Andere maat winter/zomerbanden

Gestart door mikehaas, 27-10-2011 12:20:19

Vorige topic - Volgende topic

mikehaas

Hallo
Ik kwam erachter dat ik op mijn 850 glt uit 94 niet de originele velgen+ banden heb zitten. Ik heb er verder geen last van en dit was al zo toen ik hem kocht. Nu wil ik winterbanden gaan aanschaffen maar de maat die eronder zit is ontzettend duur. Ik heb nu colomba velgen met bandenmaat 205 50 r16. Onder het tankklepje staan de 16'' velgen namelijk niet in het lijstje. Nou wil ik eigenlijk een goedkopere bandenmaat eronder monteren. Het liefst 205 55 r16 maar ik weet niet of dit mogelijk is. Voor de zomerbanden wil ik wel gewoon de 205 50 aanhouden maar om zoveel geld aan mijn winterbanden te besteden, daar heb ik geen zin in.

Dus Kan ik op mijn 850 sedan GLT uit 94 een andere winterbandenmaat monteren (205 55 r16) of is dit niet mogelijk??

GJV70

205/55/16 kan gewoon. Rijden er genoeg mee rond. Als hij extreem verlaagd is zou ik het niet aanraden. Houdt wel rekening met tellerafwijking--> meer omtrek = teller geeft minder aan. (afgelezen km/h klopt dan aardig met de werkelijk gereden snelheid)

Succes.
Roffel Sound Addict

mikehaas

Ok. Dat van die tellerafwijking had ik al gelezen. Hij komt nu al aardig overeen met de gps maar dat zie ik dan wel. Alleen de velgen zijn naar mijn weten veranderd, verlaagd volgens mij niet. Origineel zaten er volgens mij 15 inch velgen onder dus vandaar de vraag omdat vorige eigenaar dus al een keer naar iets groter is gegaan

-D©©©L-

195/55R16 past ook, minder kans op aanlopen.

mikehaas

Aanlopen? Dan zou ik daar nu toch ook al last van moeten hebben met de huidige banden, 205. En hoe ernstig is het als banden aanlopen. Kan je het ook voorkomen ?

Jan_D.

205/55 R16 met AEZ lichtmetaal velgen had ik op mijn R zitten in de winter. Geen last van aanlopen, maar dat kan komen doordat de R vanwege de standaard 17 inch wieluitslagbegrenzers heeft.

PS Als de banden wel aanlopen gaan de kunststof wielkuipen kapot.

Vulk

Citaat van: mikehaas op 27-10-2011 12:51:51
Aanlopen? Dan zou ik daar nu toch ook al last van moeten hebben met de huidige banden, 205. En hoe ernstig is het als banden aanlopen. Kan je het ook voorkomen ?

Je kan het voorkomen door de juiste maat te monteren. Prijsverschil is best te overzien vind ik.
Wil je echt goedkoper, dan moet je 15" nemen.

FGG

Citaat van: mikehaas op 27-10-2011 12:51:51

Aanlopen heb ik gehad met de 850 toen er een winterband van 195/65R15 op kwam, het kan dus wel degelijk en is ook APK-afkeur, maar dat terzijde.

Ik heb op de Columba's een zomerband van 205/50 en een winterband van 205/55. Geen probleem.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mikehaas

Ik denk dat ik het al weet voor de winter: 205 55 r16

mikehaas

Zojuist nieuwe winterbanden 205 55 r16 laten monteren. Past bijna precies. op een vlakke weg loopt hij niet aan bij scherp insturen, op een hobbelige weg wel als ik volledig het stuur omdraai, ik stuur nu iets minder ren heb er geen last van. Is het erg dat hij een klein beetje aanloopt bij bijv. inparkeren? zijn alleen winterbanden, in zomer terug naar origineel.