Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

maruska

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 10:37:47
.
Heb ik ook gelijk m'n nieuwe gewicht kunnen testen, en ik moet zeggen het scheelt heel veel bij het klimmen. De walrus van weleer is nu nog een mini olifant. :eusa_whistle:
..
Ewøut
Dussss... Inruil van de beertender levert dus nog niet de winst die je verwachtte ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

bijna -15 kilo... Ik dronk wel heel veel bier hoor... :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

omg.. 15 kilo... das veel !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis


Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 23-07-2012 11:46:27
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 10:37:47
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_3713.jpg

Dat lijkt op dezelfde lokatie waar Marije ons in maart mee naar toe genomen heeft? :)

Nope, deze is veel heftiger. 'Vardekollen' heeft veel steil met veel losse rotsen, daarom loop ik dan ook 'om' via 'Skroppfjell'. Ik voelde dat gisteren al genoeg in m'n bovenbenen. Het uitzicht vanaf Vardekollen over Komnes (foto) is onbetaalbaar, vooral IRL. Jullie hebben afgelopen maart 'Storåsen' 'gedaan', die pak ik deze week ook nog wel een keertje. Voor de liefhebbers is Fukla-knatten echt een killer. Gevoelsmatig loodrecht omhoog. Met Fukla wacht ik nog wel een paar weekjes... :angel:

Al de genoemde toppen plus nog 10 liggen binnen een straal van 3 kilometer van ons huis. We kunnen bezoekers dan ook altijd wat bieden. (De afwas, sleutelen en/of een top beklimmen). ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Mooie oefening voor de preekstoel :D We hebben naast het sleutelen en de afwas vast tijd om een top te beklimmen :)

Sbv

Eerst maar wat aan de conditie doen, dat scheelt al een hoop

@Ronald, je kan al aan de rivier zien dat het een andere plek is, waar wij waren was deze mooi recht

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Chris op 23-07-2012 10:39:13
Erg mooi uitzicht Ewout... keertje wandelen daar lijkt me niet verkeerd.

September meet?  :eusa_whistle:


Citaat van: Sbv op 23-07-2012 12:03:40
Eerst maar wat aan de conditie doen, dat scheelt al een hoop

@Ronald, je kan al aan de rivier zien dat het een andere plek is, waar wij waren was deze mooi recht

:eusa_clap: Goed onthouden Sander. Je had toen dus nog genoeg zuurstof over om om je heen te kijken, dus die conditie is prima. ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 12:08:53
Citaat van: Chris op 23-07-2012 10:39:13
Erg mooi uitzicht Ewout... keertje wandelen daar lijkt me niet verkeerd.

September meet?  :eusa_whistle:


Wil wel, maar ben zelf nog op vakantie...

Ik overweeg een volgende meet als ik er wel ben wel aan te haken of zelf die kant op te komen, als dat natuurlijk ok is :). Wil wel weereens naar Norge :D!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Chris op 23-07-2012 12:12:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 12:08:53
Citaat van: Chris op 23-07-2012 10:39:13
Erg mooi uitzicht Ewout... keertje wandelen daar lijkt me niet verkeerd.

September meet?  :eusa_whistle:


Wil wel, maar ben zelf nog op vakantie...

Ik overweeg een volgende meet als ik er wel ben wel aan te haken of zelf die kant op te komen, als dat natuurlijk ok is :). Wil wel weereens naar Norge :D!

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen, bare å stikke innom :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 12:15:49
Citaat van: Chris op 23-07-2012 12:12:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 12:08:53
Citaat van: Chris op 23-07-2012 10:39:13
Erg mooi uitzicht Ewout... keertje wandelen daar lijkt me niet verkeerd.

September meet?  :eusa_whistle:


Wil wel, maar ben zelf nog op vakantie...

Ik overweeg een volgende meet als ik er wel ben wel aan te haken of zelf die kant op te komen, als dat natuurlijk ok is :). Wil wel weereens naar Norge :D!

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen, bare å stikke innom :D

Takk, jeg kommer snart ;D..... (oid, zonder Google translate).

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Chris op 23-07-2012 12:54:44
Takk, jeg kommer snart ;D..... (oid, zonder Google translate).

Dat zeg je maar tegen je meisje terwijl je haar aankijkt... :eusa_whistle: :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Ik begrijp wat je bedoelt, was eigenlijk niks mis mee, maar een dirty mind is a joy forever. :angel:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2012 12:58:42
Citaat van: Chris op 23-07-2012 12:54:44
Takk, jeg kommer snart ;D..... (oid, zonder Google translate).

Dat zeg je maar tegen je meisje terwijl je haar aankijkt... :eusa_whistle: :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Ik begrijp wat je bedoelt, was eigenlijk niks mis mee, maar een dirty mind is a joy forever. :angel:


Ewøut

Toen ik het tikte kwam die uitleg ook even bij mijzelf op ::)... dat komt vast nog door dat Noorse meisje :eusa_whistle:. Anyway, eensch voor wat betreft die dirty mind ;D.

viking_in_shorts


Ewout Schalkwijk

Omdat ik niks meer van Marcel heb gehoord ( :eusa_whistle: ;D), ben ik vandaag zelf maar aan de pomp begonnen. Sander had nog wat tips gegeven via PB, en daar ging het prima mee.
Her en der zal ik waarschijnlijk een verkeerde volgorde hebben aangehouden, maar de klus is binnen een goed uur geslaagd (pomp vervangen). Daarna heb ik nog een keer die tijd gebruikt om het blok, subframe e.d. olie vrij te krijgen.

Een kleine 'How to':

Stap 1, Ontspan met steeksleutel 17 de spanner van de multiriem, verwijder vervolgens de riem.
Op de foto was dat al gebeurd. :eusa_wall:



Stap 2, Zuig het reservoir leeg met een injectiespuit o.i.d.



Ik vond de olie er nog niet eens zo slecht uit zien. In het slangetje was het redelijk helder.
Toch gewoon weer met verse olie aangevuld aan het einde.



Stap 3, Los de vier bouten (dop nr. 12) door de poelie heen



Stap 4, Verwijder de afdekkap over het motorblok, en verwijder de twee beugels van de pomp (2 bouten) (steek/ring nr. 12)



Stap 5, Draai de hoge druk leiding los (steeksleutel 16) en plaats iets van een bakje voor eventueel lekkende olie



Bakje geplaatst. Zinloos, de pomp was al leeg. Wel nog even de leiding een deel leeggezogen.
Maak vervolgens ook de lagedruk leiding los en houdt die wat omhoog zodat de olie daar niet uitgutst.



Hierna kun je de pomp met wat voorzichtig wrikken verwijderen.
De lekkage heeft de dynamo wel enigszins aangetast, en regelmatig blijft na het starten het laadstroom lampje even branden.
Als ik daarna een klein beetje gas geef dan gaat die alsnog uit.



Dynamo volgelopen met olie:



Blijkbaar was de pomp die ik van Dirk had gekocht niet helemaal compleet, want ik moest nog een koppeling overzetten van m'n oude pomp.



Ruilpomp weer terugbouwen was net zo makkelijk als het uitbouwen en dus al snel klaar.



Veel werk gehad aan het zo goed mogelijk verwijderen van de olie sporen.



Wat een drek. :eusa_wall: Vergeten een foto van het resultaat te maken.
Het ziet er in ieder geval heel veel beter uit dan het eerder deed. :angel:




Het was weer een leerzaam doch eenvoudig klusje. Nu maar hopen dat de boel goed dicht zit. De vorige pomp lekte eerst alleen maar tussen de -20 en -25 graden. De laatste weken is die blijven lekken. Wel hele kleine beetjes want ik kwam maar 2 millimeter te kort op het peilstokje bij warme motor.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein