de eerste ervaringen met de V70 2.5 10v

Gestart door Wouter1973, 06-10-2011 11:26:59

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Zo. Vandaag is het bijna een maand geleden dat ik mijn oude vertrouwde Volvo 945 verkocht en er een V70 voor terug kocht. Ik moet bekennen dat ik pas sinds vandaag een wat positiever gevoel heb bij de V70. De auto stond te koop met een indrukwekkende kilometerstand op de teller, maar de keerzijde was een redelijke aanschafprijs en een aantoonbare goede staat van onderhoud. Die aantoonbaarheid, zo bleek al gauw, heb ik met een enorme korrel zout moeten nemen, want al gauw bleek dat er toch wel één en ander aan de auto mankeerde. Misschien onder 'achterstallig onderhoud' te scharen, maar de lijst met tekortkomingen nam al gauw dermate omvangrijke vormen aan dat ik eigenlijk drie weken heb rondgelopen met het idee een gigantische miskoop te hebben begaan. Ik som op:

- gescheurd spruitstuk
- defecte tapeinden uitlaatspruitstuk
- kapotte achterste uitlaatbeugel
- compleet vergane draagarm links (enorme speling)
- defecte ABS controller
- compleet vergane beide stuurkogels
- vergane stabilisatorstangen voor
- slechte schokbrekers achter
- matige achterveren
- airco matig werkend (en aanvankelijk leeg)
- slechte achterbanden (die ook tot een klapband hebben geleid)
- lekke uitlaat bij aansluiting op de middendemper
- volledig open liggende carterventilatie, waardoor:
- zachte baksteun
- verbrandt soms olie

Ondertussen heb ik de bovenstaande lijst terug weten te brengen tot een lijstje dat te overzien is, maar die oorspronkelijk redelijk lage aanschafprijs is met alle bijkomende kosten opgeteld tot een bedrag gekomen waarvoor ik, achteraf gezien, echt een exemplaar in topstaat had kunnen kopen.
Genoeg daarover, want de positieve kant van het verhaal is dat ik de auto wat beter heb leren kennen (ik kende de 700 - 900 serie vrij goed, de V70 totaal niet). Maar weer eens duidelijk ervaren hoe waardevol een forum kan zijn! :)
Afgezien van wat cosmetische tekortkomingen staat me in elk geval nu nog te doen om nieuwe veren / schokbrekers achter te (laten) plaatsen, de carterventilatie te vervangen, en daarna motorsteunen en baksteun te vervangen. Volgens mij zou ik op dat moment een redelijk exemplaar moeten hebben waarmee ik met vertrouwen de winterperiode durf in te gaan.

henry classic v70

Bij de aanschaf van een exemplaar die "in topstaat" zou zijn kun je jezelf ook afvragen wat dan topstaat is...
Nu weet je in ieder geval wat er allemaal is vervangen dat hoef je voorlopig niet meer te doen.
Als de aanschafprijs redelijk te noemen was en je bent nu het bedrag kwijt voor een in topstaat verkerende vergelijkbare V70 heb je nù een wagen die betrouwbaar is en nog héél lang mee kan
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Wouter1973

Citaat van: henry classic v70 op 06-10-2011 11:34:11
Bij de aanschaf van een exemplaar die "in topstaat" zou zijn kun je jezelf ook afvragen wat dan topstaat is...
Nu weet je in ieder geval wat er allemaal is vervangen dat hoef je voorlopig niet meer te doen.
Als de aanschafprijs redelijk te noemen was en je bent nu het bedrag kwijt voor een in topstaat verkerende vergelijkbare V70 heb je nù een wagen die betrouwbaar is en nog héél lang mee kan
Ik waardeer je poging om de positieve kant van het verhaal extra te belichten ;-) Helaas is het zo dat, om diverse esthetische/cosmetische redenen, deze V70 nooit meer de status 'TOPstaat' zal verdienen. Het best bereikbare is een prima V70 met gebruikssporen. Laat ik daar maar voor gaan, en soms met half dichtgeknepen ogen de auto bekijken en erover fantaseren dat het een exemplaar in showroomstaat is. ;-)
Nee, showroomstaat is geen streven. Het lijkt mij fijn om me redelijk representatief van A naar B te kunnen bewegen en van een bedrijfszekerheid van 99% uit te kunnen gaan. Dat is het streven.

