Project 855R

Gestart door BaRRaCuDa, 21-10-2011 18:04:39

Vorige topic - Volgende topic

BaRRaCuDa

Ik had er beter van de buitenkant af kunnen blijven, ik vond hem eigenlijk wel mooi toen ie gewoon schoon was.. Maar ja dat is nu te laat :P
Ik zie wel dat ik nog een beetje werk te doen heb om het wat netter af te werken :P

BaRRaCuDa

--- update'je ---

Ik ben inmiddels klaar met het turbinehuis bewerken en verven:

Rechtsonder heb ik nog een extra aanpassing gedaan, de bedoeling hiervan is de luchtstroom te stabiliseren en te sturen naar de schoepen van de turbine, in plaats van de lucht te "dumpen" in het turbinehuis

Geen vlakke punten meer bij de ingang van de turbo

Ik heb zo veel mogelijk aanslag verwijderd, ik had er geen zin in om alles te polijsten, het is ten slotte al een oude turbo en er komt nog een keer een andere op :P

Aanslag verwijderd en glad gemaakt

Hier zie je de aanpassing van de uitlaatzijde van de waste-gate, er zat een flinke opstaande rand ter hoogte van de pijl over de gehele breedte van het huis.

Het compressorhuis heb ik ook voorzien van hittebestendig antraciet van Motip (net als het turbinehuis):

Op deze foto is de aanpassing van de uitlaatzijde van het compressorhuis goed te zien

Het uitlaatspruitsuk schiet ook al op, maar het is duidelijk een ander soort gietijzer dan de turbo, want het is echt ongelofelijk hard. Dus daar neem ik wat meer de tijd voor, maar ik ben al wel over de helft, het gat is al aanmerkelijk groter :)
(De foto's van voor de aanpassingen staan op pagina 19)

UserID6342

En dicht die wastegate nu ook nog voldoende af, heb je dat getest en zo ja waarmee ?  Anders niente drukopbouw van je turbo...

BaRRaCuDa

Tuurlijk dicht ie af, ik heb het contactvlak niet aangepast ;)

M a r c

Al staat je wastegate een mm open, dan bouwt ie echt wel druk op hoor. Als je rijdt beweegt de wastegate, aangestuurd door de ecu middels de TCV en actuator, al continu om de juiste turbinetoeren en turbodruk te creeeren. Staat zelden helemaal dicht.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

scania164

Inderdaad.  .het word anders als er een scheur in het huis zit... dan komt ie later in.
Denk dat je nu minder hit hebt theoretisch .  
Druk opbouwen doet ie wel alleen hoe groter de lek hoe later druk....mits niet te ver gescheurd.

Martijn_B

Maar dat is dus niet het geval.

Ik bewonder je geduld (bezigheidstherapie), hoop dat je er wat van merkt.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

scania164

Alaintje

De mooiste van het forum, punt!
top geniet van deze prachte shoot....

De kleur van de wagen komt mooi tot recht

BaRRaCuDa

Nog wat kiekjes voor de liefhebbers :)

De turbo en het spruitstuk zijn nu klaar, de turbo ben ik tevreden over, maar het spruitstuk heb ik een beetje verpest. Ik ben een beetje te ver gegaan met de slijptol, schiet lekker op zo'n slijptol, maar je bent al snel te ver (te diep).. ach het zal vast niet gaan lekken..

De wastegate en de olieretour heb ik behandeld met Alu-zinc spray van Motip (tot 350 graden bestendig), de rest van de turbo is hittebestendig antraciet van Motip.

Geassembleerde turbo en olieretour

De foto's van het spruitstuk zijn niet echt duidelijk, omdat het oppervlak te glimmend is om te fotograferen, mijn toestel kan er niet op scherp stellen..

BaRRaCuDa

850 T5 Freak

Ziet er goed uit Jorg, nu de rest nog  :P
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

UserID6342

BaRRaCuDa

--- De turbo is versleten ---

Na het opfrissen van de turbo, heb ik het lagerhuis van de turbo een aantal weken geleden alvast gevuld met olie. Ik ben er net achter gekomen dat het lager lekt in de richting van het turbinewiel ofwel de uitlaatzijde van de turbo. Ik vond de speling op het lager (toen de olie eruit was met het schoonmaken) al wel erg aan de maat. Ik denk dat ik door het schoonmaken de aangelaagde olie weg heb gehaald, waardoor de lekkage nu zichtbaar is geworden, mijn R verbruikte al wel wat olie en de turbo vond ik ook wel redelijk fluiten. Het lijkt erop dat het nog de originele turbo is, dus na >340.000km dienst mag hij van mij met pensioen ;)

Reviseren vind ik niet de moeite gezien de staat van het turbinehuis, dus helaas is alle port&polish voor niets geweest..
Als iemand met een 16T interesse heeft het gemodificeerde compressorhuis over te nemen, hoor ik het graag :) 

Welke turbo ik ga kiezen, weet ik nog niet zeker, ik twijfel tussen een 19T en een Holset Super HX-40

Volgens de compressormap moet ie voor een 2 liter motor vanaf 3000rpm gaan werken (voor een 2,3 een aantal toeren eerder dus), daar heb ik wel vrede mee. Ik weet dat je niet klakkeloos op de compressormaps kan vertrouwen, het is meer een richtlijn. Voor gebruik op de overvolle wegen in NL heb je meer aan een 19T denk ik eigenlijk..

Voor een upgrade van de remmen rondom heb ik een mooie oplossing gevonden die zeer betaalbaar uitvalt, +/- €1825 rondom, remklauwen van HiSpec (6 zuigers voor en 4 zuigers achter) en remschijven van de XC90 voor 336mm en de S60R achter 330mm. 

V70geRwin

Citaat van: BaRRaCuDa op 16-09-2013 13:58:17

Voor een upgrade van de remmen rondom heb ik een mooie oplossing gevonden die zeer betaalbaar uitvalt, +/- €1825 rondom, remklauwen van HiSpec (6 zuigers voor en 4 zuigers achter) en remschijven van de XC90 voor 336mm en de S60R achter 330mm. 

Mooi, en de brackets?