scheeftrekken bij remmen - opgelost

Gestart door Wouter1973, 22-09-2011 20:12:38

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Ik berichtte al eerder dat mijn vers aangeschafte V70 scheef trok bij remmen. Voelde alsof de auto een soort van zijwaartse beweging maakte, naar rechts toe. Wat bleek? De fuseekogel van de linker draagarm was compleet vergaan. Zeg maar gerust dat ie 'uit de kom' lag. Met de auto op de brug was het effect daarvan pas goed voelbaar: het linker voorwiel kon je, als je aan weerszijden het wiel vastpakte, wel bijna een centimeter bewegen! Levensgevaarlijk dus. Wat mij maar weer eens met de neus op de feiten heeft gedrukt, dat een apk keuring NIKS zegt. De auto was in april gekeurd. Dit is gewoon niet gezien, bewust of onbewust. Levensgevaarlijk! Na monteren van een nieuwe draagarm, wat overigens verrassend eenvoudig te doen was, is dit probleem opgelost. Gelukkig! Op naar het volgende mankement  :(

jeroen74

Ik heb dat bij een Sierra ook weleens gehad dat ie door de APK kwam, en dat na een paar maanden een fuseekogel ook zo los als wat bleek te zitten.

Zijn, denk ik, van die dingen waarbij de slijtage supersnel gaat als de slijtage eenmaal voorbij een bepaald kritiek punt is.

En APK is maar een moment opname, maar de APK maar afschaffen lijkt me toch ook niets. Voorkomt toch dat er echte wrakken op de weg blijven.

yoeri

ja er mag 1 mm op de kogel zitten en dat lijkt heelveel zo op het wiel is er een advies op het raport vermeld?
anders hebben ze het waarschijnlijk niet gezien

grijzev70tdi

Soms is het zo weinig dat je het niet eens hoeft te vermelden
Grolsch, het klinkt al lekkerder

yoeri

nee klopt maar dat moet al snel vermeld worder en dan is het niet eens merkbaar met remmen

grijzev70tdi

Sommige hebben het nog niet door als de kogel er zon beetje uitvalt... (ja ik ken ze)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

yoeri

nee daarom had het er zeker op moeten staan