Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

BBS

Citaat van: razorx op 08-01-2012 14:03:10
In tegenstelling tot wat je verwacht is kopervet geen geleider.
Zuurvrije vaseline is hier het beste.

Hier kijk ik dus even van op eigenlijk :eusa_doh:
Ik had dus serieus verwacht dat kopervet goed geleid. Weer wat geleerd vandaag ;D
Volvoloos....

Ewout Schalkwijk

Ik was al verbaasd van dat kopervet, daarom vroeg ik het nog maar een keer. Ik heb mijn hele leven (zuurvrije) vaseline gehoord.
Nu heb ik wel vaseline, maar er staat niet op dat die zuurvrij is. Toch zie ik geen corrosie daar waar ik het gebruikt heb. Zuurvrije kennen ze hier niet.

Volgens mij kan ik die klem niet zomaar vervangen. Volgens mij is het alleen maar een bout waar twee schone kabels bij elkaar horen. Dus ik ga eerst maar eens schuren en de vaseline erop zetten.

Tevens de achterwisser van de V70 gefixed met de super reportage van 'Mehn' uit 2006. Was door die handleiding een klusje van een half uurtje. klik


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Je kan nog met de multimeter tijdens het starten meten tussen de pluspool van de accu en de pluspen in je motorruim. Dan weet je hoeveel spanning je verliest over de kabel die van achter naar voor loopt.
Dat hoort nagenoeg 0V te zijn.

Ewout Schalkwijk

#438
Citaat van: KIM op 08-01-2012 15:28:50
Je kan nog met de multimeter tijdens het starten meten tussen de pluspool van de accu en de pluspen in je motorruim. Dan weet je hoeveel spanning je verliest over de kabel die van achter naar voor loopt.
Dat hoort nagenoeg 0V te zijn.

Hoewel ik die afstand niet kan overbruggen met m'n multimeter (3+ meter afstand) meet ik plus en 'nul' en daar zit inderdaad geen verschil tussen voor en achter.
De 'pluspool' in het motorruim en op de accu toch maar geschuurd en vaseline op gezet. Die ga ik zo testen. Het verschil zit tussen de dynamo en de eerste 'pluspool' in de motorruimte. Zonde om die eventueel te moeten vervangen want die zit zo mooi ingepakt in een stevige kabelboom.

M'n accu geeft nu 'maar' 12,02V aan. Ik weet nog steeds niet wat een accu in rust moet hebben. Ik weet dat het een 12V accu is, maar een beetje extra lijkt me niet slecht.

Ewøut


Laatste test gedaan. Alles is nu perfect in orde. Over de hele lijn meet ik nu de zelfde 14,3 Volt. Dynamo, voorste pluspool en op de accu zelf. :eusa_dance:
Kwartiertje rond gereden en alles meet nog steeds helemaal goed, ook de pluspool voor wordt niet meer warm. :eusa_clap:
Morgen moet ik zo'n 200 kilometer rijden (is hier toch al gauw ruim vier uur), dus dan kan de accu eens flink met volle kracht opladen.

Het valt me trouwens wel op dat ik steeds andere waarden achter de komma meet, dat kan natuurlijk ook aan de meter liggen. Het is helaas geen Fluke maar ook geen rommel. Maar met waarde's die overtuigend over de 14V liggen zal het wel goed zijn.

Bedankt voor alle tips!

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jack v

Een goede voledig opgeladen accu zal 12.5/12.6V moeten afgeven.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-12-2011 00:42:03
OK, vandaag een beetje gespeeld op een parkeerplaats vol ijs. Niet echt handig gedaan en bijna gecrasht op een voorbij rijdende auto. :eusa_doh:

Het is goed om te zien dat het AWD z'n werk prima doet en ook de DSTC doet het prima. Ook heb ik geleerd dat je eigenlijk van je rempedaal af moet blijven om deze systemen te laten functioneren. Ik moest echt door een grens heen om tijdens een glijpartij niet te remmen maar juist voorzichtig het gas erop houden en sturen. Heel tegennatuurlijk kan ik je verzekeren en voor mij bijna niet te doen.

Gelukkig liep alles goed af. De rest van de winter alleen maar de auto zien heel te houden.

Filmpje staat op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=FL8hnjsQLhk&feature=youtu.be

Ewøut

Eindelijk je topic even bijlezen. Ik had van Sbv al gehoord dat je een filmpje gepost had ja. Je bent veel te voorzichtig. Wat (bij mij) het beste werkt: DSTC uitschakelen, geartronic in z'n manuele stand in 1e of 2e versnelling, bochtje nemen, handrem erop om 'm aan het glijden te krijgen, direct weer los en vol op de kickdown gaan staan. Dan draait ie rondjes en achtjes zoveel je wil. Het enige wat ie niet pikt is driften. Zodra je zijdelings gaat glijden, grijpt DSTC alsnog in, ook al staat het uitgeschakeld :eusa_wall:

Helaas heb ik er in Oostenrijk niet echt de kans voor gekregen, de enige lege parkeerplaats die ik tegenkwam, had ik m'n vriendin bij die al panisch werd toen ik 'm nog maar omgooide :eusa_doh:

Je schuivertje in de sloot komt me bekend voor ja ;D Ik maakte toen ook de fout om op de rem te gaan staan ipv het gas en dan gaat ie glijden en ben je 'm kwijt. Te zien aan de foto's ging het bij jou ook keurig in slow motion zoals bij mij. Je zit in de auto en voelt het gebeuren en je kunt niets meer doen. Zooooo slecht voor je ego :eusa_wall:

Mooi dat je het spanningsprobleempje opgelost hebt! :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

#441
Al een paar weken heb ik er last van dat ik eigenlijk niet kan navigeren met m'n RTI systeem. Omdat ik niet vaak de RTI of iPhone hoef te gebruiken voor navigatie en dan ook nog de TomTom op de iPhone vele malen beter vind, viel het me niet eerder op.

Omdat ik de XC nog niet zolang heb, en al de nodige electrische probleempjes heb gehad, weet ik ook niet of de RTI kapot is of niet. Vandaag veel gereden en moest naar twee adressen waar ik nog niet eerder was geweest en dan is de TomTom wel zo handig. Op weg naar het eerste adres gewoon op de iPhone genavigeerd en de RTI niet gebruikt. Over een afstand van zo'n 65 kilometer ging dit zonder problemen. Toen ik van het eerste adres naar het tweede wilde gaf de iPhone het na twee straten al op met een melding (vertaald) 'zwak satelliet signaal'. De rest van m'n rit vandaag die nog ruim 240km duurde had ik m'n RTI aan in het GPS scherm en m'n iPhone aan in z'n houder. Beide kregen geen signaal meer.

Dit vond ik erg vreemd omdat ik eerder (in de V70 en wellicht de eerste weken met de XC) deze problemen niet had. Omdat ik toch al niet blij ben met m'n iPhone 4S vanwege dat de telefoon continue switcht tussen GSM en 3G en daardoor erg hard aan de batterij trekt, heb ik vanavond maar eens de iPhone 4 van m'n vrouw geleend om daar mee te testen.

Ook deze valt weg. :-X

Rondgereden door het dorp en de eerste 10 minuten met drie werkende navi's rondgereden. De RTI op het dashboard, De iPhone 4 in de iMIV houder en mijn iPhone 4S in de bekerhouder. Resultaat weliswaar wat wisselen in het aantal satellieten op de RTI (ergens tussen 3 en 8 ) en op de iPhone kun je dat niet zien maar ze deden het uitstekend.

Plotseling valt de RTI weg en binnen een aantal seconden beide iPhone's ook. Zie onderstaand plaatje, niet scherp, want geen flits gebruikt.

Voor als je het niet kan zien: drie devices zonder satellieten. :'(


Als ik het contact uitzet dan verdwijnt natuurlijk de RTI, maar m'n iPhone 4S (liggend op passagiersstoel) vond heel snel z'n signaal terug.
De iPhone 4 van m'n vrouw die in de houder zat had meer moeite om z'n signaal terug te pakken, maar toen ik hem uit de houder haalde was ook die zo weer terug on-line.

Naar mijn idee ruikt dit naar een HF lek ergens. Ik begin ook te vermoeden dat het probleem in de kabel van de iPhone naar de iMIV Classic achterin zit.
Helemaal waterdicht is het bewijs nog niet, maar het voelt raar aan in m'n onderbuik. Ik zal zaterdag eens de iMIV helemaal afkoppelen. Ik hoop maar dat dat het is, want anders weet ik niet wat nog meer deze storing kan veroorzaken. Op advies van Sbv op het 'andere' forum heb ik ook de GPS kabel bekeken. Ik heb de DVD drive weer uitgebouwd en de kabel ingespoten met een beetje electro reiniger en een aantal keren heen en weer bewogen. De tellerbak zijde moet nog (of niet).

De iMIV heb ik er pas sinds laatste week november in zitten en begin december ontdekte ik pas voor de eerste keer dat m'n RTI geen satelieten ontving.
De IMIV ontvangt zijn spanning van de DVD unit/CPU van de RTI. Het is op advies van VolvoTech op de CPU unit geplakt met dubbelzijdig tape.

Iemand die iets te zeggen heeft op dit verhaal? Ik lees het graag. :eusa_shifty:



Hier zie je een interne diag van het RTI systeem, alles werkt OK, ook geen log's



Zo ziet de gebruiker in de GUI hoe het systeem z'n signalen van de satellieten ontvangt.



Overzicht hoe e.e.a ingebouwd is. (Open afbeelding in nieuw venster voor volledige resolutie)




Telefoonhouder vooraan. (Open afbeelding in nieuw venster voor volledige resolutie)




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Je hebt waarschijnlijk nog niet naar de GPS ontvanger zelf gekeken bij het dashbord

Als de RTI geen signaal meer heeft en de Iphone(s) wel zou het in de RTI kunnen zitten, als ze allemaal geen signaal meer hebben ? Zwart gat ?  ;D

Emiel

Ik denk dat je GPS signaal gestoord word door het bandschuurmachinegeluid van Adele,

:eusa_whistle:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Emiel op 09-01-2012 22:27:11
Ik denk dat je GPS signaal gestoord word door het bandschuurmachinegeluid van Adele,

:eusa_whistle:

(ROFL)

Doet het ook niet met Dire Straits, Metal en Gare Du Nord. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#445
Vandaag veel getest. Dan ging het weer een tijd goed en had ik 10 satellieten op m'n RTI, een seconde later 0. Binnen een paar seconden verloor m'n iPhone dan ook z'n ontvangst. :eusa_wall: Het enige wat dan hielp was de iPhone uit z'n houder halen en op de passagiersstoel leggen. Dan kwam de ontvangst snel terug. Het dashboard gedeelte leek wel besmet ofzo.

Uiteindelijk ben ik gestopt en heb ik de zekering van de RTI-unit eruit getrokken. Meteen daarop had ik normaal ontvangst en na zo'n 100 km navigeren bleef het ontvangst heel stabiel en werd steeds na een tunnel rap weer opgepakt. Nadeel was dat m'n iPhone niet meer werd opgeladen en dus snel leeg liep op de batterij.

Thuis gekomen heb ik m'n tellerunit verwijderd en de GPS antenne onderzocht... Daar is echt niks aan te zien. Op advies van Sbv de kabel losgemaakt, ingespoten met electronica-reiniger en weer in elkaar gezet. Daarna het boeltje weer teruggeschroefd.

De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. De iPhone in z'n houder heeft ontvangst en de RTI ook. Proef gereden, motor uit, motor weer aan. Alles lijkt in orde. Ik hoop dat het opgelost is, maar zal dat pas na een paar dagen kunnen zeggen.

In ieder geval: Sander, je hebt een logeerplek in Noorwegen gewonnen voor twee personen. ;D

Nog twee plaatjes van het ochtendgloren:

08:42 uur


09:21 uur



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Hopelijk werkt het afdoende het inspuiten, en anders mogelijk toch maar vervangen.

Taranis

Je zou stoppen met die foto's!  >:(








:P

Echt prachtig :eusa_clap:

fpede

allez, niet ophouden met die foto's, geweldig uitzicht, en supermooie wagen! :eusa_drool: :eusa_clap:
;D