alles werkt en toch koude voeten???

Gestart door Peter14, 20-10-2011 19:57:59

Vorige topic - Volgende topic

Peter14

850 '96 2.0, 10V estate. Zelfs de airco werkt nog (op stand defrost. Belangrijk bij het ontwasemen). Maar mijn voeten verwarmen ho maar! OBD2 gedeeltelijk met laptop en software uitgelezen en de rest met het bekende ledlampje met drie draadjes.
Motor: geen fouten (1-1-1)
Cruise Control: geen fouten (1-2-2, maar na een stukje rijden boven de 35 km/u: 1-1-1)
ECC: HELP: 13 foutcodes :evil:
Dit zijn ze:
1-2-4 Breuk of kortsluiting met accuspanning in binnentemperatuursensor bestuurderskant
1-2-6 Breuk of kortsluiting met accuspanning in binnentemperatuursensor passagierskant
1-3-2 Breuk of kortsluiting met accuspanning in linker kanaaltemperatuursensor
1-3-4 Breuk of kortsluiting met accuspanning in rechter kanaaltemperatuursensor
2-2-1 Breuk of kortsluiting met accuspanning in klepmotorstandsensor passagierskant
2-3-3 Breuk of kortsluiting met accuspanning in klepmotorstandsensor vloer/defroster
2-3-4 Kortsluiting met massa in klepmotorstandsensor vloer/defroster.
3-2-3 Klepmotor ventilatie te lang actief
3-2-5 Klepmotor recirculatie te lang actief
4-1-1 Interieuraanjager te hoge stroom of vastgelopen (loopt als een zonnetje)
4-1-3 Geen regelspanning in aanzuigventilator binnentemperatuursensor bestuurderskant (ventilator werkt prima)
4-1-6 Geen regelspanning in aanzuigventilator binnentemperatuursensor passagierskant (idem)
4-1-7 Aanzuigventilator binnentemperatuursensor passagierskant vastgelopen (idem)

Dus alle aanzuigventilatoren (bij de handgrepen in het plafond) werken en zijn schoon!
De kachel wordt prima warm en de aanjager komt netjes langzaam in tijdens het opwarmen.
Maar als ik de regelaar op beneden zet blijft de klep dicht. De klep zelf werkt wel, hij lijkt alleen andersom te werken (dichtgooien ipv open).

Resetten levert steevast dezelfde codes op :evil:

Wie weet hoe ik dit moet aanpakken, want ook een andere regelunit levert hetzelfde resultaat op.

francois

Maar als ik de regelaar op beneden zet blijft de klep dicht. De klep zelf werkt wel, hij lijkt alleen andersom te werken (dichtgooien ipv open).

probeer dit eerst eens op te lossen met de klep  ,andere regelaar geprobeert hoe werkt de klep dan

grfr

T o m

handel afgebroken welke de klep bediend voor beneden te verwarmen. Deze is te vinden aan de rechterkant van de ventilatorunit. Je hebt er goed zicht op als je het dashbordkastje verwijderd.

Succes!

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Peter14

"handel afgebroken welke de klep bediend voor beneden te verwarmen. Deze is te vinden aan de rechterkant van de ventilatorunit. Je hebt er goed zicht op als je het dashbordkastje verwijderd."

Die handel is al gerepareerd toen ik de airco warmtewisselaar verving. De klep reageert wel (en wordt dus bediend) maar niet goed.

Met zoveel foutcodes vraag ik mij af of er mogelijk één oorzaak is die al die fouten veroorzaakt. Niet de regelunit, en ook niet de computer (want alle andere codes staan op 1-1-1). Er kan ook geen stekker los liggen, want alles werkt verder normaal. (Aanjager, airco, etc.)
Waar moet ik zoeken?

thuur

Weet je zeker dat de reset aankomt? Sommige foutcodes komen namelijk niet direct terug (323/325/411)...

Gr :eusa_think:

Peter14

Citaat van: thuur op 20-10-2011 23:47:30
Weet je zeker dat de reset aankomt? Sommige foutcodes komen namelijk niet direct terug (323/325/411)...

Daar zou wel eens iets fout kunnen gaan. Bij het resetten moet na vijf seconden ingedrukt houden het led lampje aangaan, maar dat gebeurt niet.
Ik reset 2x vijf seconden. Klopt dat? Of moet de OBD2 op een andere manier gereset worden? (OBD1 is 15 sec.)

groeten
Peter

Peter14

Met dank aan Thuur en heel veel zoeken op het Forum:
problem solved! :eusa_dance:

Reset ging fout.
Resetten: lees alle foutcodes 1 keer uit en de eerste nog een 2e keer. (hier zat het probleem!)
Druk de knop langer dan 5 seconden in, wacht daarna op oplichten LED en druk de knop weer vijf seconden in.
Daarna contact uit en weer aan en opnieuw testen: 1-1-1  :eusa_boohoo:

Nu gauw een stukkie rijden om te kijken of de voetjes warm worden.

Peter14

Helaas, te vroeg gejuicht. De voetjes blijven koud.
Het goede nieuws is, dat alle foutcodes wegblijven. (1-1-1)
Dus nu toch maar op zoek naar mechanische problemen. Ik vrees dat de plastic aansluiting op het asje van de bedieningsklep (weer) gebroken is.
Ik las hier op het forum dat er één bediening is, bereikbaar vanachter het handschoenenkastje. Klopt dat, of zit er ook één aan de bestuurderskant?

groeten,
Peter

Jack v

De klep zit op de rechterkant van de middenconsole als je het handschoenenkastje eruit haalt zie je er zo tegenaan.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Hans Duiven

Citaat van: Jack v op 21-10-2011 17:00:39
De klep zit op de rechterkant van de middenconsole als je het handschoenenkastje eruit haalt zie je er zo tegenaan.

Yep:

Peter14

Probleem gevonden :eusa_dance: Maar nu nog oplossen.
Het plastic verbindingsasje van het motortje naar de klep hield ik in vier stukken in m'n handen. niks meer van over :evil: (Tom had dus toch gelijk ;))
Nu is de vraag: ik zie nog een klein stukje uit de klep steken. als ik dat wegpeuter kan ik dan het verbindingsasje vervangen, of moet de hele kachel uit elkaar?
Het motortje werkt prima, dus daar is gelukkig niks mis mee.

T o m

Lijm de gebroken delen voorzichtig aan elkaar en zorg voor stevigheid door er een brandstofslangklemmetje omheen aan te draaien. (dus geen gewone slangklem! Is te lomp) Gegarandeerd dat dit heel blijft.

Succes