ECU (computer) Kapot?

Gestart door Ton, 13-06-2004 18:54:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

Vrijdag avond reed ik van werk naar huis met mijn 850 2.5 I 20V met LPI gasinstallatie, en gaf redelijk gas (lees 5000-6000) toeren. plotseling hoorde ik pfff en sloeg de motor af begon het lampje van motormanagment te branden, na 1-2 seconden begonnen alle lampjes in het dashboard te branden. gelukkig kon ik door m'n voorsprong m'n auto van de weg een ventweg op sturen. Hier aangekomen heb ik de ANWB gebeld. De ANWB heeft de stekker in afbeelding 1 los gemaakt een uitgemeten terwijl ik contact maakte. De monteur van de ANWB zij dat er geen pulse was, en dat er een of ander sensor kapot was. Daarna was het einde verhaal en heeft hij mij naar huis gesleept.
Ik heb contact opgenomen met een medeforum gebruiker uit mijn woonplaats waarvan ik wist dat hij in het bezit was van een OBDII uitlezer. Zaterdag heeft hij de auto uit te gelezen, helaas lukte dit niet omdat hij geen contact kon maken met de computer van de auto. Hij heeft naderhand thuis het elektrische schema van de OBDII nog nagekeken en kwam tot de conclusie dat dit gewoon had moeten werken.
Kan het niet zijn dat de ECU kapot is? Dit kan namelijk verklaard worden door het feit dat de ANWB geen pulse meet een de medeforum gebruiker de computer niet kan uitlezen.
Als ik het goed heb gelezen in m'n "Haynes" boek is de ECU met daarop 1.1  (zie afb. 2) de "centrale" computer die de "feul and ignition" regelen.
Ook zit er een leiding los die uit de "flametrap" komt en nergens anders op lijkt vast te zitten.
Wie heeft er verder nog ideeën wat het kan zijn?
De volgende zaken kunnen nagenoeg uitgesloten worden:
-Probleem met de gas instal. omdat hij op benzine ook niet start.
-Benzinepomp (pas nieuw en je hoort de pomp draaien+ genoeg benzine in tank 30-40 liter)
-Distributieriem (pas nieuw en was probleem ook niet volgens ANWB)

Afbeelding 1


Afbeelding 2

Reitse

Zal ik eens een gokje wagen?

Nokkenaspositiesensor. Kijk eens of je er eentje van iemand anders in kan zetten (is nog geen 5 minuten werk). De sensor kapt meteen het hele ontstekingssysteem eruit om ontsteking op verkeerde moment te voorkomen...

Ton

Ik denk niet dat het de nokkenaspositiesensor is. Ik had de monteur van de ANWB verteld dat een paar maanden gelden de distributieriem en spanrol was vervangen. Hij haalde de olievuldop van de motor en vroeg of ik de motor wilde starten. Hij zij dat de nokkenas gewoon draaide. Dus lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat die sensor kapot is. En als de  nokkenaspositiesensor kapot is dan haddden we toch de computer uit moeten kunnen lezen?

Reitse

Draaien van nokkenas en de sensor staat los van elkaar.
Dat je de computer niet uit kan lezen... ???

Ton

Ik ga er vanuit dat je onderstaande gele sensor bedoeld.

Maar hoe krijg je dat kreng los???  >:(
En wie in de buurt van Eindhoven heeft z'n sensor liggen zodat ik die kan proberen? (Nee, ik heb in mijn familie en kennissenkring geen volvo 850 rijders) :-[

Reitse

Dat gele ding is alleen de stekker, dat ronde apparaat waar het draadje uitkomt is de beroemde nokkenaspositiesensor. Gaat wel los met Torx 14 (ff uit m'n hoofd)

Let wel op dat je de aardedraad die aan de bovenste torx vastzit ook weer goed vastzet.

LekkeRRRR

Hier staat die sensor op een plaatje (en nog wat meer informatie)

;)/jan

haya

Citaat van: Reitse op 14-06-2004 10:48:47
Let wel op dat je de aardedraad die aan de bovenste torx vastzit ook weer goed vastzet.

Weet je dit zeker?
Ik heb onlangs de nokkenassensor eraf gehad maar ik ben geen enkele aardedraad tegengekomen! Gewoon twee schroeven en een stekker.

Of kan het zijn dat die draad in een 96er niet meer voorkomt?

Ton

Reitse,

Ik had idd al begrepen dat, dat hel gele gedeelte de stekker was. Maar hoe krijg je dat los? Zit dat nog vast met een klemmetje? Of kan ik het zo los trekken? Ik heb het wel geprobeerd, maar wilde niet al te hard er aan gaan trekken voordat er iets kapot zou gaan (want ik ken mezelf).  ;D

Reitse

Die stekkerverbinding kan je, als je aan de bestuurderszijde van de auto staat, naar je toe trekken. De zwarte stekker bevat een soort metalen beugeltje die je in kan drukken. Dan kan je de gele stekker eruit trekken.

en hier nog wat leuke info over die sensor

Reitse

Ton,

Ben je er al achter wat het is?

Ton

Gelukkig hij rijd weer :) (heeft wel even geduurd maar dan heb je ook wat)...... De "BDP" sensor was kapot, en dan had de startmotor het bij de garage ook nog begeven. Bij de garage hedden ze de sensor nog aan mij laten zien, er was een stukje plastic van het omhulsel helemaal vanaf.

Raf

Citaat van: Ton op 19-06-2004 16:19:50De "BDP" sensor was kapot

en wat is dat dan? een BDP sensor??

Raf
De gustibus non disputandum est!

george

BDP=Bovenste Dode Punt.
Sensor geeft de stand van de krukas aan.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

ed

Is dat niet toevallig hetzelfde als de nokkenas positie sensor? Dan weer 10 punten voor Reitse!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!