Airco

Gestart door Maverick, 10-04-2003 15:35:01

Vorige topic - Volgende topic

ed

Champagne,

Dat het systeem overvuld is heb ik ook al aan gedacht. Ik kan er natuurlijk zelf iets uit laten lopen... Het zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met de filter/droger. Als deze vol met vocht zit kan het natuurlijk heel goed dat dit teveel ruimte in het airco systeem inneemt waardoor er te weinig ruimte is voor het Freon, met als gevolg de symptomen van een overvuld systeem.

Kim,

De hoge/lage druk schakelaar zijn eigenlijk twee schakelaars. De hogedruk schakelaar zit aan de compressor vast, de lagedruk schakelaar tegen de verdamper (na het drukventiel) in de motorruimte. De lagedruk schakelaar schakelt zowel bij te hoge druk als te lage druk het systeem uit. Als je systeem leeg zou lopen door defecte verdamper zou de compressor immers droog gaan lopen, waardoor deze ook stuk gaat.

Ik weet dat het schakelen van de airco bij mij veroorzaakt wordt door de lagedruk schakelaar. Of hij schakelt op te hoge of te lage druk weet ik niet

Wat ik eigenlijk wil is de druk meten in het lagedruk circuit. Als je die druk weet kun je heel goed een uitspraak doen over de oorzaak. Als de druk te laag wordt kan het betekenen dat het systeem te leeg is, of dat het drukventiel verstopt is.
Als de druk te hoog wordt zal het betekenen dat het systeem te vol zit.
Het meten van het lagedruk systeem is volgens mij lastig, aangezien het systeem bijgevuld wordt aan de hogedruk zijde (hier zou je een meter op kunnen aansluiten). De enige mogelijk tot meten van de lagedruk is op de plek van de lagedruk schakelaar. Door deze eruit te draaien zou je een drukmeter kunnen aansluiten (er zit een afsluitventiel in, zodat het systeem niet leegloopt). De meting klopt echter niet meer, want de lagedruk schakelaar zit er niet meer in, waardoor de druk te hoog oploopt. Je meet dus niet de werkelijke waarde, maar kunt wel iets zeggen over de drukken.
Heeft iemand een idee of zo'n drukmeter te koop is, en of dat betaalbaar is?

Bedankt trouwens voor de suggesties. Hier heb ik echt wat aan! Ik hoop dat ik het probleem uiteindelijk kan oplossen zonder weer (erg) diep in de buidel te hoeven tasten. Het lijkt wel alsof alles aan een Volvo stuk gaat.

Ed

Citaat van: KIM op 15-04-2003 21:28:22
Citaat van: ed op 15-04-2003 09:31:35

1.
Volgens mij is het niet mogelijk om bij een 850 de drukken te meten. Er is nergens een meetmogelijkheid aanwezig. Dat maakt het analyseren van een storing aan dit systeem zo lastig.

2.
Weet trouwens iemand of het wel eens voorkomt dat het expansiepijpje (orrifice tube) vervuilt, waardoor de airco niet meer goed functioneert. Ik had deze vraag al eens gesteld, maar niemand wist er antwoord op.

3.
Ik heb het euvel dat de compressor zwaar draait, en je de pomp om de 10 seconden in en uit hoort schakelen. Dit is ontstaan na vervanging van de verdamper. Ik weet zeker dat er voldoende koelmiddel in zit. Als dat expansiepijpje verstopt zit kan ik me voorstellen dat de druk aan lagedrukzijde te laag wordt. De lagedruk schakelaar zorgt ervoor dat het syteem schakelt.

4.
Dan is er nog dat potje wat ervoor zorgt dat het vocht aan het systeem ontrrokken wordt. Heeft iemand er wel eens van gehoord dat dit voor problemen kan zorgen? Deze pot is bij vervanging van de verdamper niet vervangen. Ik heb later echter begrepen dat dit altijd vervangen moet worden.

1.
Ik heb nog niet bekeken waar de service aansluitingen van het airco systeem zitte, maar ik dacht toch als een vulstation met drukmeters op de service aansluitingen werd aangesloten je gewoon de hoge en lage druk kunt meten.

2.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat de orifice vervuild; daarvoor is immers een filter/droger in het systeem gemonteerd (de luchtmassameter van de motor vervuilt toch ook niet; deze zit namelijk achter het luchtfilter).

3.
Wat je hier vertelt, klinkt heel plausibel, maar als je het zeker wilt weten, dan meet je toch het signaal van de dubbele drukschakelaar (hoge druk en lage druk). Ik kan je nu nog niet vertellen waar deze zitten *Haynes vertelt daar niets over).

4.
Dit is het zogenaamde filter/droger element. Dit is een langwerpig aluminum bus die rechts naast de condensor en radiateur is gemonteerd; je kunt hem van onderaf zien zitten.
Het is raadzaam deze te vervangen als het systeem geserviced word
t. Als het systeem lek is geweest of open, dan moet het altijd. Je kunt dit ding namelijk zien als een vochtvreter; als het zsysteem open is zuigt deze zich helemaal vol met vocht enwerkt ie niet meer.
Als het systeem niet open is geweest, maar alleen geserviced, zou dit element in principe een jaar of 5 mee moeten gaan.

Ik ga morgen eens naar mijne kijken; ik heb inmiddels gemerkt dat ie toch wel goed koelt. Dan zou het schakelen elke 20-30 seconden dus normaal zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

KIM

Zo, ik heb vandaag service gedaan aan mijn airco. Ik weet nu ongeveer hoe het systeem in elkaar steekt:

1.
Alleen aan de lage druk zijde is een service punt aangesloten. Dit betekent dat je in staat bent om de lage drukzijde te meten. Voor de gemeten druk is een omzettingstabel naar koudemiddeltemperatuur. Bij ,ij was na vullen de zuigdruk ongeveer 2 bar, wat neerkomt op een graad of 4 Celsius.
Het vullen via de lage druk zijde is iets moeilijker dan vullen via de hoge drukzijde omdat je er zeker van moet zijn dat er aan de zuigzijde geen vloeistof door de compressor wordt aangezogen (hiervan kan de compressor vloeistofslag oplopen).

2.
Aan de lage drukzijde zit een lineaire druksensor die een spanningssignaal afgeeft, afhankelijk van de druk. Het zou mogelijk moeten zijn om deze spanningswaarde om  te rekenen naar een drukwaarde, dan heb je helemaal geen drukmeter nodig.
Voor wat betreft de hoge druk zijde is er een probleem met het meten van drukken, daar er aan die zijde geen service aansluiting zit. Het enige dat gedaan kan worden is de temperatuur te meten van de hoge druk leiding en de gemeten waarde met behulp van de tabel omzetten in een drukwaarde.
Als er interesse is voor deze tabel, laat het dan maar weten, dan zet ik m op schrift.

3.
Navraag bij mijn collega (een absolute airco expert) vertelde dat de orifice wel degelijk kan vervuilen. Het is dan ook raadzaam deze tegelijkertijd te vervangen met het filter/droger element.

Over een maand ga ik opnieuw service uitvoeren aan mijn airco (De service van vandaag werd ingegeven door het mooie weer van deze week) en dan ga ik het filter/droger element vervangen, maar ook de orifice.
Weet iemand waar deze orifice zit, want die heb ik helaas nog niet kunnen lokaliseren.

Oh, ja nog even over de hoeveelheid die in mijn systeem zat:
Er hoort 825 gram in te zitten en er zat 650 gram in. Hierop kan het systeem nog wel werken, maar ik verwacht dat met 825 gram de schakelfrequentie van de pomp zal veranderen.
Vandaag is dat alleen een beetje lastig te controleren geweest; hij staat nu vrijwel continu ingeschakeld.

KIM

Oh, ja ED,

De hoge drukschakelaar waar jij op doelt is volgens mij een breekveiligheid: als deze geactiveerd wordt, zul je de drukschakelaar moeten vernieuwen.
Ik kan me echter vergissen, want ik heb de compressor nog niet echt goed bekeken.

