Endlink Peugot breekt spontaan kapot?

Gestart door T-5R Jorn, 10-10-2011 19:31:08

Vorige topic - Volgende topic

T-5R Jorn

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?

Het betreft hier dus de reactiestangen van een Peugot 306/307 welke ook onder de 850/x70's passen. Ik heb ze iets meer als een half jaar geleden gemonteerd.

In een zeer flauwe bocht hoorde ik opeens een harde knal vanonder de auto uitkomen en voelde ook een rare klap in m'n stuur. Enigzins geschrokken keek ik in m'n spiegel maar er lag niets op de weg wat de rare knal kon verklaren?
Het stuur voelde direct na de klap een beetje vaag aan; bij rechtdoor rijden merkte ik er niets van maar met bochten miste ik het directe stuurgedrag wat m'n auto normaal wel heeft?
Toen ik thuis aankwam ben ik er maar direct onder gaan liggen en tot mijn verbazing is de Endlink gewoon kapot gesprongen ???
De reactiestang is kapot gesprongen aan de onderzijde zeg maar het punt waar de kogel aan de stang zit.

De kogel zit trouwens nog vast aan het stangetje en het "huisje" zat nog keurig vast aan de stabistang...

Btw sorry voor de crapy phone pics maar ik had ff geen goede camera bij de hand en de reactiestang ligt op dit moment al weer bij de onderdelenwinkel, voor inspectie/garantie.

Zo trof ik het aan onder de auto

En zo zag het er uit nadat ik het stangetje gedemonteerd had.

Heeft iemand anders ooit een soortgelijk ervaring gehad. Zo ja, wat was daar dan de oorzaak van, productiefout?
MY RIDE 855 DOP T-5R

Vulk

Kennelijk toch niet dezelfde kwaliteit...

LPGLE

ik kom ook in geen enkele lijst tegen dat deze op dezelfde auto's zitten ?

Hoe kom je aan die stabi's ?

En kunstof voor een 850 ben ik nog niet eerder tegengekomen ....

Denk dat daar juist de oorzaak ligt, dat je niet de juiste stabi's hebt...

Hans Duiven

Jack v

Wellicht dat er iets teveel spanning opstaat omdat ze ook langer zijn ddan de standaard volvo endlinks.

Dennis ook de volvo endlinks hebben een kunstofkern.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

LPGLE

Citaat van: Jack v op 10-10-2011 19:44:15
Dennis ook de volvo endlinks hebben een kunstofkern.
Dat zou kunnen , maar alles wat ik tecdoc, alldoc, via diverse grossiers zoeksites , kom ik nergens een crossing tegen die een kunstof verbindingsstuk toont . ipv een stalen stang .

ik heb ze tenminste nog nooit eerder gezien , dus vandaar was ik benieuwd hoe Jorn aan de kennis komt dat ze uit te wisselen zijn met peugeot

peugeot gaat ook immers ook kapeot

Jack v

Volgens mij monteert Dirk ze ook op de 850.

daytonawim

Vraag het eens aan Dirk  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Als ik het goed heb begrepen zetten ze iets meer spanning op de stabilisatorstang.

blauweroffel

Klopt, dirk heeft ze ook onder mijn 855 gemonteerd, ze zijn iets langer en dikker dan de volvo endlinks.
DE reactie stang moest wel een neindje naar beneden worden geduwd alvorens ze je vast kon zetten. Me dunkt dat er dan wat meer spanning op staat.

BR

daytonawim

Ik meen me te herinneren dat ze 2 cm langer zijn dan de volvo endlinks.

Brengt het ook wat, das de prangende vraag hier.

pwassink

Wrom Dirk vragen ?..

Rijden er veel meer mee, ik heb ze er ook onder zitten en dan Icm een Ipd stabistang, ze krijgen dus flink op hun donder.
Toevallig afgelopen weekeinde beide kanten nog losgehad, ze zitten er nu ca 50K onder en beide waren nog prima.

Misschien dat je een maandagexemplaar hebt, zo op de foto leek het of de kop eruigegefloept was ?

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

LPGLE

maar waarom dan een peugeot nemen ???

Wat is het voordeel ervan ,  goedkoper zijn ze i.i.g niet ...

en een peugeot 306 weegt 1050 kg ?

een 850 minimaal  1350 kg , denk dat daar ook wat krachtverschil in zit .

Jack v

Citaat van: LPGLE op 10-10-2011 20:00:39
maar waarom dan een peugeot nemen ???

Wat is het voordeel ervan ,  goedkoper zijn ze i.i.g niet ...

en een peugeot 306 weegt 1050 kg ?

een 850 minimaal  1350 kg , denk dat daar ook wat krachtverschil in zit .
ze zijn iets langer, je krijgbt dus wat meer voorspanning op je stabistang.

grijzev70tdi

Langer lijkt me toch juist minder fijn rijden, tenminste bij de rallyauto halen we ze er altijd af...
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Hoe zijn ze gemonteerd? Specifieker: is er kracht op de kogel/kom of achterkant hiervan gekomen?

Gr :eusa_think: