omzeilen/vervangen elektronica contactslot.

Gestart door gossekal, 03-10-2011 13:58:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gossekal

geachte leute,

een tijdje terug is mijn lamba lampje gaan branden en nu heb ik laatst eindelijk eens tijd gevonden om hem even uit te laten lezen.

nou gaf de dealer aan dat er storingen waren aan de pingel- en de lamba sensor. hij kon alleen niets vast stellen omdat de elektronica van het contactslot stoorde. voor zover ik het van hem begreep is dat in principe niets meer dan een aan/uit schakelaar waarvan het rollende deel door sluitage geen goed signaal meer doorgeeft?

voertuig in kwestie is een t-5 uit 94 met obd1.

om dat te fixen zou €360,- kosten voor een compleet nieuw slot.

is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? met een standaard schakelaar of slechts het vervangen van de elektronica? of zijn er nog andere oplossingen die binnen een redelijke prijsklasse vallen?

bvd
Gosse

UserID6342

Hang er eens een nieuw of gebruikt (om te proberen) electrisch gedeelte aan van het contactslot.  Kost 65 euro bij de dealer incl. BTW en is 15 minuten werk.  Daarna verder kijken.

gossekal

ik vroeg me eigenlijk ook af of mijn conclusie een beetje klopt en wat dat dan zoal aan en uit schakeld? hoeveel stroom verbruikt dat gene wat je als je het doorlust aan zou laten staan?

de reden dat ik het vraag is dat de dealer zei dat het slot vanuit zweden aan de auto (sleutel) gematched moet worden.

UserID6342

Dat is als je het slot vervangt, maar ik ga er van uit dat het slot mechanisch OK is en dat je alleen een probleem hebt in de electronica.  Of praten we hier over 2 verschillende dingen door elkaar heen.  Bovendien, hoogstwaarschijnlijk hoeft er bij een '94 helemaal niets gematched te worden en kun je het zo omzetten.

JoopS

Ik heb 2 weken terug mijn contactslotblok (a 65,--) vervangen. half uurtje werk (6 schroefjes)  8) 
Als je sleutel normaal werkt kan dat deel gewoon blijven zitten.
Tja........

Fokke 01.01.005

Hoe kun je controleren of je contactslot kapot is? De trouwe blauwe doet alles behalve starten. Startmotor is drie maanden geleden vervangen. De controlelampjes op het dashboard blijven gewoon branden tijdens de 'start' en ook de automaathendel heen en weer halen om te controleren of de pnp sensor wel snapt dat ie in zijn P of N staat helpt ook niet.

Kan het het contactslot zelf zijn? En hoe controleer je dat als leek op electronicagebied?
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Jack v

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 20-11-2011 20:01:09
Hoe kun je controleren of je contactslot kapot is? De trouwe blauwe doet alles behalve starten. Startmotor is drie maanden geleden vervangen. De controlelampjes op het dashboard blijven gewoon branden tijdens de 'start' en ook de automaathendel heen en weer halen om te controleren of de pnp sensor wel snapt dat ie in zijn P of N staat helpt ook niet.

Kan het het contactslot zelf zijn? En hoe controleer je dat als leek op electronicagebied?
Heb laatst hetzelfde gehad, ik weet ook nog steeds niet wat er aan de hand is geweest maar ik heb hem rechtstreeks vanaf de  accu gestart en tot nu nog geen problemen verder mee gehad.

Contactslot in stand 2 versnelling vrijzetten en op de handrem. Stroomdraadje in het stekkertje frommelen wat op de startmotro zit en deze op de + van de accu houden. Dan moet ie starten zoniet is er toch nog wat anders aan de hand.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 20-11-2011 20:01:09
Hoe kun je controleren of je contactslot kapot is? De trouwe blauwe doet alles behalve starten. Startmotor is drie maanden geleden vervangen. De controlelampjes op het dashboard blijven gewoon branden tijdens de 'start' en ook de automaathendel heen en weer halen om te controleren of de pnp sensor wel snapt dat ie in zijn P of N staat helpt ook niet.

Kan het het contactslot zelf zijn? En hoe controleer je dat als leek op electronicagebied?

Draait de startmotor wel of niet tijdens de 'start'?


Gr ???

Fokke 01.01.005

De startmotor draait niet, en ook geen klikkende relais of iets dergelijks. Wel een klik achterin bij de LPGtank zoals gebruikelijk en wat klikjes onder het dashboard. Buitenverlichting blijft gewoon branden en ook de controlelampjes in het klokkenbord gaan niet uit bij 'de starthandeling'
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

thuur

Branden de achteruitrijdlichten als je de pook in R zet?


Gr :eusa_think:

Jack v

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 20-11-2011 20:58:24
De startmotor draait niet, en ook geen klikkende relais of iets dergelijks. Wel een klik achterin bij de LPGtank zoals gebruikelijk en wat klikjes onder het dashboard. Buitenverlichting blijft gewoon branden en ook de controlelampjes in het klokkenbord gaan niet uit bij 'de starthandeling'
dan kun je het op deze manier proberen;
Contactslot in stand 2 versnelling vrijzetten en op de handrem. Stroomdraadje in het stekkertje frommelen wat op de startmotro zit en deze op de + van de accu houden. Dan moet ie starten zoniet is er toch nog wat anders aan de hand.

Maar dan zal toch een nieuwe/andere contactslotring nodig zijn.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

cas

gewoon die ring vervangen, je bent niet de eerste. Ik was laatst ook al aan de beurt, en als we een poll gaan houden, zal er een hoog percentage uitkomen  ;D 

zeker omdat je lampen blijven branden, buiten en binnen controle lampjes... dat zijn de symptomen van een stukke contactring.

vervangen die hap, en niets rommelen met omzeilen  :eusa_naughty: 

  oorzaak, vaak te veel gewicht aan de sleutelbos....  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Fokke 01.01.005

Toch handig een reserveGLT op de oprit, vanmiddag de contactring van de zwarte 850 gedemonteerd en op de post gedaan naar dochterlief om morgen in de blauwe te proberen of dat het probleem is/was.

Als een te zware sleutelbos de oorzaak is, dan kan ik dat goed begrijpen. Dat juttert constant natuurlijk en als je ziet wat ze allemaal aan haar sleutelbos heeft hangen...

Morgen hopelijk het antwoord.
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Fokke 01.01.005

Het antwoord van dochterlief, het was dus niet de contactring. Ze hebben hem gewisseld en nog steeds geen sjoege. Dus ik weet nog steeds niet wat er wel aan de hand is.

Dit weekend de wegenwacht zelf maar bellen denk ik. Auto staat nu al ruim een week stil, 80 km van mijn woonplaats. Vorige week moest dochterlief eerst zelf lid worden omdat ik zelf niet met de auto reed op het moment van de storing. Zijn ze helemaal gek geworden daar? Daar ben je ANWB lid voor sinds 1979... Als ze dit weekend niet komen, dan zijn ze een lid armer.

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

MVeldhuis

Als je toch een reserve 850 hebt, ruil dan ook even de contactblokjes (het electronische deel achter het contactslot) om, is een peuleschil en als het probleem van auto verhuist weet je hoe laat het is.