Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DanielE

Ohja dat is 'm. Ik zat al te twijfelen aan dat rare ding eromheen.
Volvo C70 T5 Summum ('06)
Volvo 850 2.5 10v Luxury-Line LPI ('97) 4-12 tot 9-13
Volvo 850 2.5 10v GLE ('93) 06-11 tot 1-12

Ludo

Citaat van: Henk855 op 16-07-2012 14:45:55
Nee hij wil deze hebben, kost bij de dealer rond de 20 euro.
Partnummer: 9434263

http://www.parts4swedes.nl/files/images/214.jpg

Ben benieuwd hoe hij die dan in de schutbordsteun gaat freubelen.
;D

M a r c

Citaat van: Broabander op 12-07-2012 17:57:47
Hij is vervangen! De oude gaf na wat mishandeling met een lijmklem, zaagje en schroevendraaier toe aan zijn meester. De blauwe erin geperst, terug gemonteerd en klaar, was klusje van een uurtje of anderhalf.

Enige (en verwacht) is meer geluid in de auto, met name als je >4000 toeren rijd heb je het gevoel in een straaljager te zitten. Rijd bijzonder goed, en nu ik alle 'kantel'-motorsteunen vervangen heb denk ik dat de enige speling bij ineens gas los en ineens vol gas nog op de versnellingsbak zelf zit; opschakelen vanaf de 2 is zowat onmerkbaar. Alleen tussen 1 en de 2 gaat het wat lomper.

Al met al dus 99% tevreden en aanrader; die 1% bestaat uit een resonantie bij stationair. Vrij aanwezig, als ik de schutbordsteun wat losser draai verdwijnt de resonantie maar komt er een soort van ritmisch gekraak van het schutbord vandaan, en rijd hij ook wat minder. Misschien dat ik hem juist nog wat strakker aan moet draaien.

Gewoon even mee rijden, na een week even de bout los en weer vastdraaien, dat wil soms helpen, maar kan ook gewoon zijn dat de bus aan het schutbord en/of de onderste reactiearm aan de versnellingsbak gewoon slecht zijn en nu meer "voor hun kiezen" krijgen  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Broabander

#483
@Marc: alle motorsteunen behalve de hydraulische zijn inmiddels vervangen, dus die aan de bak, de distributiezijde, de bovenste en die van het schutbord nu dan. Ik kijk het sowieso nog even aan hoor, rubber zal zich inderdaad nog wat moeten zetten.

@Daniel: het plan was Zuid-Frankrijk/Italie/Kroatie/Slovenie/Tsjechie en dan op bezoek bij m'n broer in Frankfurt maar dat is nog niet zeker. We pleuren de tent achterin, kijken waar de zon schijnt en wie weet zitten we wel in Zuid Spanje over een maandje!


Vwb de kachelmotor: vandaag een beetje a la Henk gefikst/schoongemaakt, en hij draaide ook weer soepel met hand & 12v (eerst via de accu, later in de auto aangesloten maar nog niet terug gemonteerd). Dus ik heb 'm terug gebouwd, airco aan, een paar minuutjes stationair laten draaien, toen 1 km gereden, motor uit, 5 min laten staan en toen zat er weer geen leven meer in. Knipperende lampjes etc. Ook na enkele herstarts geen leven in de brouwerij.

Zou het, ipv in de motor, in het electrische systeem zitten? Ik zal dadelijk even de zekering wisselen, just in case, maar wat zou het anders kunnen zijn?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ludo


Broabander

#485
Zal ik dadelijk voor de zekerheid even kijken maar ik verwacht enkel 4-1-1 weer aan te treffen, zoals de afgelopen 3x na uitlezen & reset. Maargoed, assumption is the mother of... zullen we maar zeggen dus maar beter checken.

Edit: inderdaad 4-1-1, na reset netjes 1-1-1 en bij starten daarna gelijk weer knipperende lampjes. Zekering heeft dus ook niet geholpen.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

DanielE

Citaat van: Broabander op 17-07-2012 21:48:39
@Daniel: het plan was Zuid-Frankrijk/Italie/Kroatie/Slovenie/Tsjechie en dan op bezoek bij m'n broer in Frankfurt maar dat is nog niet zeker. We pleuren de tent achterin, kijken waar de zon schijnt en wie weet zitten we wel in Zuid Spanje over een maandje!

Klinkt bekend, dat was ook ons plan, altijd leuk zo'n destination unknown vakantie :eusa_dance: (als het weer maar goed is, wij rijden altijd door tot de zon schijnt  ;D )
Snap wel dat de kachelmotor nu even prioriteit heeft dan ;)

Kun je niet ff testen met een andere kachelmotor?
Volvo C70 T5 Summum ('06)
Volvo 850 2.5 10v Luxury-Line LPI ('97) 4-12 tot 9-13
Volvo 850 2.5 10v GLE ('93) 06-11 tot 1-12

thuur

Citaat van: Broabander op 17-07-2012 22:08:19
Zal ik dadelijk voor de zekerheid even kijken maar ik verwacht enkel 4-1-1 weer aan te treffen, zoals de afgelopen 3x na uitlezen & reset. Maargoed, assumption is the mother of... zullen we maar zeggen dus maar beter checken.

Edit: inderdaad 4-1-1, na reset netjes 1-1-1 en bij starten daarna gelijk weer knipperende lampjes. Zekering heeft dus ook niet geholpen.

Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken" en die motor snel te vervangen voordat je kachelweerstand doorbrandt en je nog hogere kosten krijgt..


Gr ;)

Henk855

Citaat van: thuur op 17-07-2012 22:39:54
Citaat van: Broabander op 17-07-2012 22:08:19
Zal ik dadelijk voor de zekerheid even kijken maar ik verwacht enkel 4-1-1 weer aan te treffen, zoals de afgelopen 3x na uitlezen & reset. Maargoed, assumption is the mother of... zullen we maar zeggen dus maar beter checken.

Edit: inderdaad 4-1-1, na reset netjes 1-1-1 en bij starten daarna gelijk weer knipperende lampjes. Zekering heeft dus ook niet geholpen.

Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken" en die motor snel te vervangen voordat je kachelweerstand doorbrandt en je nog hogere kosten krijgt..


Gr ;)

Thuur, ik weet niet hoe het met de kachelmotor van Broabander is gesteld maar in mijn geval zat de motor vol stof en vuil omdat er in mijn 855R geen interieur filter zat. In mijn geval was het schoon en gangbaar maken van de motor wel een succes.
Om dan te zeggen ,,Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken",, vind ik wat kort door de bocht. Je weet niet wat er met de motor aan de hand is, hij kan inderdaad ral zijn maar het kan ook vervuiling zijn en vervuiling is te reinigen.

Mijn ventilator draait weer als een nieuwe en gister en vandaag totaal ruim 600 kilometer gereden en hij doet het nog steeds goed, zonder piep of kraak.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ludo

Hij vermeld ook niet in welke stand de aanjager stond.
Het motortje draait soepel schrijft hij, de kachelweerstand kan dus al stuk zijn.

thuur

Citaat van: Henk855 op 17-07-2012 22:49:26
Citaat van: thuur op 17-07-2012 22:39:54
Citaat van: Broabander op 17-07-2012 22:08:19
Zal ik dadelijk voor de zekerheid even kijken maar ik verwacht enkel 4-1-1 weer aan te treffen, zoals de afgelopen 3x na uitlezen & reset. Maargoed, assumption is the mother of... zullen we maar zeggen dus maar beter checken.

Edit: inderdaad 4-1-1, na reset netjes 1-1-1 en bij starten daarna gelijk weer knipperende lampjes. Zekering heeft dus ook niet geholpen.

Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken" en die motor snel te vervangen voordat je kachelweerstand doorbrandt en je nog hogere kosten krijgt..


Gr ;)

Thuur, ik weet niet hoe het met de kachelmotor van Broabander is gesteld maar in mijn geval zat de motor vol stof en vuil omdat er in mijn 855R geen interieur filter zat. In mijn geval was het schoon en gangbaar maken van de motor wel een succes.
Om dan te zeggen ,,Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken",, vind ik wat kort door de bocht. Je weet niet wat er met de motor aan de hand is, hij kan inderdaad ral zijn maar het kan ook vervuiling zijn en vervuiling is te reinigen.

Mijn ventilator draait weer als een nieuwe en gister en vandaag totaal ruim 600 kilometer gereden en hij doet het nog steeds goed, zonder piep of kraak.

Het is gewoon de leeftijd: lagers zijn uitgelopen, sleepringen versleten, koolborstels versleten, ... Zeker doet ie het weer een tijdje als je het vuil zou verwijderen en de boel zou smeren met vet voor deze toepassing (dus geen siliconenspray), maar dat is symptoombestrijding. De motor is versleten en de ECC geeft een duidelijk signaal met 411.

Maar iedereen mag doen wat ie wil. Ik waarschuw enkel voor hogere kosten. Het is even slikken en genieten, of prutsen en beven :D


Gr ;D

Broabander

Stand van de aanjager maakt niet uit, of het nu 'Aut' is of met het schuifje. Alleen op '0' begint hij niet gelijk na het starten en afzetten van de motor met knipperen, maar zodra ik met draaiende motor of alleen met contact aan van '0' naar een van beide bovengenoemde standen (in geval van alleen contact bij 'vol') schakel beginnen de lampjes weer te knipperen.

Overigens had ik me al voorbereid op vervangen hoor ;) maarja, wie weet lag het er gewoon aan dat hij stroef liep. Anderzijds, na 18 jaar en 628K mag het ding wel 'ns naar z'n laatste rustplaats.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ludo

De aanjagerstand maakt toch wel uit.
Als het motortje draait in de hoogste stand, zit het probleem niet in de motor maar is de kachelweerstand stuk.

Maar goed, met zo'n km stand zou je voor minder op pensioen willen...  ;D

Broabander

Uh ja slecht getypt van mijn kant, ik bedoel meer 'stand van het schuifje maakt voor de (niet-)werking van de ventilator niet uit'.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

#494
Citaat van: Henk855 op 17-07-2012 22:49:26
Om dan te zeggen ,,Ik adviseer je met klem om op te houden met "gangbaar maken",, vind ik wat kort door de bocht.
Ik niet !  Ooit eens een sloperdje gehad die half was uitgefikt door een 'gereinigde' kachelmotor.  Zekeringen of 'beveiliging' me reet, je wilt niet weten hoeveel warmte er vrijkomt bij een vastzittend motortje.  Voel voor de gein maar eens aan de kabel / weerstand als het motortje vast zit.  Het reinigen kan helpen, maar absoluut niet per definitie.