servo CV loopt vast

Gestart door ©orné, 16-06-2004 02:19:34

Vorige topic - Volgende topic

©orné

De servo van de CV in de achterklep functioneert niet (goed) meer. Ik heb 't spul opengehad, gesmeerd etc. Doet 't weer prima - beter dan ooit.
Ik helemaal blij, maar plots is 't ook weer over. Inspectie binnenkant servo leert dat 't motortje zover doordraait dat de transport-pal van de servo-arm (op 't wormwiel) klem tegen de uiterste stand zit, en 't motortje niet (meer) in staat is om door die spanning de andere kant op te draaien.

Iemand suggesties wat daaraan te doen is?
Heb ik 't soms teveel gesmeerd??  :-\
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

Adri

Het motortje in het slot van de achterklep vind je ook terug in bijv de tankklepafsluiting. Deze motortjes zijn niet van het allerbeste soort want op den duur geven ze de brui eraan. Uit elkaar halen en smeren helpt idd voor een tijdje, soms een uur, soms een paar weken. Maar uiteindelijk is er maar een oplossing: nieuw electromotortje erin zetten.
Ik ben er helaas nog steeds niet uit waar je zo'n dingetje kan krijgen. Ze kosten hooguit een paar euro. Een nieuw slot bij de dealer een klein vermogen.
Het zijn overigens Mabuchi motortjes.

Reitse

Brezan kon je niet helpen?

Geert-Jan

Citaat van: Adri op 18-06-2004 13:45:26
Het motortje in het slot van de achterklep vind je ook terug in bijv de tankklepafsluiting. Deze motortjes zijn niet van het allerbeste soort want op den duur geven ze de brui eraan. Uit elkaar halen en smeren helpt idd voor een tijdje, soms een uur, soms een paar weken. Maar uiteindelijk is er maar een oplossing: nieuw electromotortje erin zetten.
Ik ben er helaas nog steeds niet uit waar je zo'n dingetje kan krijgen. Ze kosten hooguit een paar euro. Een nieuw slot bij de dealer een klein vermogen.
Het zijn overigens Mabuchi motortjes.
Ooit van een modelbouw winkel gehoord?

Hele goede kans dat ze daar verkrijgbaar zijn.
Modelbouwzaken staan ook wel op het net met onderdelen.

Volvo850Club lidnr.0504409

Adri

(nee, de brezan kon me niet helpen  :(

Inderdaad heb ik al eens op het net gekeken naar modelbouwwinkels. Het lijkt erop dat je daar de grootste kans hebt, maar ik heb nog niet de juiste motor kunnen vinden. Als ik in een wilde bui ben zal ik eens naar zo'n winkeltje gaan en kijken of ze me kunnen helpen.

Geert-Jan

Citaat van: Adri op 18-06-2004 21:52:50
(nee, de brezan kon me niet helpen  :(

Inderdaad heb ik al eens op het net gekeken naar modelbouwwinkels. Het lijkt erop dat je daar de grootste kans hebt, maar ik heb nog niet de juiste motor kunnen vinden. Als ik in een wilde bui ben zal ik eens naar zo'n winkeltje gaan en kijken of ze me kunnen helpen.
Het was maar een ingeving maar of je er slaagd?

Bij de modelbouw worden er wel vele soorten en maten motoren gemaakt maar wel op "vreemde spanningen" 4,8-6-7,2-9,6Volt etc. etc.
Dus wel effe opletten.

Volvo850Club lidnr.0504409

Adri

Ik heb vandaag maar een ander slot gehaald bij een demontagebedrijf. Nu maar hopen dat deze het beter doet. Kostte 50 euro.
Nog een paar keer die bekleding van de achterklep eraf en ik kan het weggooien. Er breekt iedere keer wel iets af  :'(
Als ik met het oude motorje nog eens bij de modelbouwer kom laat ik het horen.

©orné

Nu, ik kan jullie geruststellen: het was niet 't motortje dat defect was.
Het probleem blijkt simpel mechanisch, en door smeren juist te verergeren... En wel eens geprobeerd om witvet ergens af te halen? Gaat bijna niet :-\

Door slijtage was er teveel ruimte gekomen op de as met 't wormwiel. Behalve dat de as draait schuift-ie ook nog een klein beetje heen-en-weer onder invloed van de electromotor - die voor zo'n klein ding verbazend krachtig is. Er was duidelijk een sluitageplek van de kop van de as zichtbaar in de buitenwand van het servo-huis.
De motor wordt zolang bekrachtigd dat er in beide uiterste standen spanning op de as komt te staan, en in dit geval was de motor niet (meer) in staat om de opgebouwde spanning in gesloten stand op te heffen wanneer de auto weer open moest.

Dit heb ik op kunnen lossen door aan de kant van 't tandwiel een dun aluminium plaatje tussen as en buitenwand (van 't servo-doosje) te klemmen, waardoor de as niet meer te ver kan verschuiven. Het servo-huis heb ik vervolgens met sterke tie-wraps weer op elkaar geklemd (wel eerst de lijmresten verwijderd, die verhinderden een goede passing).
Overigens is dat alu wel zo dun dat het licht vervormd, maar het effect is (voorlopig?) voldoende: de cv functioneert weer.

PS. Adri: de Volvo-dealer heeft nieuwe "pennetjes" om de bekelding vast te zetten. Die tapse houdertjes lijken idd. voor eenmalig gebruik. Bij heel voorzichting drukken en wurmen kun je ze meerdere keren gebruiken; mijn ervaring is tot nu toe 3x loshalen...
Wat me steeds weer irriteert is de kier die openblijft bij het 3e remlicht :-\; ik denk dat al die plastic-zooi gewoon niet gemaakt is om netjes te sluiten, zonder kieren en zonder (!) piepen.
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

Adri

Goed dat je probleem is opgelost.

Ik haal wel steeds nieuwe klemmetjes bij de dealer (ze kosten natuurlijk bijna niets  :'(, dat begrijp je), maar de 'oogjes' waar ze inklikken worden groter en groter....

Maar wat maakt het uit, het hoeft er nu nooooit meer af!

©orné

GRTVRDRIE - niet opgelost dus. Niet permanent, om precies te zijn.
Soms loopt 't servo klem, dan weer "klikt 't niet door" zodat de volgende arbeidsgang 't slot weer niet wordt meegenomen.
Lijkt ook wat te maken te hebben met de accuspanning, als die niet hoog genoeg is, is het motortje niet in staat door de weerstand van de "meenemer" (veerblokje op 't wormwiel) heen te drukken.
Wat een gedoe, al die electro-mechanica gaat maar kapot >:-(