Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

hathü

Mooie plaatjes en maar goed dat buurman Jan een tractor met toe behoren heeft, je zal maar met een schep al die sneeuw moeten ruimen. Hier regent het al 2 dagen, waren het sneeuwvlokjes in plaats van waterdruppels dan was het hier ook wit geweest.



KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
Ik heb twee weken geleden m'n accu vervangen voor een nieuwe op advies van de Volvodealer. De accu was nog maar voor zo'n 25% geladen. De nieuwe accu is 800A en na twee weken rijden ook maar deels geladen. Volgens de NAF (ANWB) is de laadcapaciteit bij draaiende motor 14,36volt en bij draaiende motor met volle belasting (alle verbruikers op max) 13,95volt. Niet verkeerd dus.

Hoe zit dat nou met laden? Volgens de NAF is m'n verbruik te hoog waardoor je de accu eigenlijk niet volledig geladen krijgt en moet die af en toe aan de lader. Ze adviseren de auto iedere twee weken bij te laden in dit seizoen. Ik denk dan: Huh? ik rij twee à drie uur per dag, dat zou toch genoeg moeten laden om geen problemen te krijgen?

Als het waar is dat je verbruik hoger is dan wordt bijgeladen, dan zit er een verkeerde dynamo op  je auto. Het is een beetje vreemd dat je je auto aan de lader moet zetten om je accu op peil te houden.
Ook al zit de voorgeschreven dynamo op je auto, zou ik kijken naar een dynamo met een wat groter vermogen (indien mogelijk). De reden dat de spanning namelijk omlaag gaat, is dat de dynamo dan geen stroom meer kan leveren.
In principe levert de dynamo de maximale stroom al bij verhoogd stationair, dus over de snelheden/toerentallen waarmee jij rijdt hoef je je geen zorgen te maken; dat moet ruimschoots voldoende zijn.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
De dynamo levert tussen de 75 en de 140A en de accu is 800A met 120min reserve capaciteit. In mijn theorie zou dan 800/140=5,7 uur opgeladen moeten zijn. Natuurlijk is dat theoretisch, maar hoelang duurt dat dan wel in de praktijk?

Bij normaal verkeer rijd ik met dimlicht, stoelverwarming en c.a. 6 à 7 'starts' per dag. Ik rij zo'n 2 a 2,5 uur per dag, maar 60 a 70% van de tijd op de cruise zo'n 85km/h. De motor draait dan zo'n 1600 a 1700 rpm. Ik ben geen 'mistlampen Harry' dus die extra Watts gebruik ik ook niet.

Vraag:

Bij welke (circa) toeren laadt een dynamo die 70 of 140A?
Hoeveel neemt die stoelverwarming en verlichting?
Hoe meet ik met mijn multimeter het actuele verbruik in A in m'n auto?

Stroomverbruik meet je tussen de kabel in; de stroom dient door de multimeter heen te gaan, of je zou gebruik moeten maken van een stroomtang. Het beste is in dit geval te meten in de pluspool (normaal zou ik de minpooladviseren), want wanneer de stroom dan positief is, wordt de accu geladen en wanneer de stroom negatief is, wordt de accu ontladen.
Bij 75 A heb je eigenlijk een stroomtang nofig, want vrijwel geen enkele meter is in staat om dergelijke hoge stomen door de meter te laten vloeien.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
Ik heb de auto nu met afgekoppelde minpool aan de onderstaande lader staan. Vreemd genoeg geeft het metertje aan dat de accu vol is, of snap ik het niet?
Volgens mij heb ik de accu op een lage laadstand staan. Klopt het dat die dan 14A laadt? Hoe lang moet ik dan laden voordat ik er vanuit kan gaan dat de accu echt vol is?

Ik snap de 4 mogelijke standen o de lader ook niet echt. Wat 'doet dat mannetje op z'n knieën? :eusa_think: 'Boost' snap ik nog en 'min' ook.
Is deze lader 'wat'? Of is het rotzooi?

Wie kan mij de verhelderende antwoorden geven? De globale theorie snap ik wel, maar hoe moet ik met de variabelen omgaan?

Ik ben op zoek geweest naar een gebruiksaanwijzing op het internet, maar heb niets kunnen vinden. Wat ik wel uit de produktomschrijving haal, is dat je de lader ook als starthulp zou kunnen gebruiken; hij is in staat om 1,4 kW te leveren bij startmodus (1400 / 12 = 117 A). Ik kan me alleen niet voorstellen dat die dunne kabeltjes dat ook trekken.
Het mannetje dat zit en het + - icoon lijkt mij dan de omschakelfunctie tussen startbooster en lader.

Het ziet er uit als een prima acculader!

Ewout Schalkwijk

#512
De XC is uitgegraven en we hebben een lekker tochtje gemaakt. Helaas is het niet echt foto weer nu vanwege de grijze lucht. Dinsdag wordt het zonnig schrijven de weermensen.

Het uitgraven van de V70 is 'under construction'. ;D
Gistermiddag was de V70 ook al uitgegraven, maar toen sneeuwde het nog.




@KIM, het vreemde is dat die NAF/ANWB man aangaf dat dit niks specifieks voor mij was maar dat vele auto's er last van hebben. Maar welke formule/truc is er voor nodig om uit te rekenen hoe ver je accu is geladen in capaciteit o.i.d.? Die meter van Volvo en NAF geven capaciteit in procenten aan.
Vanochtend de accu na 19 uur weer aan de auto gekoppeld en de motor gestart. Ik merk geen verschil. Vooral koud start de motor zeer indrukwekkend snel.

Afijn, geen zin om hier al te lang over te tobben, want echte klachten heb ik niet. En de 'rare' elektrische storingen ten gevolge van de lage spanning zijn al twee weken niet meer geweest. *klopt op hout* DSTC doet wat die moet.


OK, nog eentje dan...




en nog een YouTube filmpje: Sneeuwfresen



Ewøut


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Ik zal eens gaan rekenen of ik binnenkort eens langs kan komen, want hier hebben we geen winter :eusa_drool:

Ewout Schalkwijk

#514
Ik beloof het. Dit is echt de laatste... :eusa_liar: Nou ja, voor vandaag dan.

V70 in de sneeuw

@Viking: doe maar, maar vergeet niet dat het ook voor ons gisteren pas is begonnen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-01-2012 14:29:48
en nog een YouTube filmpje: Sneeuwfresen

Goeiemorgen, de aardappelen stonden op ofzo? ;D Ik heb dat ooit 1x in dat tempo gedaan en toen wel zo onwijs op m'n donder gehad van die ouwe dat 't niet kapot hoefde dat ik sindsdien (als er überhaupt ooit nog zoveel sneeuw ligt) een stuk langzamer rij :D
Wel leuk speelgoed, dat dan weer wel 8)

GeertG

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

thuur

Citaat van: KIM op 22-01-2012 13:07:20
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
Ik heb twee weken geleden m'n accu vervangen voor een nieuwe op advies van de Volvodealer. De accu was nog maar voor zo'n 25% geladen. De nieuwe accu is 800A en na twee weken rijden ook maar deels geladen. Volgens de NAF (ANWB) is de laadcapaciteit bij draaiende motor 14,36volt en bij draaiende motor met volle belasting (alle verbruikers op max) 13,95volt. Niet verkeerd dus.

Hoe zit dat nou met laden? Volgens de NAF is m'n verbruik te hoog waardoor je de accu eigenlijk niet volledig geladen krijgt en moet die af en toe aan de lader. Ze adviseren de auto iedere twee weken bij te laden in dit seizoen. Ik denk dan: Huh? ik rij twee à drie uur per dag, dat zou toch genoeg moeten laden om geen problemen te krijgen?

Als het waar is dat je verbruik hoger is dan wordt bijgeladen, dan zit er een verkeerde dynamo op  je auto. Het is een beetje vreemd dat je je auto aan de lader moet zetten om je accu op peil te houden.
Ook al zit de voorgeschreven dynamo op je auto, zou ik kijken naar een dynamo met een wat groter vermogen (indien mogelijk). De reden dat de spanning namelijk omlaag gaat, is dat de dynamo dan geen stroom meer kan leveren.
In principe levert de dynamo de maximale stroom al bij verhoogd stationair, dus over de snelheden/toerentallen waarmee jij rijdt hoef je je geen zorgen te maken; dat moet ruimschoots voldoende zijn.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
De dynamo levert tussen de 75 en de 140A en de accu is 800A met 120min reserve capaciteit. In mijn theorie zou dan 800/140=5,7 uur opgeladen moeten zijn. Natuurlijk is dat theoretisch, maar hoelang duurt dat dan wel in de praktijk?

Bij normaal verkeer rijd ik met dimlicht, stoelverwarming en c.a. 6 à 7 'starts' per dag. Ik rij zo'n 2 a 2,5 uur per dag, maar 60 a 70% van de tijd op de cruise zo'n 85km/h. De motor draait dan zo'n 1600 a 1700 rpm. Ik ben geen 'mistlampen Harry' dus die extra Watts gebruik ik ook niet.

Vraag:

Bij welke (circa) toeren laadt een dynamo die 70 of 140A?
Hoeveel neemt die stoelverwarming en verlichting?
Hoe meet ik met mijn multimeter het actuele verbruik in A in m'n auto?

Stroomverbruik meet je tussen de kabel in; de stroom dient door de multimeter heen te gaan, of je zou gebruik moeten maken van een stroomtang. Het beste is in dit geval te meten in de pluspool (normaal zou ik de minpooladviseren), want wanneer de stroom dan positief is, wordt de accu geladen en wanneer de stroom negatief is, wordt de accu ontladen.
Bij 75 A heb je eigenlijk een stroomtang nofig, want vrijwel geen enkele meter is in staat om dergelijke hoge stomen door de meter te laten vloeien.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 18:44:10
Ik heb de auto nu met afgekoppelde minpool aan de onderstaande lader staan. Vreemd genoeg geeft het metertje aan dat de accu vol is, of snap ik het niet?
Volgens mij heb ik de accu op een lage laadstand staan. Klopt het dat die dan 14A laadt? Hoe lang moet ik dan laden voordat ik er vanuit kan gaan dat de accu echt vol is?

Ik snap de 4 mogelijke standen o de lader ook niet echt. Wat 'doet dat mannetje op z'n knieën? :eusa_think: 'Boost' snap ik nog en 'min' ook.
Is deze lader 'wat'? Of is het rotzooi?

Wie kan mij de verhelderende antwoorden geven? De globale theorie snap ik wel, maar hoe moet ik met de variabelen omgaan?

Ik ben op zoek geweest naar een gebruiksaanwijzing op het internet, maar heb niets kunnen vinden. Wat ik wel uit de produktomschrijving haal, is dat je de lader ook als starthulp zou kunnen gebruiken; hij is in staat om 1,4 kW te leveren bij startmodus (1400 / 12 = 117 A). Ik kan me alleen niet voorstellen dat die dunne kabeltjes dat ook trekken.
Het mannetje dat zit en het + - icoon lijkt mij dan de omschakelfunctie tussen startbooster en lader.

Het ziet er uit als een prima acculader!

Wat KIM zegt, plus dat een lage temperathuur ook voor een verminderde capaciteit zorgt.


Gr 8)

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#519
Vanochtend was het lekker koud met zo'n -22 aan huis en -23 onderweg naar m'n werk. Beide x70's houden zich prima. Wel heb ik vandaag een onderhoudslader gekocht met 8 stappen. Vandaag maar eens de V70 als eerste aansluiten. Die rijdt al twee jaar met de accu en daar is nog nooit wat aangedaan. Ik laat het winterprogramma maar eens lekker z'n werk doen. Als die klaar is mag de XC ook even. ;D


Heerlijk om met deze temperaturen in je auto in te stappen terwijl het binnen ruim 40 graden warmer is.



De nieuwe onderhoudslader van CTEK.



