise control, climate control, zo goed als nieuwe banden, onderhoudshistorie bekend, facturen bewaard. De mindere punten: wat optische tekortkomingen, en een indrukwekkende kilometerstand (472.000).

De auto vandaag gehaald. Mijn blije en tevreden gevoel wordt echter enigszins verstoord door een paar dingetjes:

- de auto begon het laatste stukje op lpg te stotteren, of liever gezegd in te houden. Liep op vier cilinders. Naar benzine overschakelen en hij liep weer beter. Terug naar lpg, weer inhouden. Het gaat om Vialle LPi (met paarse injectoren). Injectoren zitten goed vast.

- ik wilde de olie peilen, thuis aangekomen, en heb de auto 30 minuten stil laten staan met motor uit. Daarna gepeild. Geen druppel olie aan de peilstok! Wel op het uiterste puntje een dikke klodder grijs-bruine sludge. Ik werd hier niet echt blij van, en dat terwijl de vorige eigenaar aangaf 1,5 maand geleden nog gepeild te hebben en mij als indicatie meegaf dat de auto 0,5 liter elke 10.000 km bijgevuld moet worden.

- de airco doet wel iets, maar het mag nauwelijks een naam hebben. Bijvullen?

Met name de constatering bij het peilen van de olie baart me zorgen.

Wie stelt me gerust?


benvolvo20

zat er nog wel gas in? ik heb dat bij mijn gas auto ook gehad als de tank bijna op is dan loopt ie gewoon heel slecht.

het kan dat ie een tijd stil heeft gestaan, vul de olie gewoon bij totdat je het kan aflezen en dan even regelmatig peilen

en voor de airco denk ik gewoon bijvullen ja

beetje gerust nu?

daytonawim

Zat er nog wel gas in de tank ?, zo nee, dan kan dit wel een beetje kloppen.

Mm, Olie, trek je bij aankoop niet eens effe de peilstok eruit

Overigens heb ik dat ook wel eens met de peilstok, even een paar keer goed
peilen en elke keer de peilstok even schoonmaken, je kan voorzichtig de peilstok
in de buis rond draaien, dan komt er nog meer meuk uit die pijp.

Als ie schoon is kijken of er wel olie aan de stok zit, andes effe bijvullen tot ter wel
wat op je peilstok zit.


Jack v

Wacht maar even met dat oliepeilen tot morgenvroeg. Het duurt namelijk vrijlang voor alle olie beneden is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

rogerV701998

Citaat van: daytonawim op 10-09-2011 20:29:51
Zat er nog wel gas in de tank ?, zo nee, dan kan dit wel een beetje kloppen.

Mm, Olie, trek je bij aankoop niet eens effe de peilstok eruit

Overigens heb ik dat ook wel eens met de peilstok, even een paar keer goed
peilen en elke keer de peilstok even schoonmaken, je kan voorzichtig de peilstok
in de buis rond draaien, dan komt er nog meer meuk uit die pijp.

Als ie schoon is kijken of er wel olie aan de stok zit, andes effe bijvullen tot ter wel
wat op je peilstok zit.



Wilde ik ook al vragen. :eusa_think:

MVeldhuis

Citaat van: Jack v op 10-09-2011 21:02:17
Wacht maar even met dat oliepeilen tot morgenvroeg. Het duurt namelijk vrijlang voor alle olie beneden is.

Een half uurtje na uitzetten mag de olie echt wel op minimum staan hoor.

daytonawim

Voor je airco kan je naar de airco boer, of de omstreden spuitbus op MP bestellen ;D ;D

Wouter1973

Goed. Ik ben enigszins gerustgesteld. Olie peilen ging niet meer, lang verhaal maar waar het op neer kwam: ik moest vanuit Eindhoven naar Enschede en de trein had vertraging. Na bijna 4 uur reistijd was er nog maar net tijd voor een korte proefrit. Auto reed prima, en ik had al flink over en weer gemaild met de verkoper, wat voldoende vertrouwen gaf.
Ik peil morgenochtend nog eens de olie.
Over het inhouden op lpg: de tank was zeker niet leeg, integendeel: ik had net afgetankt! Wat me wel opviel was dat de laatste liters lpg er erg langzaam in gingen. ik heb de 80% aanslag zelfs niet afgewacht, want op een gegeven moment ging het nog maar met honderdsten liters vooruit, en echt tergend langzaam.
Wat er precies gebeurde na het tanken: starten (automatisch op benzine), wegrijden en nadat ie automatisch op lpg overschakelde duidelijk inhouden en een wat ander geluid. Handmatig op benzine overgeschakeld, en niets aan de hand. Weer op lpg, en weer inhouden. Hij accelereerde wel, maar erg langzaam en met duidelijk gebrek aan power.
Bij mijn 940 was met vergelijkbare symptomen het omschakelrelais de schuldige waardoor er twee brandstoffen tegelijk werden ingespoten (wat ook tot inhouden leidde), maar ik weet niet hoe dat bij de V70 zit. Ik denk dat ik de auto komende week naar Mesman breng, een lpg specialist waar ik goede ervaringen mee heb.
Airco vullen, waar doe je dat? Geen ervaring mee.
Nog een kleine tekortkoming: de centrale deurvergrendeling aan de passagierskant voorin werkt alleen bij sluiten, openen moet ik handmatig van binnenuit doen. Servomotortje vervangen?

henry classic v70

Je hebt de onderhoudshistorie erbij zeg je, daar zou dan ook moeten instaan wanneer de bougies zijn vervangen, olie is ververst, nieuwe filters enz. Bougie kabels zou je ook nog eens kunnen bekijken, daar staat een datum op als het goed is.
De airco laten checken bij een goed aircostation, dit zou je ook moeten kunnen vinden als de onderhoudshistorie kompeet is..
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

michiel945

Hoi Wouter,

Ook hier aangeland op het forum. Wij hebben bij de v700vereniging wel eens wat over en weer gekrabbeld.