855-Champagne

Ed ik ben in het bezit van een meterset, dus als je in de buurt kan ik wel even kijken

ed

Citaat van: 855-Champagne op 16-04-2003 21:27:51
Ed ik ben in het bezit van een meterset, dus als je in de buurt kan ik wel even kijken

Dat vind ik echt heel tof. Waar ongeveer woon je?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: KIM op 16-04-2003 21:12:41
Zo, ik heb vandaag service gedaan aan mijn airco. Ik weet nu ongeveer hoe het systeem in elkaar steekt:

1.
Alleen aan de lage druk zijde is een service punt aangesloten. Dit betekent dat je in staat bent om de lage drukzijde te meten. Voor de gemeten druk is een omzettingstabel naar koudemiddeltemperatuur. Bij ,ij was na vullen de zuigdruk ongeveer 2 bar, wat neerkomt op een graad of 4 Celsius.
Het vullen via de lage druk zijde is iets moeilijker dan vullen via de hoge drukzijde omdat je er zeker van moet zijn dat er aan de zuigzijde geen vloeistof door de compressor wordt aangezogen (hiervan kan de compressor vloeistofslag oplopen).

2.
Aan de lage drukzijde zit een lineaire druksensor die een spanningssignaal afgeeft, afhankelijk van de druk. Het zou mogelijk moeten zijn om deze spanningswaarde om  te rekenen naar een drukwaarde, dan heb je helemaal geen drukmeter nodig.
Voor wat betreft de hoge druk zijde is er een probleem met het meten van drukken, daar er aan die zijde geen service aansluiting zit. Het enige dat gedaan kan worden is de temperatuur te meten van de hoge druk leiding en de gemeten waarde met behulp van de tabel omzetten in een drukwaarde.
Als er interesse is voor deze tabel, laat het dan maar weten, dan zet ik m op schrift.

3.
Navraag bij mijn collega (een absolute airco expert) vertelde dat de orifice wel degelijk kan vervuilen. Het is dan ook raadzaam deze tegelijkertijd te vervangen met het filter/droger element.

Over een maand ga ik opnieuw service uitvoeren aan mijn airco (De service van vandaag werd ingegeven door het mooie weer van deze week) en dan ga ik het filter/droger element vervangen, maar ook de orifice.
Weet iemand waar deze orifice zit, want die heb ik helaas nog niet kunnen lokaliseren.

Oh, ja nog even over de hoeveelheid die in mijn systeem zat:
Er hoort 825 gram in te zitten en er zat 650 gram in. Hierop kan het systeem nog wel werken, maar ik verwacht dat met 825 gram de schakelfrequentie van de pomp zal veranderen.
Vandaag is dat alleen een beetje lastig te controleren geweest; hij staat nu vrijwel continu ingeschakeld.

Kim,
Zo te zien ben je aardig aan het klussen geweest.
Ik ben inmiddels aardig op de hoogte met het airco systeem van de 850. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden, en tevens wat tegenvragen te stellen:

1. Waar zit het servicepunt van de lagedruk zijde? Je kan de airco bijvullen aan de rechter voorkant. Er zit daar een ventiel waarop de vulcompressor kan worden aangesloten. Dit is bij mijn weten de hogedruk zijde. Van daaruit komt het freon bij de orrifice ( boven het rechter schutbord), waarna het gas in lagedruk veranderd, en kan verdampen in de verdamper.

2. Waar zit die lineair druksensor? Tegen het schutbord (vlak voor de ingang van de verdamper) zit een schakelaar. Deze zit volgens mij na de orrifice, wat betekend dat dit ook lagedruk is. Misschien heb jij een ander type, maar bij mij (bj. '95) is dit aan/uit schakelaar, die alleen op een bovenwaarde druk en een onderwaarde druk uitschakelt. Hij geeft dus geen spanning af, maar onderbreekt de stroom van het stuurcircuit, waardoor de compressor wordt uitgeschakeld. De druk/temp tabel heb ik overigens electronisch, dus als je interesse hebt..

3. Goed om te weten dat de orrifice ook kan vervuilen. Dat zou misschien een oorzaak van mijn probleem kunnen zijn. Zo'n orrifice kost volgens mij helemaal niets (paar euro), alleen vervangen is lastig. Hij zit direct op het rechter schutbord, in de koelleiding, onder de ECU. In de leiding zit een verdikking, waar de orrifice in zit. De ECU kast, en een paar andere delen moet je dan ook weghalen om er goed bij te kunnen. Het is niet zo heel veel werk om er bij te kunnen, alleen het loshalen van de leidingen is dat volgens mij wel. Doordat de leidingen direct op het schutbord liggen kun je de leiding bijna niet losdraaien. Dat er bij jou 825 gram in moet doet vermoeden dat jij een geimporteerde auto hebt. Klopt dat? Bij de meeste modellen moet er uit mijn hoofd 750 gram in.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd naar het resultaat van de vervanging van de orrifice. Ik ben ook benieuwd hoe je zo vaak service kunt doen aan je airco. Elke keer dat hij leeg moet kost immers de nodige pegels (150-200 euro).

Ed

KIM

Dit is de leiding waar de service aansluiting aan zit en de drukschakelaar (ik heb in het schema nagekeken en gevonden dat dit een schakelaar was). Op de service aansluiting past alleen de lage druk aansluiting van het airco-service station, dus dit moet wel de lage druk leiding zijn. De drukschakelaar is dan een lage druk schakelaar. Het betekent ook dat deze leiding uit de verdamper komt en dat de orifice in de andere leiding zit (dit kan wel kloppen want beide leidingen die het schutbord ingaan zijn koud)

Inmiddels heb ik ook nog een drukschakelaar gevonden bij de condensor; ditzou dan volgens het schema de hoge drukschakelaar moeten zijn. Ik heb er helaas alleen een zeer vage foto van kunnen maken, maar er zitten volgens mij 4 draden aan die in het elektrisch schema weer terugkomen.

Het filter/droger element zou mijns inziens in het dampvormige deel kunnen zitten, lettend op de grootte van dit element.

Fijn trouwens dat je me kon vertellen waar de orifice zit; het valt mij mee. Ik was al bang dat deze in de toevoer van de verdamper zou zitten.

Het servicen van de airco gebeurt bij mij op de zaak in de vrije tijd en kost me niets (koudemiddel is op kosten van de zaak (SSSSTTTTTTTT))

KIM

Oh ja,

Ik heb geen import auto; die 850 gram staat vermeld op een sticker op de rechter veerpoot. Ik heb de geschiedenis van de auto die zegt dat dit een Nederlandse auto is.

ed

Ik zal eens kijken hoeveel gram er bij mij in moet.

Ik heb overigens ergens nog een hele goede beschrijving van het Volvo systeem. Als je interesse hebt kan ik dat wel mailen. ik moet even zoeken.

Ed

KIM

Een goede beschrijving van het systeem is bijzonder welkom; ik heb alleen een Engelse beschrijving van ECC uit Haynes.
Ik heb trouwens even een foto van de sticker gemaakt waar ik het over had:

jeepee

Volgens de 'expert' is de verdamper van mijn airco stuk (V70 uit 1997). (Vorig jaar is de compressor al vervangen...)

Weet iemand wat een redelijke prijs is voor deze reparatie en een (betrouwbaar) adres?

Raf

Citaat van: ed op 20-04-2003 16:23:43
Ik zal eens kijken hoeveel gram er bij mij in moet.

Ik heb overigens ergens nog een hele goede beschrijving van het Volvo systeem. Als je interesse hebt kan ik dat wel mailen. ik moet even zoeken.

stuur mij ook even een exemplaar als je toch bezig bent aub

Raf
De gustibus non disputandum est!

855-Champagne

Hoi Ed,

Ik was even weg, woon in Amstelveen dus als je in de buurt bent mail maar even

Gr John.

ed

Ik kan de handleiding niet vinden, deze staat nog op mijn oude PC. Ik zal even moeten zoeken, maar zodra ik deze heb zal ik mailen. Houden jullie tegoed dus.

Bij mij zit er ook zo'n sticker op de auto, maar daar staat 750 gram op. Ze zullen er toch geen 825 gram in hebben gedaan? Ik kan me dat niet voorstellen.

Jouw systeem ziet er ook anders uit. het vulventiel zit bij mij veel verder naar voren! Blijkbaar zijn er dus verschillende modellen in omloop. Mijn auto is van april 95. Het is een officiele Nederlandse auto.

KIM

Op het formuliertje wat bij mijn papieren was gestopt, stond bij mij dat er vorige keer 750 gram in gestopt was: standaard voor de 850 misschien?
Mijn auto is van'93, dus dit is een van de eerste met R134a er in, misschien dat daarom de systemen verschillen. We moeten op een clubdag de auto's maar eens naast elkaar zetten....