Het stappenplan van de lader.



De V70 mag de komende 24 uur zich eens lekker conditioneren.




Verder had ik in de XC70 van de week twee keer dat ik de cruisecontrol niet aan kon zetten. De tekst 'cruise' kwam niet in de km-teller. Na een start weer wel. Bij de Volvodealer langs gegaan die de auto zowaar meteen aan Vida koppelde. Daar bleek ik een storing te hebben in de rempedaal sensor. Vervangen dan maar, want je wilt hier niet te hard rijden. De sensor vervangen met arbeid zou zo'n 2000,00 NOK gaan kosten. Dus maar besteld. De dagen erna was er geen storing meer te bespeuren.

Gisterenochtend had ik de afspraak om de sensor te vervangen. Toen ik meldde dat ik een beetje twijfelde gaf de monteur aan dat we ook wel konden wachten met vervangen tot dat ik echt dacht dat het moest. Daarna heeft de monteur de elektrische aansluitingen met een reinigings spray behandeld en ook nog een speciaal geleidende pasta/vet in de contacten gesmeerd.

Nu maar afwachten. ik vind het wel heel sympathiek dat het vervangen op hun voorstel gewoon afgeblazen kon worden. Voor de extra diensten hoefde ik niks te betalen.

Toch maar goed dat ik de grote beurt en automaatspoeling bij hun heb gedaan, nu kennen ze je een beetje en zijn ze sneller geneigd je even tussendoor te helpen. :eusa_clap:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Wij hadden hetzelfde probleem. CC viel vaak opeens uit, of kon helemaal niet meer aangezet worden. En natuurlijk was dit vlak voor de vakantie waar we een paar 1000 km zouden gaan rijden.
Bij ons was het probleem de koppelings-sensor wat schijnbaar niet zo vaak voorkomt als problemen met de rempedaal sensor. Kan me niet herinneren dat we zo duur uitwaren, zal eens vragen aan degene die de rekening betaald heeft :eusa_shifty:

Sbv

Pedaal stand sensor heb ik met de S60 ook gehad. Deze is destijds vervangen en hoera weer cruise control..
Op naar de 300000 Ewout. Ik heb nog even te gaan voor die stand (286000 bijna)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 03-02-2012 19:31:45
Kan me niet herinneren dat we zo duur uitwaren, zal eens vragen aan degene die de rekening betaald heeft :eusa_shifty:

Die eikels rekenen hier 1350,00 NOK per uur.... :eusa_doh: Da's toch al gauw € 168,00 per uur.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Zojuist m'n vriendin gevraagd. In haar belevenis was het een paar honderd kroon. Wat kost het je om hierheen te rijden? :D

Ewout Schalkwijk

Goeie 300km en 4 uur rijden. Ik gok zo'n 400 NOK aan brandstof. Daar hoef je het dus niet voor te laten. Ik heb er wel eens aan gedacht om een servicebeurt in Zweden te laten doen, maar ik zit dan met het feit wat ik ga doen in de tussentijd. Zeker als een beurt eventueel uitloopt. Misschien kan ik het eens combineren met een bezoekje aan jou. :laugh:

Ik heb de V70 vorig jaar twee keer laten service-en in Nederland. Een keer bij Schaap in Dronten en een keer bij Pul op Urk. Vooral die keer bij Pul was lachen. Hele dag van 9:00 tot 17:00 daar geweest. Pompriem en roillen, ruilverstuivers en veel testen voor 425,00 euro! Da's echt leuk om te betalen.

Als een servicebeurt echt te plannen is, dan moeten we maar eens contact hebben daarover. Dat staat overigens los van onze andere, nog niet vast omlijnde, plannen om elkaar eens te bezoeken en kennis te maken. Eerst kijken of ik 'Taranis' en 'Sbv' overleef en of ik dan nog een XC over heb. ;D

Wellicht een keer na de Pasen, want in de week daarvoor plan ik een 'proefritje' naar Nederland voor een dag of twee à drie. Of de wintervakantie... :eusa_think:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein