Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Welkom thuis en mooi dat je een goede reis gehad hebt. Niet al teveel last van zoemend voorwiel gehad verder ?

Taranis

Welkom thuis! Mooi dat de reis voorspoedig gelopen is! En inderdaad, hoe gaat het met het zoemende voorwiel?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-04-2012 17:33:36
Hier heeft Taranis ook nog even leuke afspraken kunnen maken zodat VolvoTech waarschijnlijk de langlopende problemen bij 'Shrek' kunnen gaan oplossen.

Nou, het blijkt dat Bob een beetje last van selectief geheugen heeft. Pa is namelijk ook daar thuis geweest en toen kon het niet opgelost worden. Hij wist het adres namelijk precies zo op te dreunen waar wij geweest zijn. Ben benieuwd, maar ik vrees het ergste :eusa_doh:

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-04-2012 17:33:36
Wellicht dat in een later stadium er toch nog parkeersensoren worden toegevoegd aan de XC. Alleen voor gebruik in Nederland. ;D

Ik ben in mijn auto zo klaar met de storing van de parkeersensoren, dat ik heb besloten de hele set te gaan vernieuwen. Om die reden laatst opgevraagd: iets minder dan 300 euro voor de complete set, inclusief sensoren, kabelboom en elektronicamodule.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-04-2012 17:33:36
Nieuw werk voor de komende tijd.
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/nieuwwerk.jpg

Een mooi nieuw krikpunt ;D

UserID6342

Mooi dat je goed en heelhuids thuis bent Ewout.

elianmars

De andere foto van mijn wagen (die Ronald heeft gemaakt) toch maar niet geplaatst? ;D

Ewout Schalkwijk

#964
Citaat van: Dirk342 op 08-04-2012 19:25:16
Mooi dat je goed en heelhuids thuis bent Ewout.

Dank je wel Dirk  ;D

@Sbv & Taranis:

Ik ben donderdagochtend nog voor dat ik naar de Sligro ging naar de Euromaster geweest. Die hebben op mijn vriendelijke verzoek meteen m'n auto op de brug gezet en alle wiellagers aandachtig beluisterd. Hier was niets te horen. Wel merkte de man op dat een blok profiel bijna garant stond voor zoemen en dreunen onder het rijden. Als het na een kilometer of 3000 niet minder werd, dan zou een bandenwissel aan te raden zijn. Van 'cuppen' was niet veel terug te vinden tijdens een 'wrijftest'.

Het wiellager bleef inderdaad de hele weg zoemen maar soms deed de radio het en dan had ik er geen last van. Ik kijk het nog een weekje aan en anders haal ik andere banden.

@Taranis:

300 euro voor een complete oplossing met parkeersensoren? Incl. schakelaar ook? Klinkt goed. ;D

@elianmars:

Hier sta ik te kijken alsof ik je dak moet schoonlikken... :eusa_whistle:





Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Zo wat hangt die V70 naar links! :o ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-04-2012 20:11:08
@Taranis:

300 euro voor een complete oplossing met parkeersensoren? Incl. schakelaar ook? Klinkt goed. ;D

Die set is inclusief schakelaar inderdaad: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/nl-NL/NL/XC70%2801-07%29/2005/D5%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-425515

Aangaande de mening van de Euromastermeneer over je blokprofiel: ik ben een andere mening toegedaan. Ik wil juist geen banden meer met een V-profiel omdat ze veel te snel gaan zoemen.
Je kunt hooguit je voor- en achterbanden eens omwisselen om te horen of het geluid zich dan naar achteren verplaatst. Dan weet je iets beter waar je 't moet zoeken en of de Euromastermeneer gelijk heeft (voordat je onnodig geld aan nieuwe banden uit gaat geven).

elianmars

#966
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-04-2012 20:11:08@elianmars:

Hier sta ik te kijken alsof ik je dak moet schoonlikken... :eusa_whistle:
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/shithappens.jpg

'shithappens' ;D

Dat schoonlikken heb ik de volgende dag maar zelf gedaan ;D


Edit: Dat geklooi via de telefoon....  :eusa_wall: Maar even de laptop aangezwengeld.



Ewout Schalkwijk

#967
Een paar dagen voordat ik naar Nederland ging heb ik m'n bijna nieuwe zomerbanden omgelegd. Ik heb er nu zo'n 3000km meegereden en ben knap geïrriteerd over de herrie die ze maken. Toen ik vanmiddag thuis kwam heb ik gelijk m'n oude, deels versleten, winterbanden er weer onder gegooid. Hoewel het bandengedreun/geruis heel erg veel minder is, is het er nog wel.

Op de zomerbanden is het heel erg tussen de 65 en de 70 km/h, daarboven wordt het wel wat minder, maar weg gaat het niet. Op de winterbanden klinkt het net als ik in de laatste 5 maanden gewend ben geraakt. Eerder was me dit geluid niet speciaal opgevallen en ik dacht vaak dat het door ons, hardere, winterasfalt kwam.

Bij controle bij Euromaster in Leidschenveen voelde de man aan de schokbreker terwijl hij het wiel draaide. Doordat hij geen trilling waarnam en ook geen speling tijdens het sjorren aan de wielen (4 wielen van de grond) was de conclusie dat de wielnaven niet stuk waren.

Zou het aan de kruiskoppelingen/aandrijfassen kunnen liggen? Hoe is dat te testen? Ik blijf nog even op winterbanden rijden... :eusa_whistle:


Tijdens het wisselen van de banden zag ik dat de achterschijven niet helemaal mooi glad zijn. Iemand een idee wat die 'pitjes' kunnen zijn? Ik heb de blokken vorige week nog geschuurd om zeker te weten dat ze goed vlak waren. Met remmen is dan ook helemaal niets mis.





Gisteren weer aan het werk zo na pasen en m'n dagen in Nederland. Krijg je dit voor je kiezen.... :eusa_wall:
En vandaag weer zo'n 8 graden. Gaat lekker zo, als het maar niet zo'n k*tzomer wordt als vorig jaar.



Ook nog even m'n nieuwe dual-core laptopje getest met Vida en even fouten uitgelezen en gereset.




ECM-28D0 Fout bekend en ook echt waar, sensor bestel ik deze zomer.
TCM-0A02 Foutje nadat ik met de remmen ben bezig geweest. Ik kreeg ook DSTC fout melding, nadat de remdruk weer terug was, was alles OK.
BCM-0136 zie vorige melding, zijn gerelateerd.
CCM-0040 Soms fout, soms goed. Ik heb sterk de indruk dat de sensor goed werkt. (file test in Elbetunnel zonder dat ik in een smurf veranderde) :eusa_whistle:
CEM-1A57 Paar keer de zekering verwijderd van de RTI omdat de iMiv daar ook aan gekoppeld zit en ik niet zeker wist of er een relatie was tussen de iMiv en m'n radiostoring.
PDM-E010 Geen idee, maar soms gaat bij het openen van de deuren gaat de passagiers deur een extra keer van slot. Low priority.



Hopelijk kan ik een dezer dagen de radio en versterker inbouwen, waarvan natuurlijk weer een paar fotootjes worden gemaakt. De trekhaak wordt een aparte sessie, want ik verwacht dat met het verwijderen van de achterbumper e.d. wel wat extra werk gemoeid is. Tevens wil ik dan ook kijken of er geen blank metaal (na de aanrijding van vorige week) zichtbaar wordt als de bumper eraf ligt.


Tot slot:

Mac is ook weer een weekje ouder en dus ff een fotootje.






Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Dei BCM melding is er waarschijnlijk al uit als je een keer een stukje gereden hebt. Ik had zoiets na vervangen remblokken. er kwam op display ook een melding te staan. reset en weg melding.

Die extra klik die je hoort kan deathlock systeem zijn dat je de deuren ook niet meer van binnen kan openen, soort van extra vergrendeling.

Het trillen, als het de aandrijfas zou zijn, dan had je er met winterbanden ook last van.
Kijk eens of het minder is met een bocht naar links dan naar rechts bijv bij zelfde snelheid je kan dan testen of het last afhankelijk is.

Het kunnen ook gecupte zomerbanden zijn

CCM melding zal idd je AQS sensor zijn -> vervangen dus
CEM Melding, zitten alle stekkers er netjes in, is de melding weg na verwijderen van de imiv ?
PDM melding ? gaat de deur wel netjes mee op slot ?

Ewout Schalkwijk

#969
Citaat van: Sbv op 11-04-2012 18:16:53
Dei BCM melding is er waarschijnlijk al uit als je een keer een stukje gereden hebt. Ik had zoiets na vervangen remblokken. er kwam op display ook een melding te staan. reset en weg melding.
Klopt, was een oude melding van voor NL.


Citaat van: Sbv op 11-04-2012 18:16:53
Die extra klik die je hoort kan deathlock systeem zijn dat je de deuren ook niet meer van binnen kan openen, soort van extra vergrendeling.

Nop, het is bij het openen van de deuren, knopje komt omhoog, gaat weer naar beneden en komt dan weer omhoog. Deur sluit en opent gewoon. Microswitch?

Citaat van: Sbv op 11-04-2012 18:16:53
Het trillen, als het de aandrijfas zou zijn, dan had je er met winterbanden ook last van.
Kijk eens of het minder is met een bocht naar links dan naar rechts bijv bij zelfde snelheid je kan dan testen of het last afhankelijk is.

Tsja, het viel me net op dat het geluid er toch ook wel is op m'n winterbanden, wel minder...

Citaat van: Sbv op 11-04-2012 18:16:53
Het kunnen ook gecupte zomerbanden zijn

Nop, zie boven.

Citaat van: Sbv op 11-04-2012 18:16:53
CCM melding zal idd je AQS sensor zijn -> vervangen dus
CEM Melding, zitten alle stekkers er netjes in, is de melding weg na verwijderen van de imiv ?
PDM melding ? gaat de deur wel netjes mee op slot ?

AQS heeft geen prio en functioneert in ieder geval een deel van de tijd.
CEM kan ik controleren, ik kan ook al een paar weken de 'verborgen menu's' niet meer benaderen. Vreemd want nog niet zo heel lang geleden functioneerde dat prima.
Deur gaat prima op slot.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

triton

Volgende week donderdag vrijdag zit ik in Kongsberg .
Misschien nu wel tijd om even aan te wippen.

Moet er nog iets die kant op?

Mag in pb.

André
Professioneel raddraaier

Taranis

In mijn ervaring maken versleten aandrijfassen eerder een knoepend geluid dan die knars die jij hoort. Ik blijf gokken op een wiellager. Als je er echt niet uitkomt: stethoscoop op je naaf en daarna andere delen zetten terwijl alle 4 de wielen los van de grond draaien.

Ga niet net als mij meer dan 1000 euro uitgeven om een trilling/knars te verhelpen om er dan achter te komen dat 't iets anders (en nog veel duurders is) is, alleen omdat iemand (in mijn geval de dealer) zegt dat dat het echt niet kan zijn.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: triton op 11-04-2012 19:57:35
Volgende week donderdag vrijdag zit ik in Kongsberg .
Misschien nu wel tijd om even aan te wippen.

Moet er nog iets die kant op?

Mag in pb.

André

Ga je weer Nederlanders verhuizen? Ik denk even na over je aanbod en stuur je dan een PB.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#973
Gisteren en vandaag was Niek een beetje ziekjes, hij klaagde over misselijkheid en had wat verhoging. In Noorwegen krijgen ouders twintig dagen per jaar om hun zieke kinderen te verzorgen. Dit keer was het mijn beurt om thuis te blijven. ;D

Dan maar de 'nieuwe' radio en versterker inbouwen vandaag...

Omdat er nog wel eens gemopperd werd dat er wat weinig ruimte is met je automaat in 'P', had ik de vorige keer al bedacht en nu weer uitgevoerd: Automaat in 'D' en minkabel van de accu af. In mijn geval moest ik wel iets voor de wielen leggen omdat mijn 'erf' niet recht is. Tijdens het werken is het niet prettig als de handrem aangetrokken moet blijven.



Zoals je ziet is er dan meer dan voldoende ruimte om de unit te verwijderen.




Helaas had een ontzettende goochemerd van de donor radio alle bevestigingspunten met waarschijnlijk een dremel verwijderd. Hierdoor kon de nieuwe radio niet gemonteerd worden. Na overleg met VolvoTech heb ik toen het frontdisplay van m'n oude radio overgezet op de nieuwe. Jammer, maar het werkt tenminste.



Daarna was het de beurt aan de versterker om onder de stoel te komen. Een klusje van niks eigenlijk, ik had al een paar keer gelezen dat de versterker niet met standaard bouten wordt vastgezet. Al zeker een jaar geleden heb ik in een impuls een setje met draadtaps gekocht, maar tot vandaag nog niet gebruikt. Nadat ik mooi 'draad' had getapt in de 'bussen' in het chassis, kon ik de versterker gewoon vastzetten met twee M6 boutjes.



Stofgezogen en alles weer netjes op orde. :eusa_whistle:


Nadat de versterker aangesloten was en alle kabels naar m'n zin lagen, heb ik de nieuwe radio maar eens in testopstelling gelegd. Hierbij natuurlijk niet de ECC en stoelbekabeling vergeten om de airbag fout te voorkomen. :angel:



Met het oude front, wat er gelukkig nog heel netjes uitziet.



Na het testen de heleboel weer netjes in elkaar gebouwd en een proefritje gemaakt. @Taranis: Het klinkt weer fantastisch. Zelfs met 'maar' standaard speakers. :eusa_dance:
Gelukkig kan de radio hard genoeg om het bandengeruis te overstemmen. ik denk toch dat ik aan een lager toe ben. Ik hoor alleen geen 'schoepend' geluid wat ik bij een defect lager verwacht.

Helaas toch weer een schade opgelopen... :eusa_wall:



Zal hem wel op m'n wensenlijstje erbij zetten, gelukkig is dit de XC niet aan te rekenen.




Ewøut


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Nu ik die foto's zo zien ben ik benieuwd hoe de radio, ECC-module enz. in mijn MY'04 vastzitten. Ik heb die sierrand niet eromheen waar bij jou de schroefjes achter zitten.

Iemand een idee hoe dat bij mij zit? Vervolgens is de vraag of ik het DSTC knopje zelf moet verwijderen om het lampje erachter te vervangen, of dat ik de halve ECC-module eruit moet trekken?