schok automaat bij terugschakelen op snelweg

Gestart door Wally850, 18-09-2011 20:34:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wally850

Ha mede-forummers,

Ik rijd een v70R AWD uit 1998 met een automaat. Als ik optrek met constant vermogen schakelt de bak heerlijk door alle versnellingen heen. Als ik vervolgens netje 100 (heus het gebeurd echt!!! :angel:) rijd en een klein beetje gas bij geef (ook een klein beetje gas kan gebeuren!!!  :eusa_whistle:) om bv in te halen dan schakelt de automaat ineens met een klap een versneling terug en trilt heel even na lijkt het.
Echter als ik diezelfde stap gelijk nog een keer doe, dus constante snelheid en beetje gas bijgeven, dan doet het zich niet meer voor... tot 5-10 minuten later, dan kan het wel weer voorkomen... Motor ophangingrubbers zien er goed uit.

Wat zou dat kunnen zijn? Vreemde is dat het zich alleen voordoet als je een tijdje op een constante snelheid hebt gereden en dan gas bijgeeft en niet direct erna nogeens.


-D©©©L-

Zoals je het beschrijft denk ik in eerste instantie aan een wat onbenullig in en uit komende lock-up. Het wat langer in de lock-up rijden zorgt ervoor dat de bak temperatuur zakt, waardoor de eigenschappen van de olie wat veranderen. Dat kan ook verklaren waarom het even duurt voordat het reproduceerbaar is.
Dit alles is typisch 1 van de klachten die verholpen kan worden met verse olie of eventueel een hogere kwaliteit olie zoals toegepast in de 5 traps automaten.

Je noemt echt terugschakelen, maar daarvoor moet je toch wel wat meer gasgeven.

Wally850

Jaaaaa eerlijkheid gebeid mij te zeggen dat ik wel een duidelijk gas bij geef.... maaar niet gelijk "pedle to the metal"" zegmaar.
Gewoon beetje vlot inhalen, dan treed het op.
Toch maar afspraakje maken bij de automatenboer voor een flush...
thnx