Bah... mijn Estate heeft Nivomats

Gestart door jeroen74, 11-09-2011 11:50:39

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Omdat ik een tidje geleden bij de APK een adviespunt kreeg over een lekkende achterschokdemper, heb ik van de week nieuwe Bilsteins gekocht.

Dus ik op deze zondagmorgen vol goede moed begonnen met de laadvloer te verwijderen, even de bovenste bouten van de montageplateen gelost, niet vastgeroest of zo. So far so good.

Ga ik onder de auto liggen, kijk naar een van de dempers en realiseer me dat die er anders uit zien dan mijn gloedje nieuwe Bilstein Super Tourings. Damn, toch geen nivomats he?

Even zoeken op Internet hoe die er uit moeten zien. Ja dus, ik heb echt Nivomats  :eusa_wall:

Omdat ik mijn 18mm sleutel ook niet kon vinden en je blijkbaar andere montageplaten en veren nodig heb, was verder sleutelen ook niet zinvol.

Spontaan ook geen zin meer om de nieuwe endlinks,en raamgeleider te monteren. Draagarmen heb ik ook nog liggen, maar die monteer ik pas als ik tijd heb om hem  meteen daarna te laten uitlijnen.

Wel apart dat in de advertentie die Nivomats niet vermeld stonden, is toch een optie die het vermelden waard is  :eusa_think:

Anyway, weer een lesje geleerd. Eerst checken wat er onder zit... :angel:

-D©©©L-

De montage platen passen gewoon, en er staat nog een set veren te koop in het advertentieboard.

COPPEHER

ben benieuwd waneer er nou nivomats onder zitten. ik weet het namelijk ook nog steeds niet, in ieder geval merk ik het niet.

-D©©©L-

Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 12:05:04
ben benieuwd waneer er nou nivomats onder zitten. ik weet het namelijk ook nog steeds niet, in ieder geval merk ik het niet.
Je zou er eens onder kunnen kijken ?!

COPPEHER

Citaat van: -D©©©L- op 11-09-2011 12:05:59

ja ga ik zo doen, waaraan herken ik ze? omdat ze een grotere diameter hebben?

-D©©©L-

Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 12:09:44
Citaat van: -D©©©L- op 11-09-2011 12:05:59

ja ga ik zo doen, waaraan herken ik ze? omdat ze een grotere diameter hebben?

Ja, bovenin een grotere diameter, onderin rubber hoezen. maikel zal zo wel met een foto komen

jeroen74

Nivomats hebben een rubber balg aan de onderkant zitten. Ze zitten ook andersom vergeleken met normale schokbrekers. Normale hebben de zuigerstang naar boven gericht, bij nivomats naar beneden.

T5turbo

Edit:plaatje aangepast.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

-D©©©L-

Citaat van: jeroen74 op 11-09-2011 12:10:58
Nivomats hebben een rubber balg aan de onderkant zitten. Ze zitten ook andersom vergeleken met normale schokbrekers. Normale hebben de zuigerstang naar boven gericht, bij nivomats naar beneden.

Dat betekent niet automatisch dat het nivomats zijn.

Jack v

Het cilinderhuis van de nivo is ongeveer 6/7 cm in doorsnede. Gewone schokbrekers 4cm.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

COPPEHER

Heb net gekeken onder de auto, en zag meteen de twee rubber hoezen met een groter diameter.
dus ik heb nivomats. (vandaar dat ie na een tijdje stilstaan zo laag hangt ;D )

jeroen74

Hoe weet ik het dan zeker?

Dat plaatje van t5turbo kan niet kloppen, de bovenste bevestiging is geen oog maar gewoon schroefdraad. Althans, op mijn auto en de nieuwe schokkers.

jeroen74

Jack v

De schokbreker en nivomats zet je vast in ed montageplaat met een centrale moer (18) dat is voor beide gelijk. Hier zul je hetr verschil dus neit aan zien. Even onder je auto gaan liggen en kijken wat er onder zit. Wat ik net al schreef een gewone schokbreker is ongeveer 4cm in doorsnede een nivomat 6/7cm.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

COPPEHER

Ik was dus ook van plan om nieuwe schokbrekers met nieuwe veren te plaatsen, maar nu ik dit weet gaat dat niet meer gebeuren ;D

nou zie ik het ook op elke foto, doorhangen (tijdje rijden) niet doorhangen  :eusa_dance: