keering bakzijde automaat

Gestart door volvo Rob, 18-09-2011 15:05:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo Rob

Heeft iemand nog tips voor het vervangen van de keering aan de bakzijde bij een automaat? dit is een klus die we binnenkort moeten verrichten, nou ben ik en mijn monteur geen leek, maar zijn er dingen waar we echt op moeten letten??? is het ook echt noodzakelijk om dit op een brug te doen of is er ook een andere manier? het gaat om een 855 t-5

mikky

Tis wel van een handbak maar mss werkt het op dezelfde manier http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51434.0.html

Zonder brug  ;)

-D©©©L-

Citaat van: volvo Rob op 18-09-2011 15:05:27
Heeft iemand nog tips voor het vervangen van de keering aan de bakzijde bij een automaat? dit is een klus die we binnenkort moeten verrichten, nou ben ik en mijn monteur geen leek, maar zijn er dingen waar we echt op moeten letten??? is het ook echt noodzakelijk om dit op een brug te doen of is er ook een andere manier? het gaat om een 855 t-5

Bedoel je van de prise as of van de steekassen ?

moorf01

Ik zou het gehele subframe verwijderen, en zorgen dat je op de een of andere manier ( denk aan krik op wieltjes of wat dan ook ) de bak zowel ondersteund als van de motor af kan laten bewegen.. Dit geld ook voor er weer op. Dit zorgde voor mij voor de nodige uitdagingen. Verder, gewoon veilig en rustig te werk gaan.. het gaat om de krukaskeerring toch? Gewoon ook de hele wielophanging inc veerpoot verwijderen, klauw ophangen etc..(links ;) Het is ook wel handig om als je het hele subframe gaat loshalen voldoende ruimte te houden aan de rechterkant van de auto..er zijn wat plekken daar waar je bij moet. Ik had minimale ruimte daar en dat was behoorlijk irritant.  Hoe ga je de motor van bovenaf steunen?

Volgens mij is de automaat alleen iets groter en daarmee zwaarder. Ik weet niet of er nog moeilijkheden zijn met koppelomvormer oid..


Gr

robin-850-92

Het gaat om de kurkaskeering neem ik aan? Dan is het een stuk gemakkelijker om dit op de brug te doen. Even het gehele subframe verwijderen ( zorg dan wel dat het hele zaakje blijft hangen he, gebruik bijv de daarvoor bestemde motor steun over de motor ) laat dan de motor+bak aan 1 kant zakken  +- 6 cm zodat je gemakkelijker de bak er op en af kunt halen. Let wel even op dat je eerst de 6 boutjes los haald van de koppelomvormer zodat die met de bak mee er af gaat. Dan spreek het voor zich.

volvo Rob

Ja het gaat idd om de krukas keering, bedankt voor de tips, het is mij nu wel duidelijk dat het echt wel op een brug moet gaan gebeuren ivm het gemak van de klus.

moorf01

Succes met de klus..weet je 100% zeker dat je keerring kapot is? Zoals vele malen herhaald hier op het forum kan het ook je nokkenaskeerring zijn, of verdelerkapkeerring of een carterventilatie die niet naar behoren functioneert.. :)

Jack v

vergeet de kachelslangen niet los te halen als je het blok laat zakkken. Die slangen zijn niet zo lang. Het water moet er dus uit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvo Rob

Ik zal alle mogelijke keeringen nog even doorlopen met mijn monteur, de bewuste lekkende keering zit aan de bakzijde, dus als daar nog meer mogelijkheden zijn dan moeten we die zeker nalopen. dat de carterventilatie niet naar behoren is dat wist ik al, daar is een andere oplossing voor gevonden door een slang op de bovenste aansluiting te monteren met een sportfilter er op.

daytonawim

Wat heb je nu dan zitten op het gat in het blok, waar die slang op hoort te zitten.

moorf01

#10
Ja ok...nou ja goed. Het is dus wel belangrijk dat je dingen zeker weet. En je carterventilatie heeft wel vacuum nodig he, dus een filtertje..doesn't do the trick. En ja als iemand geconstateerd heeft dat het de keerring aan de bakzijde is ..heeft ie wellicht gelijk. Maar het kan zijn dat de symptomen weggaan op het moment dat de carterventilatie in orde is..KAN. Een kapotte keerring wordt niet heel als de carterventillatie in orde wordt gemaakt.

Die andere keerringen die ik bedoel, zijn keerringen die het kunnen doen lijken of je krukaskeerring kapot is, omdat het lekspoor in de buurt eindigt waar het olielekken van de krukaskeerring eindigt (het veelbesproken gaatje)...nou ja goed!

Ik heb toendertijd bij mij zelf alles op alles gezet om alles uit te sluiten voordat ik de bak er af ging halen..maar bij mij was het gewoon te laat, een oude krukaskeerring. Succes

moorf01

Hoeveel olie verlies je trouwens? Spuit de motor eerst eens goed schoon. Ook van bovenaf waar het allemaal vettig is. Rij dan een flink stuk, ook snelweg, en kijk bij een hete draaiende motor of je het ergens vandaan ziet komen. En als je wil weten hoe je carterventilatie functioneert, daar zijn ook mogelijkheden voor. Alleen bij een oude motor ( zoals mijne) kan het zijn dat bij een carterventilatie die schoon en fris is, je volgens mij toch nog lichte overdruk hebt op sommige momenten.

Maar in eerdere posts op dit onderwerp is aangegeven dat nieuwe keerringen overdruk goed aankunnen. Als het maar niet te veel is.

robin-850-92

De kachel slangen hoeven niet los gehaald te worden, het blok word maar aan 1 kant gekanteld, aan de bak zijde.

moorf01

Kleine moeite toch..voor de zekerheid. Straks trek je iets kapot  :eusa_sick:

robin-850-92

Koelvloeistof aftappen, slangen los halen, opnieuw vullen, warmdraaien om te ontluchten vind ik toch geen kleine moeite.. Ik al zoveel versnellings bakken losgehaald en nog nooit een kachel slag losgehaald. Maar goed iedereen zijn eigen werk manier :)