FGG

Citaat van: Wouter1973 op 06-10-2011 11:26:59
- gescheurd spruitstuk
- matige achterveren

Dit zijn toch punten die je tijdens een inspectie en een proefrit had kunnen weten, lijkt me.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Wouter1973

Citaat van: FGG op 06-10-2011 14:24:22
Citaat van: Wouter1973 op 06-10-2011 11:26:59
- gescheurd spruitstuk
- matige achterveren

Dit zijn toch punten die je tijdens een inspectie en een proefrit had kunnen weten, lijkt me.
Inderdaad. Wegens tijdgebrek ter plaatse (ivm sluiting postkantoor) en op zichzelf vertrouwenswekkende correspondentie met de vorige eigenaar teveel erop vertrouwd dat het wel goed zat.

henry classic v70

Dat is dan ook gelijk de grootste en meest gemaakte fout van aspirant-kopers; "vertrouwen".. :eusa_think:

Wouter1973

Citaat van: henry classic v70 op 06-10-2011 19:27:53
Dat is dan ook gelijk de grootste en meest gemaakte fout van aspirant-kopers; "vertrouwen".. :eusa_think:
Misschien wel, maar ik hou graag vast aan idealen. Heb de punten ook bij de vorige eigenaar naar voren gebracht, die op zich wel reageert, maar het vervolgens vertikt om achteraf nog een handreiking te doen. Helaas. Heb besloten het daarbij te laten en voor de 'prima rijdende V70' te gaan.

pwaes

Ik kan je wel helpen in het voorzien van wat onderdelen.

Had je ook al een pb gestuurd  :eusa_whistle:

daytonawim

Pff, flinke lijst, maar als je daar doorheen gewerkt bent heb je ook weer een andere auto :-)

Kijk ook eens naar je bovenste motorsteun  incl de steun aan je schutbord ( vaak de oorzaak van een kapot spruitstuk)

pwaes

Citaat van: daytonawim op 06-10-2011 22:55:43
Pff, flinke lijst, maar als je daar doorheen gewerkt bent heb je ook weer een andere auto :-)

Kijk ook eens naar je bovenste motorsteun  incl de steun aan je schutbord ( vaak de oorzaak van een kapot spruitstuk)

Ook die heb ik nog liggen (2 mnd oud).  8)

Wouter1973

Citaat van: pwaes op 06-10-2011 23:04:52

Ook die heb ik nog liggen (2 mnd oud).  8)
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die motorsteun boven is op zich in prima staat. De baksteun, dat is een ander verhaal maar voor ik die ga vervangen moet eerst de carterventilatie vervangen worden. Het rubber is waarschijnlijk week geworden door de olie die nu rechtstreeks naar buiten uitgespuugd wordt. Staat op de to do list!
Wat geruststelt is dat het met de onderdelen wel goed moet komen. Bedankt voor alle reacties.

Wouter1973

De lijst is intussen ook al een stuk korter, wat nog moet gebeuren is:

- carterventilatie vervangen
- motorsteunen vervangen
- schokbrekers en veren achter vervangen
- uitlijnen
- uitlaat bij middendemper lassen

Daarna ben ik een heel eind.

UserID6342

Carterventilatie kan hier, motorsteunen idem, veren en schokkers ook ;D.  Zou overigens ook niet te lang wachten met je carterventilatie als je dit al weet om te vervangen.  Hij poft er dadelijk zo een paar keerringen uit en dan ben je verder van huis.  Lees beduidend duurder uit.

henry classic v70

Wouter1973