Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Taranis

#990
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-04-2012 18:05:49
Is het wiellager vervangen: Wiel eraf, aandrijfas bout los, vier bouten achterkant lager los en vervangen maar, of heeft het meer voeten in de aarde?
Als bijvoorbeeld de schokbreker e.d. niet los hoeft, hoef je volgens mij ook niet uit te lijnen. Of wel?


Ewøut


edit: Heb het al gelezen in Vida. Moet ook de onderste kogel los maken. Dus waarschijnlijk ook uitlijnen.

De aandrijfas moet niet alleen los, maar er ook uit.
Succes met het losbeuken van het lager, bij mij zat het na 330.000 km aardig vastgerot. Chris weet vast nog wel hoe we in Dordrecht op de brug het ding een doodsklap gegeven hebben en ie eindelijk loskwam terwijl Sbv even niet keek ;D

Tip van Sbv op de bank naast me: als je toch je draagarmen wil vervangen, is dat wel het uitgelezen moment om dat samen met wiellager (en fusee) te doen. De boel ligt dan toch los.
Zoek dan wel een fatsoenlijke ondergrond om op te sleutelen, grind is niet zo handig om het voorzichtig uit te drukken.

Ewout Schalkwijk

#991
Misschien op het stuur niet helemaal goed te zien...maar alle lampjes doen het. :eusa_dance:





Missie geslaagd!


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis


Broabander

Froai oplichtende cockpit zo hoor!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Sbv

goe gedaan jochie. Op naar de trekhaak montage dan maar

Chris

Citaat van: Taranis op 12-04-2012 21:29:44
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-04-2012 18:05:49
Is het wiellager vervangen: Wiel eraf, aandrijfas bout los, vier bouten achterkant lager los en vervangen maar, of heeft het meer voeten in de aarde?
Als bijvoorbeeld de schokbreker e.d. niet los hoeft, hoef je volgens mij ook niet uit te lijnen. Of wel?


Ewøut


edit: Heb het al gelezen in Vida. Moet ook de onderste kogel los maken. Dus waarschijnlijk ook uitlijnen.

De aandrijfas moet niet alleen los, maar er ook uit.
Succes met het losbeuken van het lager, bij mij zat het na 330.000 km aardig vastgerot. Chris weet vast nog wel hoe we in Dordrecht op de brug het ding een doodsklap gegeven hebben en ie eindelijk loskwam terwijl Sbv even niet keek ;D

Tip van Sbv op de bank naast me: als je toch je draagarmen wil vervangen, is dat wel het uitgelezen moment om dat samen met wiellager (en fusee) te doen. De boel ligt dan toch los.
Zoek dan wel een fatsoenlijke ondergrond om op te sleutelen, grind is niet zo handig om het voorzichtig uit te drukken.

Vividly ;D!

Ziet er netjes uit Ewout :eusa_clap:!

Ewout Schalkwijk

Jullie moesten rammen op het lager nadat de vier bouten eruit waren? Is dat gewoon als een beer slaan met een vuisthamer?
Rot het lager vast aan de draagarm dan?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ja, en dan wel uitkijken dat je verder niks naar de jeweetwel mept. Het zat inderdaad compleet vastgerot.
De andere kant had ik anderhalf jaar daarvoor door de dealer laten doen en die zag ik ook al mopperen en flink hameren om het ding eruit te krijgen. Gezien jouw foto's laatst van een roestige bende rondom je remmen/aandrijfasbout, gok ik zo maar dat 't bij jou ook vastgeroest zit.

Maar is 't niet handiger om eerst even een diagnose te stellen voordat we 'zomaar' een lager gaan vervangen? :)

Chris

Citaat van: Taranis op 13-04-2012 11:34:51
Ja, en dan wel uitkijken dat je verder niks naar de jeweetwel mept. Het zat inderdaad compleet vastgerot.
De andere kant had ik anderhalf jaar daarvoor door de dealer laten doen en die zag ik ook al mopperen en flink hameren om het ding eruit te krijgen. Gezien jouw foto's laatst van een roestige bende rondom je remmen/aandrijfasbout, gok ik zo maar dat 't bij jou ook vastgeroest zit.

Maar is 't niet handiger om eerst even een diagnose te stellen voordat we 'zomaar' een lager gaan vervangen? :)

Ik herinner me inderdaad nog wel wat scheldkannonades en afwisselend meppen om weer kracht op te bouwen ;D.

Wel een goed punt om uit te kijken voor omliggende onderdelen zoals Ronald zegt. Ik was persoonlijk behoorlijk verbaasd dat iets zo vastgeroest kan zitten.

Sbv

Als je een soort van hefboom kan maken dan krijg je het wel los uiteindelijk. Denk aan je ABS sensor om deze eerst even eruit te schroeven

Diagnose is als eerste het beste, anders heb je straks 4 lagers vervangen terwijl het die dan opeens niet zijn

Taranis

Citaat van: Sbv op 13-04-2012 11:46:21
Denk aan je ABS sensor om deze eerst even eruit te schroeven

En doe je dat niet, dan kost een nieuwe sensor je ongeveer 150 euro :eusa_whistle:

Iets met schade en schande ;D

Ewout Schalkwijk

Ik zal eerst nog eens afwachten wat er gebeurd. Kan het niet het differentieel of haakse overbrenging zijn? Ronald, jij hebt tenminste het geluid gehoord.
Euromaster was stellig dat het niet de naaf was.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#1002
Vandaag was het een mooie dag voor een klusje. Al een hele week lag de nieuw gekochte trekhaak op me te wachten. Niek is een weekend uit logeren en Marije en Claire aan het 'meidenwinkelen' in Kongsberg.

Vol goede moed begon ik met de bijgeleverde handleiding. Maar eerst nog even een fotootje van hoe het was:



Toen de popnagels uitgeboord in de wielkasten en de twee schroeven los gedraaid. Volgens Volvo zou ik nu de bumper rechtstandig naar achteren moeten trekken en verwijderen... Nou ech nie!!! :eusa_wall: Ik heb ontzettend lopen trekken aan die bumper en overal gezocht naar schroeven/boutjes. Uiteindelijk maar Ronald 'ge-Whatsapped' of ik hem even kon bellen.



Gelukkig kon Ronald me perfect vertellen waar de vier andere moeren zaten, want ook hij was hier een keer tegen aan gelopen. Binnen een paar minuten had ik de moeren eruit en kon de bumper op een zeer eenvoudige manier eraf.

Met dank aan Volvo die deze moeren gewoon niet meldt in de handleiding. >:(


Eindelijk de bumper eraf, nu kan de rest gemonteerd worden.



Na wat gepuzzel met zware metalen onderdelen (ik ben vreselijk slecht in puzzels) had ik toch al redelijk vlot de haak eronder. Alles keurig netjes op 'moment' vastgezet en waar nodig 90° nagetrokken.
Gelijk ook alles lekker ingespoten met een waslaag tegen roest.



Toen op zoek naar de mal voor het inzagen van de bumper. Wordt blijkbaar niet bijgeleverd.... Nou ja, het plaatje in de handleiding gaf wel aan hoe het ongeveer zou worden. Dus de 'Fein' erop en zagen maar.



Om vervolgens de bumper terug te hangen. Zover geen problemen.




Toen ik de bumper goed en wel weer gemonteerd had en de bouten ook weer vast had, ontdekte ik dat ik de RTI/FM antenne in de bumper ook weer moest aansluiten. Dat klonk makkelijker dan het was. Iets blokkeerde de connector en na langdurig pielen en peuteren besloot ik dat de bumper er toch weer af moest. Nadat ik de blokkade had verwijderd, kon de bumper er nog een keer op. Voordeel is dat als je het twee keer hebt gedaan, dat je het voortaan wel weet.

In de auto alles elektrisch in orde gemaakt en een betere plek voor de trekhaakmodule gevonden dan Volvo aangeeft. De module hangt nu met dubbelzijdig tape van industriële kwaliteit onder de RTI module. Daar zal die niet zomaar vanaf vallen.



Alles weer dichtmaken... en klaar is de klus. Vrijwel gelijktijdig kwamen Marije en Claire ook weer thuis met een klein cadeautje voor mij.
Nu ben ik ook een 'petje' geworden... :eusa_think:




Nou ja, zo'n petje mag wel en ik beloof iedereen hier dat ik er niet mee op m'n hoofd zal rijden. :eusa_whistle:



Ewøut


Voorlopig heb ik geen onderdelen meer, dus ben ik even uitgeklusd. Ik zal gaan werken aan m'n nieuwe bestellijstje voor Nederland.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Met die bouten in de bumper ben ik toen ook aan het zoeken geweest. Met vast zetten draaide er eentje door dus hij zit met 3 bouten vast. Kan ie heel oud mee worden ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Leuke reportage Ewout en het petje staat je goed ;D