Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

KIM

Dan zullen je problemen wel opgelost zijn vanaf nu.

Te lage accuspanning houdt geen enkele regeleenheid van en je krijgt dan van allerlei foutcodes. De reden dat jij bij gloeien / starten de melding kreeg is omdat je op dat moment waarschijnlijk de accuspanning onder de 10 Volt hebt getrokken (magische grens voor ECU's). Een accu met een goede capaciteit verhelpt dit.

Ewout Schalkwijk

Op de XC meet ik nu na een dag stilstaan 12,52V op de accupolen... Is dat genoeg? Ik zal morgen eens meten aan de dynamo. Volgens mij moet die toch iets van 14,10V leveren.

De V70 heeft een nieuw koplamp glas, nieuwe massaklem op de accu en hier meet ik 14,01V met lopende motor op de accupolen. Lijkt me in orde dus.
Het viel me op dat de achterwisser behoorlijk traag over de ruit gaat, dus die zal ik morgen ook eens onder handen nemen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Die 14 V zul je alleen met lopende motor meten.
Als je een goede controle van je accu wilt doen, dan zul je 'm belast moeten gaan meten. Dwz. meet de accuspanning eens op het moment van starten. Hij mag dan niet onder de 10,5 V komen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 07-01-2012 19:25:38
Die 14 V zul je alleen met lopende motor meten.
Als je een goede controle van je accu wilt doen, dan zul je 'm belast moeten gaan meten. Dwz. meet de accuspanning eens op het moment van starten. Hij mag dan niet onder de 10,5 V komen.

Ik bedoelde ook inderdaad met lopende motor. Maar wat is de spanning van een (goed geladen) accu gemonteerd in de auto? 12V, 12,5V o.i.d.? In zo'n moderne auto 'hangt' er toch behoorlijk wat aan en er zal best e.e.a. continue aan de accu trekken.

Ik zal morgen eens gloeien en starten met de meter erop. Kan Marije mooi ff kijken. :eusa_whistle:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#424
Met de opmerking van Kornelis in m'n hoofd vandaag koude start gaan meten. Het probleem is niet opgelost.
Voltage in rust is 12,52 Volt (geen interieurverlichting aan).

Test als volgt uitgevoerd: Marije houdt de multimeter op de accu, dochter Claire filmt, ik start de auto. Voorgloeien bij -1 kost c.a. 2 sek. RTI aan, beide stoelverwarmingen aan etc. Voltage zakt met een dieptepunt op 9,95V, herstelt zich meteen naar 13,70V als de motor draait.

Op de dynamo direct meet ik 14,4V en op de extra pluspool bij de parafaan meet ik 'maar' 13,7V en die is kokend heet na een paar kilometer rijden. >:(
Nou ziet die pin er niet vreselijk uit maar ook niet helemaal fabrieksnieuw meer in tegenstelling tot bijvoorbeeld de dynamo. Kan ik hier nog wat doen?

Fimpje van de startmeting:

httP://www.reinemoen.net/ting_og_tang/voltagemeting.m4v


Screenshot van het dieptepunt:




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jack v

vreemd ik kan je filmpje niet afspelen Ewout.  Ik weet niet of je de mogelijikheid hebt om een zuurweger te regelen. Die dingen kosten over het algemeenmaar een paar euro. Dan kun je precies zien of je een rotte cel in je accu hebt zitten.
Ik vind de meettest niet echt zekuur genoeg om te zeggen dat het je accu is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

#426
Een heet wordende poolklem duidt op een hoge overgangsweestand. Als de klem goed vastzit, de overgang naar de accu schoon is, en nog steeds heed wordt, moet je de poolklem vervangen. Dit m.b.t. de poolklem.

Edit: Filmpje kan ik ook niet afspelen. Accu lijkt verdacht. Kan je niet even een accu lenen?

Sbv

Yits,

Bij Ewout zijn XC70 ligt de accu achterin naast reserve wiel. Onder de motorkap zit een soort van plus pool waar je startkabels op aan kan sluiten

Ewout Schalkwijk

De accu is spiksplinternieuw en vervangen omdat ze in de garage zeiden dat de 'oude' niet meer goed was en laag op voltage was.

Filmpje moet het nu doen...

Ik zal de accupool voor ff schoonmaken, achter (XC70) is alles fabrieksnieuw. Ik zal ff een paar foto's maken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jack v

accu lijkt me ok want hij trekt hem gelijk weer bij, bij een slechte accu was ie naar beneden blijven gaan.

Lijkt me idd een slechte accu klem of degene onder je motorkap.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ewout Schalkwijk

#430
Even een paar fotootjes gemaakt van de diverse 'polen', nee niet die in die busjes. :angel:

Pluspool in achterbak:


Minpool in achterbak:


Pluspool voor in motorruim:


dynamo spec's:



Ziet er allemaal heel best uit toch? Wel wat witte aanslag op de pool in de motorruimte.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jack v

De pool die gloeient heet  word Ewout is aan vervanging toe zoals Yits al zegt zorgt deze voor enorme weerstand.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

BBS

En als je dan toch de klem gaat vervangen zou ik persoonlijk een beetje kopervet doen tussen alle contactpunten.
Waar kopervet zit, kan geen vocht of andere ellende gaan zitten ;)
Volvoloos....

razorx

In tegenstelling tot wat je verwacht is kopervet geen geleider.
Zuurvrije vaseline is hier het beste.

Ewout Schalkwijk

Kopervet of vaseline?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein