Geen power/boost onder de 3500 toeren

Gestart door ChillyWilly, 11-10-2011 14:44:20

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

ChillyWilly

Citaat van: M a r c op 16-10-2011 20:47:14
Citaat van: ChillyWilly op 16-10-2011 19:22:51
de Rica 16T tune werkt ook prima met de 18T

aaaarrrrggghh...hoe hardleers kun je zijn  :eusa_wall:

Sorry hoor, maar het begint echt op "een plank voor je kopverhaal" te lijken....

Ik ga ook maar af van wat de ervaring is van anderen hoor. Heb jij andere ervaringen?

ChillyWilly

Citaat van: Turbo-Geek op 16-10-2011 20:48:24
Men doet maar wat Marc ........

Ik heb nog helemaal niks gedaan, enige is een Rica chip.

arjenT5R

aaaarrrrggghh...hoe hardleers kun je zijn  :eusa_wall:

Sorry hoor, maar het begint echt op "een plank voor je kopverhaal" te lijken....

Lijken?  ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Citaat van: ChillyWilly op 16-10-2011 20:50:00

Ik ga ook maar af van wat de ervaring is van anderen hoor. Heb jij andere ervaringen?

Moet je mij eens vertellen hoe je aan die info komt dan? en van wie? Linkje?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbo-Geek

Mijn advies:

STOP met tuningsplannen en maak eerst Stage 0 klaar.
Dus zorg ervoor dat alles klopt zoals het organiek is en dat alles netjes is (ontsteking vervangen, CV controleren en schoon maken/vervangen, vacuum slangen controleren/vervangen, etc etc etc).
Dit is ansich al een hele klus.
De auto moet dan goed rijden en geen rare dingen vertonen.

DAARNA pas verder gaan met tuning.

Nu ga je iets plannen op een basis die al niet goed is. Is je turbo wel stuk ? CV in orde ? en zo zijn er nog veel meer andere zaken waar je naar kan kijken.
  The things you own end up Owning you !

Wout309t

Bij de vrienden van volvospeed rotzooien ze ook maar wat aan. Gechipte 16t ecu en dan een 19t eropgooien. En dan 'afstellen' met een mbc..
2011 V70 2.0T R-Design MT

ChillyWilly

Citaat van: arjenT5R op 16-10-2011 20:52:59

Moet je mij eens vertellen hoe je aan die info komt dan? en van wie? Linkje?

Drie:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/123240-rica-16t-tune-on-an-18t/
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/104598-18t-running-on-a-rica-16t-tune/
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/112240-rica-tune-18t-turbo-wont-boost/

En verder ben ik in dit topic vooral vanwege het probleem (zie topic titel), dat van de CV zag ik gisteren pas (en word asap gefixt). Daarnaast zit ik er aan te denken om de turbo te vervangen, omdat dat mogelijk het probleem is. Maar het vervangen van een 16T door een 16T lijkt misschien niet handig als ik later iets anders wil. Vandaar dat ik even aan het rondkijken was wat mijn andere opties zijn, vandaar de 18T. Ik zeg helemaal niet dat ik dat doe, ik gooi het maar even in de groep. Verder heb ik meer aan advies dan aan dit soort reacties.

Citaat van: Turbo-Geek op 16-10-2011 20:58:00
Mijn advies:

STOP met tuningsplannen en maak eerst Stage 0 klaar.
Dus zorg ervoor dat alles klopt zoals het organiek is en dat alles netjes is (ontsteking vervangen, CV controleren en schoon maken/vervangen, vacuum slangen controleren/vervangen, etc etc etc).
Dit is ansich al een hele klus.
De auto moet dan goed rijden en geen rare dingen vertonen.

DAARNA pas verder gaan met tuning.

Nu ga je iets plannen op een basis die al niet goed is. Is je turbo wel stuk ? CV in orde ? en zo zijn er nog veel meer andere zaken waar je naar kan kijken.

Ik heb ook helemaal geen echte tuningplannen (voorlopig) en wil ook eerst dat hij gewoon goed loopt. Maar als nu toch de turbo vervangen gaat worden, dan misschien slim om er een iets efficientere in te doen (verschil 16T en 18T is niet zo heel groot dacht is). Maar als dat echt af te raden is ga ik gewoon voor een 16T hoor. Ik wil gewoon dat hij weer normaal rijd  :eusa_pray:

En wat stage 0 betreft, zoals ik in de topicstart is vertelde, is zowat alles al nagekeken en/of vervagen. Dat van de CV is iets wat me gisteren pas opviel. Ontsteking, vacuum slangen, drukregelaar, distrubutie, spanrollen, radiator, catalysator is allemaal vervangen. Het probleem blijft (turbo pas vanaf 3500).

Dus als jullie nog ideeen hebben anders dan de turbo vervangen hoor ik het graag. Jullie bij elkaar hebben vele jaren meer roffel ervaring dan ik.

M a r c

Ik?   :eusa_think:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

petrolhead

Naast de APK, AKK is misschien een 0-SK een mooie aanvulling.

Johann

In principe maakt het geen zak uit welke turbo er op zit mits de drukregeling het aankan.
Probleem is dat het motormanagement eigenlijk geen notie van druk heeft dus gooi je een ander type turbo er op en stuur je deze op dezelfde manier aan als datgene wat er op zat dan heb je kans dat door het andere karakter van de turbo er meer lucht de motor in gaat dan wat het motormanagement verwacht.

Denk dat we hier dus twee dingen door elkaar halen.

Tussen de regels gelezen kun je stellen dat men op dit forum de mate van tuning aan het type turbo hangt.
15G is X vermogen, 16T iets meer, 18T nog meer, 19T nog veel meer. Logisch maar het hoeft niet.

Tuurlijk kun je met een 18T op een 16T tune rijden maar dan moet het motormanagement wel zeker weten dat de juiste hoeveelheid lucht naar binnen komt en uit de ervaring weten we dat bijvoorbeeld een 19T op een mindere tune nog wel eens heel happy aan het werk wil maar we weten ook dat een 19T op een V70R AWD gewoon 265 PK doet wat weer in lijn ligt met heel veel tunes die op dit moment in omloop zijn. Een 18T doet standaard 250 PK bij de bijbehorende druk, iets van 0.7-0.8 bar meende ik.

Zolang je het drukbeeld van de turbo passend kunt krijgen bij de desbetreffende tune dan is er dus eigenlijk niets aan de hand. Je kunt dan alleen niet zeggen dat je bijvoorbeeld een 18T er op hebt zitten dus ook 18T tune vermogen hebt.

Maar eerst zoals al aangeven die stage 0 voor elkaar hebben ja.

Johann

Citaat van: M a r c op 16-10-2011 21:16:17

Ik?   :eusa_think:

Ja?  ;D

den dis

Citaat van: ChillyWilly op 16-10-2011 20:50:58
Ik heb nog helemaal niks gedaan, enige is een Rica chip.

Citaat van: Martijn_B op 16-10-2011 19:05:49
Dacht dat afh van de flens 16t en 18t op elkaar passen?

Qua investering zou het dan meevallen, injectoren 100 euro en mapping 400. Kom je al vlot richting de 320pk?

Als je alleen maar een chip hebt en nog geen 3" DP is dit toch wel aan te raden als je naar een grotere turbo gaat.
Dus als je aan nieuwprijs rekent is het +-:
-500 euro voor 5 injectors
-800 euro voor dp met cat, 500 zonder cat
-800 euro voor 18T
-Dan nog de remap Moet je eens luisteren bij de tuner
-Nog wat onvoorziene kosten die meestal bovenkomen tijdens het mappen (slechte brandstofpomp of toch hier of daar nog een vacuumlekje ofzo)

Als je dan even de rekening maakt zul je tot de conclusie komen dat het toch al gauw wat centjes begint te kosten.

mvg
Dennis

ChillyWilly

Ok, duidelijk verhaal. Gezien mijn probleem, denken jullie ook dat de Turbo vervangen de beste optie is (door gewoon een 16T)?

Elsje

Citaat van: ChillyWilly op 16-10-2011 21:36:47
Ok, duidelijk verhaal. Gezien mijn probleem, denken jullie ook dat de Turbo vervangen de beste optie is (door gewoon een 16T)?

Citaat van: ChillyWilly op 11-10-2011 14:44:20

Binnenkort toch eerst maar eens de turbo vervangen, gewoon door een standaard 16T.

Ik dacht dat een 855R standaard een 15G heeft. Ik las dat je een standaard ECU wil plaatsen om hem te testen. Maar je hebt een 16T.