Ik ben sinds maandag ook overstag met een v70 1998 LPG 440000km kleur dgroen. Heb zelfs nog een paar 945's bekeken maar die waren mij niet goed genoeg.

Hoop dat je LPG probleem snel en simpel op te lossen is. Misschien de zekering van het motormanagement er even uit?? Ik zeg maar wat, maar dat deed ik altijd bij de 945 en die vond dat prettig, want daarna liep die weer beter.

Veel rijplezier.
Groet,
Michiel

Arie T5R

Mbt het vullen van je tank kan ik zeggen: naar Mesman en even laten ontluchten, helpt echt goed. Ik had het met mijn nieuwe installatie, en nu vult ie "tot het gaatje". Voor wat betreft het slechte lopen: kan vanalles zijn, maar het LIJKT op een lekke injector, als ie dus tenminste op benzine wel goed loopt. Mesman gaat zo vinden.. Succes!

Vulk

#11
Wat betreft de olie, zoek maar eens op "sludge" of "mayonaise" hier op het forum. Onze 10kleppers zijn echte sludgefabrieken.

Wat kan helpen: rubbertje peilstok vernieuwen, olie verversen en frequent "goed" warm rijden.

Wat betreft het op 4 cylinders lopen, zou ik beginnen zoeken bij de ontsteking! Bougies, rotor, verdeler, kabels, ... Indien dat allemaal nog origineel is, gewoon even vervangen en de auto zal al stukken beter lopen.

De 10V' zijn de sterkste motoren (naast de diesels) uit de 850 reeks meen ik.

edit: bij mijn auto is het oliepeil pas correct af te lezen na een volledige nacht stilstand. Een uur na een rit hangt er soms bijna niets aan de peilstok, de ochtend erna staat het peil netjes boven het minimum.

Wouter1973

#12
Citaat van: michiel945 op 14-09-2011 21:15:19
Hoi Wouter,

Ook hier aangeland op het forum. Wij hebben bij de v700vereniging wel eens wat over en weer gekrabbeld.

Ik ben sinds maandag ook overstag met een v70 1998 LPG 440000km kleur dgroen. Heb zelfs nog een paar 945's bekeken maar die waren mij niet goed genoeg.

Hoop dat je LPG probleem snel en simpel op te lossen is. Misschien de zekering van het motormanagement er even uit?? Ik zeg maar wat, maar dat deed ik altijd bij de 945 en die vond dat prettig, want daarna liep die weer beter.

Veel rijplezier.
Groet,
Michiel

Hoi Michiel,

Ik ben er nog niet achter wat het LPi probleem veroorzaakt. Heb wel een behoorlijke scheur in het uitlaatspruitstuk ontdekt, maar dat mag volgens mij geen invloed hebben. Overigens lijkt het mij niet de bedoeling dat je om de haverklap de zekering van het motormanagement eruit moet halen, heb dat bij mijn 940 ook nooit gedaan. Ik ga woensdag naar Timen (vast wel bekend) en hoop met zijn hulp de voornaamste storingen op te lossen. Zonodig nog naar Mesman. We wachten even af...

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 17-09-2011 09:38:11
Wat betreft de olie, zoek maar eens op "sludge" of "mayonaise" hier op het forum. Onze 10kleppers zijn echte sludgefabrieken.

Wat kan helpen: rubbertje peilstok vernieuwen, olie verversen en frequent "goed" warm rijden.

Wat betreft het op 4 cylinders lopen, zou ik beginnen zoeken bij de ontsteking! Bougies, rotor, verdeler, kabels, ... Indien dat allemaal nog origineel is, gewoon even vervangen en de auto zal al stukken beter lopen.

De 10V' zijn de sterkste motoren (naast de diesels) uit de 850 reeks meen ik.

edit: bij mijn auto is het oliepeil pas correct af te lezen na een volledige nacht stilstand. Een uur na een rit hangt er soms bijna niets aan de peilstok, de ochtend erna staat het peil netjes boven het minimum.
De sludge is na een paar langere ritten verdwenen. Zorgelijker vond ik dat ik (na een nacht stilstand) heb gepeild en dat er pas na anderhalve liter nieuwe olie iets aan de peilstok bleef hangen. Ik heb bewust ook niet teveel bijgevuld, en hou het even in de gaten. Dat peilen is trouwens echt wel lastig, niet alleen moet je een nacht wachten, maar ook is het -bij mij- zo dat de auto dan aan de achterkant aardig omlaag is gekomen vanwege nivomats. Dat helpt ook niet echt bij nauwkeurig aflezen! Ik ga er vanuit dat ik daardoor minder olie peil dan er werkelijk in zit.

Ludo

Citaat van: Wouter1973 op 18-09-2011 16:04:03
Ik ben er nog niet achter wat het LPi probleem veroorzaakt. Heb wel een behoorlijke scheur in het uitlaatspruitstuk ontdekt, maar dat mag volgens mij geen invloed hebben.

Waarom zou valse lucht, geen invloed hebben?.