Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Heren, goeienavond!

Vandaag heb ik de zwarte 854 van Dirk opgehaald en hier zitten een paar puntjes aan, daar was de prijs dan ook naar. Motorisch snort hij als een naaimachine (voor zover een roffel dat kan) met lekkere airco, exterieur mag wel een handje gebruiken ;)

Zowel LV Portier als LV scherm zullen vervangen worden (in de off-topic had Dirk al een oproep gedaan, en douwe had aangeboden de deur eventueel naar Tilburg te kunnen brengen, waarvoor dank!).

Mijn vragen zijn eigenlijk als volgt:

1) In het stuur unit gedeelte zit ergens een contactje scheef, waardoor het ABS lampje brand bij het starten. De klok valt af en toe uit en loopt te langzaam, 55 minuten terwijl het er 60 zijn. Daarnaast werkt de verlichting dan ook niet, zowel buiten als de dashboardverlichting, of maar half (bijv de teller van 0-120 wel duidelijk verlicht en 120-240 zwakjes). Even met de sleutel wrikken helpt dan, maarja het is natuurlijk niet ideaal want zeker in het donker wil je eigenlijk dat de verlichting het altijd goed doet als je start. Is dit een bekend probleem en of is het eenvoudig te verhelpen?

2) ik heb in mijn 440 nog een enkel-DIN radio zitten en 4 Pioneer 3weg speakers, waarvan 2 10cm en 2 13cm, die ik uiteraard graag zou willen hergebruiken. Nu wilde ik net even kijken of de goede aansluiting er al lag achter het dashboard, maar er lag een stekker met ongeveer 8 draden, een antenne en een bundeltje met 4 draden, hoogstwaarschijnlijk voor de eens ingebouwde carkit (microfoon en bediening zit er nog in (nokia) maar ga ik verder niet gebruiken). Bij mijn autoradio zit een kabeltje met 2x8 draden stekkertjes naar een grote stekker in de radio, maar het stekkertje uit de auto past niet op een van beide. Waar kan ik de andere draden vinden en wat voor stekker heb ik precies nodig?

3) als ik stevig over drempels met een volle LPG tank ga hoor ik een schraap-geluid van achter komen, alsof het wiel een kusje geeft aan de wielkast. Ook ligt hij vrij laag op de wielen. Krijg er geen pols meer tussen. Waar kan dit aan liggen (ik neem aan schokdempers of veren?) en waar kan ik eventuele goeie vervangers halen?

4) over vering gesproken, mijn vriendin wist mij te melden dat ze misselijk werd van het weggedrag. Nu weten we allemaal hoe vrouwen zijn maar er zit een kern van waarheid in. Als ik snel links-rechts stuur voel ik de carrosserie wat wiebelen en nadeinen. Ben gewend aan de 440 met nieuwe gasveren die stuurt als een kart en niet aan de 850 dus weet natuurlijk niet wat ik moet verwachten ;)

5) Er zit een lichte afwijking in het stuur, waardoor het iets tegen de klok gedraaid moet worden tov de middelste stand ( die iets meer met de klok mee is dan normaal) om rechtdoor te blijven rijden. Bij loslaten van het stuur trekt hij een klein beetje naar rechts. In feite stuur je dus altijd een beetje tegen om rechtdoor te gaan. Even laten uitlijnen?

Alvast bedankt!!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Piere

Een en ander klinkt bekend!

Citaat van: Broabander op 04-11-2011 20:52:31
3) als ik stevig over drempels met een volle LPG tank ga hoor ik een schraap-geluid van achter komen, alsof het wiel een kusje geeft aan de wielkast. Ook ligt hij vrij laag op de wielen. Krijg er geen pols meer tussen. Waar kan dit aan liggen (ik neem aan schokdempers of veren?) en waar kan ik eventuele goeie vervangers halen?

Dat zullen de schokdempers zijn. Je kunt er krijgen voor 850's die op LPG rijden zodat hij iets hoger staat. Zal ook al helpen tegen het schommelen.

4) over vering gesproken, mijn vriendin wist mij te melden dat ze misselijk werd van het weggedrag. Nu weten we allemaal hoe vrouwen zijn maar er zit een kern van waarheid in. Als ik snel links-rechts stuur voel ik de carrosserie wat wiebelen en nadeinen. Ben gewend aan de 440 met nieuwe gasveren die stuurt als een kart en niet aan de 850 dus weet natuurlijk niet wat ik moet verwachten ;-)

Heb ik ook. Bij mij is het omdat m'n schokdempers vooraan versleten zijn en de silent blocs van de achteras. Zo dat naschommelen komt vooral door dat laatste.

5) Er zit een lichte afwijking in het stuur, waardoor het iets tegen de klok gedraaid moet worden tov de middelste stand ( die iets meer met de klok mee is dan normaal) om rechtdoor te blijven rijden. Bij loslaten van het stuur trekt hij een klein beetje naar rechts. In feite stuur je dus altijd een beetje tegen om rechtdoor te gaan. Even laten uitlijnen?

Uitlijnen zal het beste zijn ja. Check meteen ook even je ophangingsrubbers vooraan. Als die namelijk vervangen moeten worden moet je'm ook sowieso laten uitlijnen, dus dat zou 2 vliegen in 1 klap zijn ;)

Succes ermee!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

UserID6342

Blokje voor achter het contactslot heb ik hier nog wel liggen Camiel, als je een keer in de buurt zit pak 'm maar op.  Kost je niets en schroeven we 'm er meteen in.  Dan hoef je ook niet meer te wiebelen met je sleutel ;D

Broabander

Dan bel/sms ik jou als ik binnenkort nog 'ns in de buurt ben, thanks!

LPG systeem werkt trouwens vandaag even niet mee: topic staat in techniek -> Lpg systemen

Broabander

Ennnn hij doet het weer! Zekeringetje  :eusa_whistle:

Iemand die wat weet over de radio? Muziek luisteren op de speakerstand van de iPhone is niet ideaal en ik moet eigenlijk altijd de muziek aan in de auto :P

Broabander

Gevonden!

http://www.halfords.nl/shop/multimedia/accessoires/100834

Haal ik die morgen ff, radio uit de 440, in de 850, speakertjes los en vastschroeven en knallen met die stereo! Haha :)

Wat voor speakers zitten er trouwens in het dashboard? En zijn die voorbedraad?

En morgen even regelen dat mijn parkeervergunning word omgezet, nu moet ik 2 km rijden om bij de 850 te komen, niet erg ideaal ;)

UserID6342

Dashboard is voorbedraad, heeft Volvo originele speakers voor bedacht in 2 uitvoeringen.  Vaak zie je dat mensen hier alleen een kleine tweeter in monteren voor het tekort aan hoge tonen anders.  Heb ik overigens ook gedaan.

Broabander

Ik lees net in het forumdeel audio dat er in het dashboard 10cm gaat, voordeuren 13 en achterdeuren 16,5 toch? Want dan zet ik gewoon die 10cm's in het dashboard, anders zit ik daar ook maar mee als ik tweeters in ga bouwen ;-)

Luc

Achterin kan alleen 14,5 cm, als je tenminste niks aan wilt passen. Zijn ook twee verschillende types van, de "gewone" simpele papieren, en de papieren-met-tweetertjes erop en een plastic "klankkast" aan de achterzijde, die klinken een stuk beter en geven ook een redelijke bas, voor in een auto dan.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Broabander

Wat een gekke maat joh :P Waar kun je die halen? Kan ze op i-net niet vinden!

elianmars

Citaat van: Luc op 06-11-2011 23:57:32
Achterin kan alleen 14,5 cm, als je tenminste niks aan wilt passen. Zijn ook twee verschillende types van, de "gewone" simpele papieren, en de papieren-met-tweetertjes erop en een plastic "klankkast" aan de achterzijde, die klinken een stuk beter en geven ook een redelijke bas, voor in een auto dan.

Die in de achterdeur, met de plastic klankkast klinken inderdaad helemaal niet slecht, het wordt nog beter, als je een set hoedenplankspeakers zou monteren.

UserID6342

Onder de hoedenplank kun je ook een set S70 hoedenplankluidsprekers monteren ipv de opbouwdoosjes van Volvo origineel. Ik heb /had bij mijn sedan de 3533920 erin zitten, klinkt echt perfect met een goede bass.

Er zijn verloopstukken van zowel kunststof als MDF verkrijgbaar om een andere maat speaker in de achterdeuren te monteren.

mehn

Citaat van: elianmars op 07-11-2011 09:18:38
Die in de achterdeur, met de plastic klankkast klinken inderdaad helemaal niet slecht,

Heb je die toevallig niet nog liggen? Die zoek ik nog ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Luc

Citaat van: Broabander op 07-11-2011 09:10:02
Wat een gekke maat joh :P Waar kun je die halen? Kan ze op i-net niet vinden!

Is idd een Volvo-only maat, ik kan me geen enkele andere fabrikant bedenken die ze voert.

Dirk, waar krijg je die verloopstukken? Ik weet dat ze bestaan, om er 13,5 in te kunnen zetten, maar bestaan ze ook om bijvoorbeeld 16,5 erin te krijgen?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Broabander

Nou ik heb met wat gepas en gemeet in de voordeuren nieuwe speakers kunnen zetten. Schroefgaten kwamen niet overeen (Volvo-gaten zijn asymmetrisch) maar de bevestigingen tegenover elkaar gelukkig wel. Dashboard heb ik het roostertje even uitgehaald maar mijn 10cm speakers passen niet in het gat van het dashboard, komt net 0,5-1cm te kort qua doorsnee. Dus daar maar even wat voor bedenken.

Audio is wel mooi trouwens, veel mooier dan in de 440, en dat met 2 dezelfde speakers en 2 gare originele speakers en dezelfde autoradio. Ook maar even een ouwe Nokia-carkit eruit gesloopt, iemand hebben? Draadjes zijn wel hier en daar doorgeknipt om hem los te krijgen. Anders pleur ik hem in de kliko ;)