Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

toppertje

het makkelijkst is om het komplete fussestuk even los te nemen.
dan kun je in de bankschroef het lager er af rossen.

Emiel

Citaat van: toppertje op 18-04-2012 21:51:03
het makkelijkst is om het komplete fussestuk even los te nemen.
dan kun je in de bankschroef het lager er af rossen.

^dit dus.

Kan je ook makkeijk je hoekverdraaiing maken, ipv lopen te hannesen aan de auto.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Emiel op 18-04-2012 21:55:41
Citaat van: toppertje op 18-04-2012 21:51:03
het makkelijkst is om het komplete fussestuk even los te nemen.
dan kun je in de bankschroef het lager er af rossen.

^dit dus.

Kan je ook makkeijk je hoekverdraaiing maken, ipv lopen te hannesen aan de auto.


OK, moet ik alleen even zien te achterhalen wat jullie daar precies mee bedoelen. Het is in principe de bedoeling in de zelfde slag ook de draagarmen te vervangen. Bedoelen jullie dat?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

grijzev70tdi

Fussee stuk is dat bonk ijzer waar je schokdemper aan vast zit, stuurkogel en je fusseekogel. Als je dat loshaalt kun je het in de bankschroef zetten. Als ik in Zweden ben kan ik je er evt mee helpen (word dat eind juli dus ben bang te laat)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ewout Schalkwijk

In juni komt in elk geval Ronald, maar naar ik begreep ook Sander en Iris. M'n hoofd loopt op dit moment een beetje over. (Niet van dit probleem hoor).

Ik hoop dus over een week of zes het probleem aan te pakken, want ik word aardig gek van het gezoem. Blij dat m'n radio het zo goed doet nu.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Emiel

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-04-2012 22:14:23
Citaat van: Emiel op 18-04-2012 21:55:41
Citaat van: toppertje op 18-04-2012 21:51:03
het makkelijkst is om het komplete fussestuk even los te nemen.
dan kun je in de bankschroef het lager er af rossen.

^dit dus.

Kan je ook makkeijk je hoekverdraaiing maken, ipv lopen te hannesen aan de auto.


OK, moet ik alleen even zien te achterhalen wat jullie daar precies mee bedoelen. Het is in principe de bedoeling in de zelfde slag ook de draagarmen te vervangen. Bedoelen jullie dat?

Ewøut

Dat maakt het draagarm vervangen dan alleen maar makkelijker. Ook minder risico met aandrijfassen die uit elkaar vallen (schijnt een gewoonte te zijn?). Wiellager zit een aan het fusee vast met 4 bouten. Vida/Volvo wil graag dat je het fusee aan de auto laat zitten, maar dat maakt het demonteren/monteren van het lager niet makkelijker. Scheelt 1 moer losdraaien.
Als je het fusee compleet losneemt van de auto dan kan je die in een bankschroef klemmen en dan met het niet lager ook veel makkelijker vastzetten, je moet met aanhaalmoment en een hoekverdraaiing werken. Ik dacht iets van 20Nm dan 65Nm en een hoekverdraaiing van 60 graden.

grijzev70tdi

Is ook niet echt verstandig om heel lang mee door te rijden ;)

Denk dat Ronald en Sander je er bij kunne helpen ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ewout Schalkwijk

Ok, ga van het weekend eens kijken achter m'n voorwiel. Die waarde's die Emiel aangeeft kloppen als een zwerende vinger. Heb van de week met de trekhaak gewerkt. Aanhaal moment 135Nm oid en dan hoekverstelling 90 graden. Was leuk om te doen.

Sowieso is het leuk om iedere keer iets nieuws te proberen. Soms wil ik wel van vak wisselen. :angel:

Volgens mij is er nog niet veel te voelen aan het wiel zelf, dus ik hoop nog even door te kunnen. Ook zonde om nu het lager te doen en dan over zes weken de draagarmen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Ok, zonet al een een PM-tje naar Ronald gestuurd, maar ik ga het niet nog zes weken volhouden met dat lager. Ik word knettergek in de auto. Bij rechtuit rijden is de gemiddelde geluidsdruk in de auto 95dB. :eusa_wall:

Donderdag 3 mei wordt het lager vervangen. Nog twee weken... ::)

André aka Triton is door Marije gespot in Kongsberg en komt zaterdag in de loop van de middag bij ons. De aanhanger laat hij op een parkeerplaats staan en komt dan alleen met de truck. 10 meter lang... zou net moeten gaan. Terwijl ik André de logeerkamer boven de garage aanbood, realiseerde ik me dat Claire haar verjaardag viert met zeven vriendinnetjes die blijven slapen.

Dus blijft André gewoon in z'n truck liggen op het erf. ;D



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

André kan toch bij die zeven vriendinnetjes slapen  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 19-04-2012 19:18:01
André kan toch bij die zeven vriendinnetjes slapen  ;D

Die zijn 11 jaar oud... :eusa_sick:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-04-2012 19:23:53
Citaat van: elianmars op 19-04-2012 19:18:01
André kan toch bij die zeven vriendinnetjes slapen  ;D

Die zijn 11 jaar oud... :eusa_sick:


Ewøut

Ja en? Ik heb het over slapen, hoor  :eusa_naughty:  :eusa_snooty:

Sbv

Is het een idee om een tijdje met de V70 te gaan rijden ? Dan kan je de XC wat sparen.
Ga je het lager zelf doen of besteed je het uit ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 19-04-2012 21:33:32
Is het een idee om een tijdje met de V70 te gaan rijden ? Dan kan je de XC wat sparen.
Ga je het lager zelf doen of besteed je het uit ?



Ik had je idee gisteren naast me neer gelegd omdat ik dat Marije niet aan wilde doen. Maar tegelijkertijd lag ik gisteren om 22:00 uur al zwaar te slapen omdat ik iedere keer zo ontzettend versleten ben aan het eind van de dag. Marije kwam vandaag zelf weer terug met het idee. Zij hoeft maar twee keer per dag een half uurtje te rijden en ik zit dagelijks zo'n 3 uur achter het stuur. Sinds het dreunen is begonnen heb ik al bijna 4000 km (incl. NL) weggedraaid met de XC en dat eist z'n tol.

Het lager wordt vervangen. Onderdeel en arbeidsloon zo'n 350,00 euro. Heel netjes en niet bij de 'dealer' :eusa_shhh:

Dus: Morgen gaat de XC de (huur)brug op en ga ik kijken of ik de diff. olie kan vervangen. En vanaf maandag ga ik weer eens lekker een poosje in de V70 rijden, met een beetje geluk heeft die dan weer een mooiere motorkap dan nu. Die schijnwerpers kijken erg dom en scheel de wereld in. ;D




Citaat van: elianmars op 19-04-2012 19:26:04
Ja en? Ik heb het over slapen, hoor  :eusa_naughty:  :eusa_snooty:


Wist ik wel... :angel: :eusa_whistle: ;D



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein