Ventilator slaat aan bij koude motor (Opgelost)

Gestart door henknoordhuis, 18-10-2011 00:12:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henknoordhuis

Sinds een paar weken gaat de ventilator bij de radiateur aan als de motor nog niet warm is: Een kort ritje, 5 minuten, de wijzer is net uit de hoek, je stapt uit en hoort de ventilator draaien. Dat houdt ie soms wel een paar minuten vol.

Een ander puntje wat hiermee te maken kan hebben is dat de wijzer van de temperatuurmeter soms even helemaal onderin staat terwijl de motor warm is. Hij gaat dan ook heel snel weer naar de goede temperatuur toe.
Zou het kunnen zijn dat de temperatuursensor kapot is?

Het lastige is dat het niet altijd zo is, het is niet te voorspellen wanneer. De keren dat ik het nu heb gehad, was precies als ik er even geen tijd of gelegenheid voor had om de boel te gaan bekijken.

Vorig jaar heb ik de thermostaat al vervangen. Dat was ook omdat de wijzer soms ineens weg viel. Heeft geen verandering gebracht.

Het gaat hier om een 850tdi uit 96, 485 k op de teller.

grijzev70tdi

Als ik zo lees, denk ik inderdaad tempratuursensor. Die stuurt je ventilator aan volgens mij
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Arjanestate

idd temp sensor, ik had hetzelfde bij mijn ex T5, ventilator die een eigen leven leidde en de tempmeter die rare waardes gaf, ik verwacht dat dat niet anders is bij een TDI.
854 T-5 ROOD 1994

UserID6342

Tweede optie is: slechte massa ECU

henknoordhuis

Richting lijkt me duidelijk, de temperatuursensor is het eerste waarmee ik aan de slag ga. Volgende week wil ik de sensor gaan vervangen.

@Dirk, wat is een ECU? Ik wil het massacontact uiteraard ook checken maar weet niet waar ik naar moet kijken.

Ik houd jullie op de hoogte

Groet, Henk

grijzev70tdi

ECU is je computer in de auto. Zit onder de motorkap onder dat zwarte kapje bij je ruitensproeier vulling.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Kijk anders even bij mij in het Blogje Henk, staan zat foto's van in en hoe het opgelost kan worden.  Zijn wel merendeel benzine motoren, maar de werking van de massa's is gelijk aan die van een diesel.

henknoordhuis

@Dirk super dat je die blog bijhoudt! Ik begon te lezen bij het begin en kon haast niet meer stoppen. Moet wel want anders kom ik niet meer op bed. :-)
Ik neem in elk geval je advies erg serieus. Er zijn wel eens dagen dat ik aan mijn auto pruts,
Als ik het zo lees geloof ik dat er soms ook dagen zijn dat jij NIET aan je auto prutst... ;-)

Groet, Henk

henknoordhuis

@Dirk, welke datum staan wat van die foto's? Je hebt er ongeveer 310...

UserID6342

Sorry Henk, dat weet ik zo niet.  Weet wel dat ik er in ieder geval dit jaar een behoorlijk aantal heb vervangen met foto's.  Zal denk ik zo ergens in maart / april zijn geweest.  Kijk maar eens of je ergens een foto tegenkomt van Jim (Sumacho) die aan het werk is aan zijn auto (is op zich al een wonder ;D)

henknoordhuis

Hee Dirk, Ik heb hem gevonden hoor! Staat op 11-6. Het verhaal lijkt me duidelijk, ga ik mee aan de slag. Wel een paar vragen want deze materie is redelijk nieuw voor me.
Hoe reset ik de ECU? Ik heb de accupolen los gehaald en tegen elkaar aan gelegd, maar ik zie dat jullie resetten met draaiende motor...
Is het helemaal helder wat de massadraden zijn als ik de boel los haal? Hebben die een herkenbare kleur?


Als ik andere items over dit onderwerp lees, herken ik ook andere klachten: Onregelmatig stationair toerental, motormanagementlampje en andere kleine dingetjes. Ik weet niet wat er allemaal door de ECU geregeld wordt maar het lampje in de achterklep heb ik handmatig uitgezet omdat ie soms prima uit gaat, maar soms ook aan blijft. Kun je ook geen peil op trekken.

Ik heb vrijdag de temperatuursensor niet vervangen. Eerst wil ik dat de massa in orde is, dan zien we wel weer. Daar zijn we vrijdag helaas niet aan toe gekomen. Het is wel weer gelukt om hem APK goedgekeurd te krijgen, nagenoeg probleemloos.

UserID6342

Accupolen los en tegen elkaar aanhouden is pure onzin om de ECU te resetten.  We zien hier helaas deze methode te vaak voorbij komen en is echt kwats.  Je hebt (als het goed is) een diesel uit '96, die kun je alleen per computer resetten.  Je zult dus of langs de Volvodealer moeten, of langs iemand rijden die de diesel OBD-II uit kan lezen en resetten Anders kom hier maar een keer langs dan kijken we samen wel even.

Dat zou ik trouwens eerst doen, voordat je ook maar ergens aan begint.  Je kunt 'm dan ook meteen uitlezen op foutcodes.

Wat betreft de verlichting bij je achterklep, deze word niet door de ECU geregeld maar door de microswitch in je achterklepslot.  Deze gaan vaak kapot, blijven hangen.

henknoordhuis

Even langskomen ligt niet erg voor de hand. Ik woon in Veendam (provincie Groningen). Ben dus even naar de Volvo dealer geweest.
Ik heb hem uit laten lezen en resetten, er komen drie foutmeldingen: EFI-122 (luchttemperatuur); EFI-123 (Sensor motortemperatuur) en een ABS-storing (ABS -313)

Mijn voorlopige conclusie: EFI-122 zorgt er voor dat het Lambda lampje brandt, dat is denk ik de melding dat de MAF-sensor kapot is. Ik heb de EGR-klep dichtgezet en dus heeft de MAF-sensor geen  functie meer, die moet ik even overbruggen met een diode. Daarmee verwacht ik deze foutmelding op te lossen.

EFI-123 is hier denk ik het probleem. Kan een slecht contact zijn, kan de sensor zijn. De stekkerverbinding is schoon, ik denk dat ik de sensor gewoon ga vervangen.

henknoordhuis

Ik heb een paar maand geleden de sensor vervangen. Na een poos afwachten kan ik echt zeggen dat het probleem is opgelost, de ventilator slaat niet meer aan als het niet nodig is.  :eusa_dance:

Bedankt voor het meedenken.

RonnieDuck

Keurig!

Ben ik alleen benieuwd, heb je er nog ruim een jaar mee rond gereden? Zit die sensor, zo verstopt??
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid