Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#315
De sneeuwkanonnen draaien bij -10 graden. Vanmiddag moet er nog echte sneeuw bijvallen en morgen gaat het regenen bij +5 graden. :eusa_wall:


Een paar seconden film van de sneeuwproductie (klikkerdeklik):
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/hvittingfossbakken.m4v






Gisteren heb ik de stuurbekrachtigingsolie afgezogen en vervangen voor nieuwe. Plan is om in de loop van de week het nog een of twee keer te herhalen tot dat ik heldere olie overhoud.
Dit is na de eerste vervanging, toch is het al een stuk verbeterd.



Ook wil ik van de week het koelvloeistofvaatje gaan vervangen want ik kan niet in een oogopslag zien hoe het niveau is.
Gisteren viel me op dat het niveau tussen max en min in zat en het ik het aangevuld tot max. Vandaag heeft de auto het er weer een beetje uitgewerkt. Er druppelde een klein beetje helder blauwe vloeistof in de sneeuw. Het druppelt zo'n beetje bij de aircocompressor via de binnenkant bumper. Toen ik thuis was aangekomen zag ik niks meer in de sneeuw.


Vaatje ziet er niet fris meer uit.




Wat maakt het nou zo donker? Is de koelvloeistof oud ofzo?



Hmmm. :eusa_think: Beetje grote foto's... Solly :eusa_doh:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjen850

Wauw, das echt een schitterende omgeving, moet geweldig zijn als je s'morgens wakker wordt en dat ziet :eusa_drool:

Sbv

Is het niet de standkachel die vervelend doet waardoor de druk in het klvst reservoir te hoog oploopt. Vraag Ronald maar om meer info

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 11-12-2011 15:43:45
Is het niet de standkachel die vervelend doet waardoor de druk in het klvst reservoir te hoog oploopt. Vraag Ronald maar om meer info

Ik ken het verhaal, maar volgens mij is dat hier geen probleem. De kachel draait dagelijks z'n rondjes en het niveau is maar een beetje gedaald. De kachel doet het verder ook perfect en ik heb geen lege kvs tank zoals Ronald dat had.

Wel heb ik al twee keer bij het voorgloeien een melding gezien in de DIM die ik niet kon lezen omdat die weer snel verdween en geen driehoekje liet oplichten en ook geen melding in het geheugen heeft staan.

Heeft iemand een overzicht van de mogelijke (zweedse) meldingen van de DIM? Tim misschien? Het zullen vast niet al te veel mogelijke meldingen zijn.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: arjen850 op 11-12-2011 15:22:00
Wauw, das echt een schitterende omgeving, moet geweldig zijn als je s'morgens wakker wordt en dat ziet :eusa_drool:

Geloof me of niet. Ik zie het nog dagelijks. Zelfs als de heuvels in de wolken gehuld liggen heeft dat weer wat. Op dit moment zijn de sneeuwsluizen open gezet boven Hvittingfoss. :eusa_dance:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 15:17:23
Gisteren viel me op dat het niveau tussen max en min in zat en het ik het aangevuld tot max. Vandaag heeft de auto het er weer een beetje uitgewerkt. Er druppelde een klein beetje helder blauwe vloeistof in de sneeuw. Het druppelt zo'n beetje bij de aircocompressor via de binnenkant bumper. Toen ik thuis was aangekomen zag ik niks meer in de sneeuw.

Waarom zou je aanvullen tot max? Het moet op max staan bij een bloedhete motor. Bij steenkoud is op min voldoende en anders werkt ie het er inderdaad uit. De mijne staat altijd net ietsje onder de min bij koude motor, de rest pleurt ie er toch uit.

Je donkere koelvloeistof lijkt erg op wat ik had: die had gewoon gekookt in de kachel.

Sbv

Citaat van: Taranis op 11-12-2011 16:33:35
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 15:17:23
Gisteren viel me op dat het niveau tussen max en min in zat en het ik het aangevuld tot max. Vandaag heeft de auto het er weer een beetje uitgewerkt. Er druppelde een klein beetje helder blauwe vloeistof in de sneeuw. Het druppelt zo'n beetje bij de aircocompressor via de binnenkant bumper. Toen ik thuis was aangekomen zag ik niks meer in de sneeuw.

Waarom zou je aanvullen tot max? Het moet op max staan bij een bloedhete motor. Bij steenkoud is op min voldoende en anders werkt ie het er inderdaad uit. De mijne staat altijd net ietsje onder de min bij koude motor, de rest pleurt ie er toch uit.

Je donkere koelvloeistof lijkt erg op wat ik had: die had gewoon gekookt in de kachel.
Dat was ook al waar ik aan dacht eigenlijk. Het kan gewoon wat donkere koelvlst zijn, maar dan zou het na een keer verversen weg moeten zijn

Ewout Schalkwijk

Het is aangeslagen in het tankje, en daar kom je niet bij om het schoon te maken. Zo duur zou zo'n tankje niet zijn toch? En het aflaten van de koelvloeistof? Compleet vullen met kakelverse? Moet te doen zijn.
Dinsdag moet ik een dagje verplicht thuis zijn om m'n dochter gezelschap te houden zo kort na haar operatie. Dat wordt in Noorwegen gewoon vergoed door de baas. ;D
Wellicht kan ik het dan doen.

Goed dat ik het weet over de vulgraad. Volgens mij was de motor al wel een paar uurtjes uit, maar ik zal het in de gaten houden. Het kan zijn dat de standkachel al eerder problemen heeft gegeven en dat de sporen daar nog zichtbaar van zijn. Dat weet ik natuurlijk niet.

Ondertussen zijn de temperaturen opgelopen tot -2,5 en trekt er een heerlijke ijsregen over de regio. De standkachel staat aan en de interieur verwarmingsknoppen staan op 25 graden. Kijken of die ijzel daar tegen bestand is. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

tankje is in NL iets van 30 euro uit mijn hoofd.
aflaten klvlst is geen probleem, het vullen dan ook niet, enkel ontluchten kan wat langer duren

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 19:23:42
Het is aangeslagen in het tankje, en daar kom je niet bij om het schoon te maken. Zo duur zou zo'n tankje niet zijn toch? En het aflaten van de koelvloeistof? Compleet vullen met kakelverse? Moet te doen zijn.

Een nieuw tankje kostte mij iets van 3 tientjes en iets van 15 euro voor de dop.

Het aflaten van de koelvloeistof vond ik het makkelijkst onderaan de standkachel. Ontluchten is een crime bij een D5 (vind ik). Het makkelijkst is afvullen tot max, gaan rijden, beetje warmrijden tot ie stamp-warm is en dan even op de kickdown gaan staan. Anders gaat de thermostaat gewoon _niet_ open (zeker niet met temperaturen onder nul) en krijg je 'm niet ontlucht. Dan krijg je de waarschuwing dat de koelvloeistof laag is. Stoppen en bijvullen en weer verder. Na 2-3x is ie ontlucht.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 19:23:42
de interieur verwarmingsknoppen staan op 25 graden.

Getver, dat is echt zoooo niet lekker als je instapt  :-X

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 11-12-2011 19:32:53
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 19:23:42
Het is aangeslagen in het tankje, en daar kom je niet bij om het schoon te maken. Zo duur zou zo'n tankje niet zijn toch? En het aflaten van de koelvloeistof? Compleet vullen met kakelverse? Moet te doen zijn.

Een nieuw tankje kostte mij iets van 3 tientjes en iets van 15 euro voor de dop.

Het aflaten van de koelvloeistof vond ik het makkelijkst onderaan de standkachel. Ontluchten is een crime bij een D5 (vind ik). Het makkelijkst is afvullen tot max, gaan rijden, beetje warmrijden tot ie stamp-warm is en dan even op de kickdown gaan staan. Anders gaat de thermostaat gewoon _niet_ open (zeker niet met temperaturen onder nul) en krijg je 'm niet ontlucht. Dan krijg je de waarschuwing dat de koelvloeistof laag is. Stoppen en bijvullen en weer verder. Na 2-3x is ie ontlucht.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2011 19:23:42
de interieur verwarmingsknoppen staan op 25 graden.

Getver, dat is echt zoooo niet lekker als je instapt  :-X

25 graden is zeker niet lekker in de auto, maar ijsvrije ramen daarentegen weer wel. :eusa_dance:

Vullen tot max bij de eerste keer, hoeveel liter is dat c.a van de totale 12,5 liter die ik nodig heb? Is het link om met het eerste 'deel' te gaan rijden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

12,5 liter kreeg ik er echt niet in, weet niet hoeveel precies maar ik dacht iets van 9 liter. Tenzij niet alles eruit gelopen is omdat de standkachel niet helemaal het laagste punt is maar 't werkt wel lekker makkelijk ;D (en de vloeistof was daarna mooi schoon)

En nee het is niet link om met het eerste deel te gaan rijden, zodra je maar direct stopt als ie aangeeft dat het niveau te laag is. Dan is de thermostaat geopend en pakt ie het grotere circuit. Dan kom je dus direct vloeistof te kort.

Ewout Schalkwijk

Vanavond kreeg ik een verschrikkelijke Zweedse melding met rood driehoekje gepresenteerd. Vertaald: Koelvloeistofniveau laag, zet de motor meteen uit.
Motor uit, kap open, koelvloeistof tankje nagenoeg leeg. Het sijpelde onder uit de radiateur bij de onderste slang. dus niet aan de kant van de standkachel.

Omdat ik toch moest rijden heb ik het tankje weer gevuld en ben rustig de dertig kilometer naar huis gereden. Wel met 4 x 1,5 liter bronwater zonder bubbels.
Kom ik thuis, trek de kap open.... geen druppel verbruikt.

Klinkt dit toch naar een haperende standkachel? Hij doet het echt perfect. Morgen moet ik de 60 kilometer naar Sandefjord overbruggen om de auto bij de autohandelaar in te leveren voor reparatie. Dit zou wellicht wel iets met de aanslag in het koelwatertankje te maken kunnen hebben. Ik ben benieuwd hoe ik me de komende dagen mobiel ga houden. Zal wel een huurauto gaan worden oid. Als ze het maar goed oplossen, dan vind ik het goed.

Moet zeggen dat al al behoorlijk aan m'n autootje gewend/gehecht ben geraakt, dus de dagen zullen wel lang duren...

Ewøut. :'(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Het klinkt heel erg als wat ik had, op 1 ding na: de plaats van de lekkage. Bij mij lekte het uit de dop van de koelvloeistoftank en uiteindelijk ook via de naad in de tank en de aansluiting van de sensor (tankje gesmolten). Vervolgens liep het over die plaat eronder naar voren en drupte het ter hoogte van het wiel naar beneden. Weet je zeker dat het van die slang van de radiateur af kwam?

Die melding is leuk he? Ik zag 'm voor het eerst in Essen. Ben nog nooit zo rustig naar huis gereden vanuit Duitsland. Later wist ik wat het was en dat als de melding wegging als ik rechtuit stuurde, dat er dan nog genoeg in zat om thuis te halen :evil: (snelle rit vanaf Sbv naar Zeeland, bij Hoogerheide in de bocht ging het lampje branden :eusa_whistle: )

Ewout Schalkwijk

Ik was gisteren bij een andere autohandelaar als Apple techneut aan het klussen en zat midden in een kopieractie van 215Gb over USB. Ik had dus wat tijd over om wat eten te halen. :eusa_whistle: Toen ik de melding kwam heb ik gelijk de auto weer uit gezet en ben binnen eens gaan vragen wat het beste was om te doen.

Daar is besloten de auto gelijk maar even op de brug te zetten en te kijken. Het koelwater kwam vrij rap (snel druppelend) uit de aansluiting van de slang of daar dichtbij in de radiateur. Het kan zijn dat dat op dit moment gewoon de zwakste plek in het systeem is.

Dan klopt het ook dat ik eergisteren al wat druppeltjes in de sneeuw zag bij de skipiste. Ik ga zo met m'n iPhone (film) naar buiten om te kijken of ik die vreemde korte melding weer krijg bij het voorgloeien. Als niet dan zet ik het contact weer uit en zet ik de standkachel aan. Ik zal dan eerst het kvs niveau nog een keer checken.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein