Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Wij zijn weer thuis, om 20:40 stonden we in Barendrecht. Tripje terug was ruim 1450 km, tegen 6 uur hedenochtend vertrokken.

Ewout en Marije heel hartelijk dank voor jullie gast vrijheid en goede zorgen. Wij hebben een paar leuke dagen gehad.

Taranis

En inmiddels is team Zeeland ook geland. Nu snel slapen :)

Nogmaals bedankt, vd week ga ik alle foto's even kijken want die kan ik niet zien via mobiel.

Vreemd trouwens om na een paar dagen in andere auto's gereden te hebben weer een stukje in je eigen auto te rijden, er vallen je plots dingen op (zowel positief als negatief) die je anders nooit opmerkt :)

Chris

Welkom thuis weer heren!

Goede reis gehad?

Sbv

Yep,

We hebben een prima ontspannen reis gehad. Geen echte opstoppingen of iets op de weg. Bootjes zaten redelijk mee.

Chris

Citaat van: Sbv op 12-06-2012 09:13:29
Yep,

We hebben een prima ontspannen reis gehad. Geen echte opstoppingen of iets op de weg. Bootjes zaten redelijk mee.

Das mooi :)!

Welke boot hebben jullie terug genomen?

viking_in_shorts

Citaat van: Sbv op 12-06-2012 09:13:29
Yep,

We hebben een prima ontspannen reis gehad. Geen echte opstoppingen of iets op de weg. Bootjes zaten redelijk mee.

Volgens mij kom je op dit soort afstanden altijd op ca 100 km/u uit en maakt niet echt veel uit of je veel harder of zachter rijdt. Als je meer dan 100 km/u hebt gereden moet heel Duitsland omgetoverd zijn in een Ruhrgebied ;D

KIM

Citaat van: viking_in_shorts op 12-06-2012 09:16:55
Volgens mij kom je op dit soort afstanden altijd op ca 100 km/u uit en maakt niet echt veel uit of je veel harder of zachter rijdt. Als je meer dan 100 km/u hebt gereden moet heel Duitsland omgetoverd zijn in een Ruhrgebied ;D

Even kijken op Google Earth: dan kun je hun roete  :P wel waarnemen.

Welkom terug mannen.

Sbv

Citaat van: Chris op 12-06-2012 09:14:45
Citaat van: Sbv op 12-06-2012 09:13:29
Yep,

We hebben een prima ontspannen reis gehad. Geen echte opstoppingen of iets op de weg. Bootjes zaten redelijk mee.

Das mooi :)!

Welke boot hebben jullie terug genomen?
Eerst Horten - Moss en later op de dag Rodby - Puttgarden

In dld was het netjes doorrijden, niet extreeem hard, maar wel lekker op op te schieten. Geen files en dat scheelt al heel veel tijd.

maruska

die extra tijdwinst kun je dus mooi besteden aan de raststatte's :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Mooi dat jullie allemaal weer heelhuids thuis zijn, leuke reportage Ewout !

Chris

Citaat van: Sbv op 12-06-2012 09:20:26
Citaat van: Chris op 12-06-2012 09:14:45
Citaat van: Sbv op 12-06-2012 09:13:29
Yep,

We hebben een prima ontspannen reis gehad. Geen echte opstoppingen of iets op de weg. Bootjes zaten redelijk mee.

Das mooi :)!

Welke boot hebben jullie terug genomen?
Eerst Horten - Moss en later op de dag Rodby - Puttgarden

In dld was het netjes doorrijden, niet extreeem hard, maar wel lekker op op te schieten. Geen files en dat scheelt al heel veel tijd.

Mooi dat jullie geen opstoppingen hebben gehad, dat scheelt inderdaad veel tijd!

Ewout Schalkwijk

Deze week heb ik de laatste losse eindjes van ons klusweekend afgemaakt. Zo moest bij de V70 nog een pakking worden vervangen die ik was vergeten te bestellen en bij de XC70 moesten de voorwielen nog opnieuw uitgelijnd worden.

Afgelopen weekend heb ik weer veel geleerd en omdat we toen al snel ontdekten dat we de pakking misten maar niet meer konden stoppen, heb ik goed opgelet hoe Sander te werk ging. Dat scheelde, want vanavond had ik de pakking binnen anderhalf uur vervangen incl. afvullen en testrijden/ontluchten van het systeem. Het had nog wat vlotter kunnen gaan als de oude pakking niet was blijven plakken aan het blok. Bij de TDI's houdt de ruimte niet over rond de termostaat en bij de temperatuurgever. Ik kreeg heb niet weggekrabd met m'n nagels en net toen ik m'n hulplijnen in Nederland wilde 'Whatsappen' kreeg ik het idee om een oude schroevendraaier op de slijpmachine goed scherp te slijpen. Hierna was de pakking er al snel af. Het 'temperatuurgever huisje' was ook snel weer helemaal glad.

Huisje met pakking terugplaatsen en tegelijkertijd de brandstofleiding wegdrukken en het boutje plaatsen was een beproeving, maar ging onverwacht soepel. Hier had ik me een beetje zorgen over gemaakt. Het is wel erg prettig om met dit soort klussen je auto aan de voorkant op bokken te hebben. Vooral je rug is je dankbaar.

Mooie nieuwe pakking.


Keiharde pakkingresten aan het blok


Helemaal glad


Nu nog even de motorbeschermplaat e.d. terugschroeven en dan is de V70 weer even klaar.


Bij de XC zagen we dat de condensor totaal verrot is, en hoewel de airco het nog steeds doet, zal dat niet al te lang meer duren. Voor de grap een prijs opgevraagd voor vervanging... Alleen al voor het geld wat ik voor de condensor zelf moet betalen kan ik er 2,5 uit Nederland halen. Dat gebeurt dus ook en de afspraak voor montage staat ook al vast op 1 augustus.

1.260,00 euro om de condensor te vervangen. :o


De combinatie lage wegenbelasting, hoge km vergoeding en grijze import van originele Volvo onderdelen maakt dat ik zo'n auto hier kan rijden. Anders was het niet te doen. ;D

Gisteren (vrijdag) nog de auto laten uitlijnen en daar kwam verder niks schokkend aan het licht. Wel hoorde ik toen ik maandag de afspraak maakte de man achter de balie zeggen dat uitlijnen pas zin had als de draagarmen nog in orde waren. Goh, die had ik nou net vervangen.


Voor:



Na:




Vandaag zijn we tussen de regenbuien door nog een buitenhok voor Mac aan het opzetten. Waarschijnlijk is dit een tijdelijke locatie want we gaan ook nog uitgebreide werkzaamheden verrichten aan ons erf. We moeten een aantal vierkante meters terugwinnen op de schuine helling, maar daar moeten later nog een aantal vrachtwagen lasten met rotsen voor gestort worden.







Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooi dat het gelukt is met de V70, dan ben je voorlopig ook weer klaar

Is de condensor alleen al 4360 Kronen ? Ik dacht dat Ronald van de week iets van 300 euro doorgaf ?

Afvullen is ook best wel aan de prijs. Heb je nu wel gelijk het lijstje met onderdelen  ;D

Tuinwerkzaamheden, aardig dat je voor ons een ruime parkeerplaats laat maken  ;D

Taranis

Zo hehe, eindelijk je blog eens lekker op het gemakje bijlezen :D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Omdat we er al heel snel erachter kwamen dat een lambdasonde niet met een gewone steeksleutel kan worden verwijderd, hebben Ronald en ik nog snel een lambdatool gehaald bij de Biltema in Tønsberg. Op en neer zo'n anderhalf uur rijden en, als een van de klussen op de lijst, hebben we toen de V70 'ontroet'.
Met stukken tot zo'n 160 a 170 km/h hoeft Noorwegen helemaal geen 'traag' land te zijn.

Jij durft daar harder te rijden dan ik ;D Maar wel opvallend dat je ongeveer een roetgordijn trok vanaf jullie inrit tot aan het dorp, maar dat het daarna ook wel een eind over was ja. De XC heeft meestal 30-45 minuten topsnelheid nodig voor ie goed leeggestookt is  :P

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Gelijktijdig met de draagarmen begon Ronald met het verversen van de remvloeistof van de XC. Helaas zat daar de enige 'tegenslag' die we hadden met de XC... De ontluchtingsnippel van de rechterachterklauw brak af. Gelukkig wel zo dat er geen lekkage optrad in het systeem. Ook linksachter zat de nippel dusdanig vast dat we besloten hebben die te laten voor wat het is. Het grootste deel van de vloeistof is wel gewisseld, dus dat moet maar even zo. Gelukkig kan ik gewoon rijden met de XC.

In elk geval kudo's voor je sympathieke reactie, ik geloof dat ik er een grotere hekel aan had dan jij zelf ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Gelukkig gingen ook hier alle boutjes soepel los en lieten de materialen zich redelijk gemakkelijk vervangen. Het onderste boutje van het thermosstaat huis moest via een ingenieuze manier van onderaf benaderd worden. Zowel Sander als Ronald wilden niet zomaar aannemen dat een TDI 12,5 liter koelvloeistof in zich heeft. Een praktijktest heeft anders uitgewezen en de rest van de avond rook Ronald lekker zoet.

Ik wilde het inderdaad echt niet geloven ;D Overtuigd dat er niet meer dan een klein plasje meer in het systeem kon zitten nadat we al een flinke emmer afgetapt hadden, maar gewoon de onderste slang van de radiateur afgetrokken. Toen was m'n rug dus zeiknat van de koelvloeistof ;D

Overigens kan ik het in m'n eigen blog van die tijd niet terugvinden en het zal ongetwijfeld op dezelfde manier gezeten hebben, maar in mijn herinnering zat het bij mijn diesel toch echt anders ;D 't Is ook alweer 4 jaar terug... werken op bokken was overigens een stuk handiger, scheelt je een hernia :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Helaas had ik er niet aan gedacht om via Ronald een pakking voor het huis van de temperatuurgever te bestellen, dus die moet ik vandaag nog even regelen en later deze week monteren. De V70 zweet nu lichtjes op die oude pakking, dus Marije kan in ieder geval veilig rijden.
Tevens is de baksteun van de V70 vervangen. Hoewel we de indruk hadden dat het nog niet echt nodig was, merkte ik toch een grote verbetering met rijden. Die paar tientjes zijn dus niet verloren.

Ik had er ook niet aan gedacht en heel eerlijk, volgens mij heb ik destijds precies dezelfde fout gemaakt. Sorry ;D
Bizar overigens dat die baksteun verschil maakt. Zo op het oog had ik de oude niet vervangen.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Zondagochtend hebben we lang uitgeslapen en rustig ontbeten. Niet meer geklust, maar met beide auto's getourd door de omgeving. De bochtige wegen maakte Ronald wel wat jaloers. Dit clubje mag sowieso nog vaak terug komen (en niet alleen om te klussen).

Gaan we ook zeker doen! 8)
Die bochtige wegen zijn inderdaad erg leuk en het is ook precies wat je zei: dan heb je niets aan veel vermogen, maar heb je koppel nodig. Je komt toch zelden boven de 3000 toeren.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2012 16:26:27
Met baasje (Ja, Ronald had wat met de V70)
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_3482.jpg

Het is erg jammer van het ongunstige belastingklimaat voor die oude diesels hier, maar zo'n ouderwetse tractordiesel blijft toch wel erg leuk  :eusa_shhh:

Taranis

Citaat van: elianmars op 11-06-2012 20:25:45
Ik heb weer een gezellig weekend gemist, zie ik  :eusa_shifty:

Hier ga ik toch even over zeuren:

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_3463.jpg

Heb je maar twee assteunen? Ik vind dit een beetje link, eerlijk gezegd  :eusa_think:

Ik doe nooit anders eigenlijk  :eusa_shhh:

@ Ewout: mooi dat het vervangen van de pakking soepel ging. Lijkt alsof de nieuwe pakking ook dikker is dan de oude?
Flink buitenhokje trouwens ;D

Citaat van: Sbv op 16-06-2012 17:30:38
Is de condensor alleen al 4360 Kronen ? Ik dacht dat Ronald van de week iets van 300 euro doorgaf ?

309,40 euro. Daar kon gelukkig nog flink wat af, ik vond ruim 300 euro al bezopen. Ewout dacht daar anders over ;D