Hoe lang mag/kan er druk op het koelsysteem blijven staan?

Gestart door RoelfM, 25-09-2011 19:10:33

Vorige topic - Volgende topic

RoelfM

Dag mede Volvo liefhebbers, ik ben de gelukkige eigenaar van een V70 "classic". Nu wil het zo zijn dat ik opgemerkt heb dat er na een dag rust er nog een rest druk op het koelsysteem staat. Mijn vraag is of dit normaal is. Ik heb tevens een 940 welke de afgelopen maand 2 keer voorzien is van een nieuwe koppakking. Ben een beetje achterdochtig merk ik.

Alvast bedankt voor een reactie.

Gaat trouwens om een 2.5 20v van 1997

Gr. Roelf

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

RoelfM

Hallo Jack, ja de groene dop heb ik als eerste vervangen samen met het expansievat. Dit omdat mijn 940 geen druk opbouwde vanwege een slechte dop.

Gr. Roelf

Jack v

Er zal altijd iets druk op blijven staan, als met warme motor hj de kvs er niet uit blaast of je slangen keihard zijn dan zou ik me geen zorgen maken en lekker rijden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

RoelfM

Jack, bedankt voor je snelle reactie!

Kan het zijn doordat ik pas de radiateur vervangen heb er nog lucht in het systeem zit wat er langzaam uitkomt. Ik verlies namelijk wel wat koelvloeistof maar heb geen harde slangen oid.

Gr. Roelf

ulkeman

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

RoelfM

Nadat ik de radiateur geplaatst had, langzaam bijgevuld via het expansievat tot min. Dop eraf en motor gestart, kachel aan en gewacht tot de thermostaat zich opende en klaar.

Op deze manier heb ik het gedaan.

@®-

Citaat van: RoelfM op 26-09-2011 08:38:02
Nadat ik de radiateur geplaatst had, langzaam bijgevuld via het expansievat tot min. Dop eraf en motor gestart, kachel aan en gewacht tot de thermostaat zich opende en klaar.

Op deze manier heb ik het gedaan.
Eigenlijk moet je ook nog wachten tot de koelvin inslaat. Daarna de dag erna nog het niveau checken, en vaak moet je nog wat bijvullen.

RoelfM

Met de dop eraf wachten tot de koelvin aanslaat?

Waarom is dat, wat doet de koelvin dan bij het ontluchten?

@®-

Citaat van: RoelfM op 26-09-2011 08:53:09
Met de dop eraf wachten tot de koelvin aanslaat?

Waarom is dat, wat doet de koelvin dan bij het ontluchten?
Omdat ie bij het laatste stukje echt gaat borrelen. Bij mij komt er dan altijd nog een hele sloot lucht uit.
Het systeem is dan echt op temperatuur en op druk.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

RoelfM

Ga zo de onderste radiateurslang vervangen incl. de thermostaat, weet ik nu hoe ik hem goed kan ontluchten.

Dop eraf wachten totdat koelvin aanslaat en klaar. Zou bij mij best kunnen verklaren waarom mijn KVS niveau steeds iets zakte en ik wat rest druk heb in het koelsysteem de volgende dag.

Bedankt voor de tips en trucs!

RoelfM

Hoe lang laat je hem trouwens draaien met aangeslagen koelvin?

Ludo

Op het moment dat de koelvin gaat draaien, zie je het nivo in het reservoir zakken.
Dan is de lucht er uit en kan je bijvullen.
Na een dag nog eens controleren, zoals Armin schrijft.

RoelfM