warm rijden

Gestart door Schnappi, 12-06-2004 19:05:54

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

hoe lang duurt het nu precies wanneer een motor warm gereden is?

meestal rijd ik eerst 25 km ongeveer 2500 toeren per minuut in z'n 5 op de snelweg en dan pas gassen (hogere toeren maken) ;D

sommige zeggen dat het nog niet genoeg is en dat je motor pas warm is als je ongeveer 40 km hebt gereden

dat is wel erg lang

graag antwoord

Groeten

CeeBee

olie temperatuur meter monteren , dan kan je het goed zien, anders is het een beetje gissen.
chris
V70N 2.5T AWD

Schnappi

hoe lang duurt het dan voordat de olie op temperatuur is?

Groeten

Jan_D.

Hangt niet alleen van afstand af, ervaring met mijn 480 (wel met een olietemperatuur meter) wijst uit dat  na bereiken normale temperatuur van koelvloeistof je nog wel 10 km mag rijden voor de olie ook goed op temperatuur is.

Advies is al gegeven door Chris: meten is weten!

Groet,

Jan

Johann

Citaat van: T5RED op 12-06-2004 19:05:54
hoe lang duurt het nu precies wanneer een motor warm gereden is?

meestal rijd ik eerst 25 km ongeveer 2500 toeren per minuut in z'n 5 op de snelweg en dan pas gassen (hogere toeren maken) ;D

sommige zeggen dat het nog niet genoeg is en dat je motor pas warm is als je ongeveer 40 km hebt gereden

dat is wel erg lang

graag antwoord

Groeten

De 850 heeft een warmte wisselaar. De olie en de koelvloeistof warmen elkaar op of koelen.
Je hoeft echt geen 25 km op 2500 toeren te gaan rijden. Belangrijk is dat je niet helemaal vollast gaat rijden.
Je kunt eigenlijk gewoon `normaal`gaan rijden, niets mis mee. Zolang je goede olie hebt zoals een 5W/40 dan is er genoeg viscositeit spreiding voor goede koudloop.

JCviggen

ik wacht nog een tijdje (minstens 5 min) nadat de koelvloeistof normale temp heeft berijkt. Raar genoeg gaat bij een koudstart m'n watertemp relatief snel omhoog, komt dan net onder het normale punt en wordt dan terug wat kouder en gaat dan langzaam naar norm.

voorzichtigheid kan nooit kwaad :) Maar eens je watertemp normaal is kan het zeker geen kwaad 3000-3500 tpm op de autostrade te rijden denk ik
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"