Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Eerst volgende doel is onder de 95 kilo zien te komen en dan inderdaad tot rond de 90 kilo.
Daarna wil ik 'knap' worden met lange blonde lokken... ::) ;D


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-08-2012 23:56:37
Eerst volgende doel is onder de 95 kilo zien te komen en dan inderdaad tot rond de 90 kilo.
Daarna wil ik 'knap' worden met lange blonde lokken... ::) ;D


Ewout
En toen ging de wekker ?  ;D

Ik ben zelf ca 4,5 kg kwijt. Langzaam gaat er wat kg af. Doel is eerst 100 kg en dan zien we wel verder

Ewout Schalkwijk

#1502
Citaat van: Sbv op 05-08-2012 00:23:49
Ik ben zelf ca 4,5 kg kwijt. Langzaam gaat er wat kg af. Doel is eerst 100 kg en dan zien we wel verder

Mooi man. Elke kilo die verdwijnt is winst. 4,5 kilo is toch een stapeltje van 18 pakjes boter. :eusa_shhh: Mijn superdieet is in NL gewoon verkrijgbaar, dus mocht je nog een keer willen... Die Noren zijn echt jaloers. Het komt het land niet in op basis van hun verouderde 'voedsel en warenwet'. Gelukkig krijg je met de auto nog best wat het land in. Het voor jullie bijna onbekend, maar smokkelen viert hier nog hoogtij. ;D


Dan de 'V': Het ziet er toch naar uit dat de dynamo aan het stuk gaan is. Sinds de operatie van vorige week met het vervangen van de stuuroliepomp brandt het laadstroom lampje steeds vaker na een start. De laatste twee winters was het meteen weg na een klein dotje gas (200 à 300 rpm extra) en 's-zomers was er überhaupt niets aan de hand, nu moet je echt gas geven of gaan rijden.... Het lichtje gaat wel gewoon uit. Of kan de accu dan ook verdacht zijn? Die is pas 2 jaar oud, dus zelf denk ik het niet.

Marije is nu met de kids naar 'Drammens Badet' (zwemad) dus nu ga ik eerst de teruggekomen trilling bij het remmen weer proberen op te lossen in de XC. Hier vermoed ik het 'oude probleem' van roestvorming tussen wiellager en remschijf. Het linker wiellager is drie maanden geleden vervangen en waarschijnlijk hebben ze niet iets van tectyl of kopervet op de raakvlakken gesmeerd.

Vreemd dat ik dit probleem bij andere auto's nooit heb meegemaakt en bij de XC is het 'terugkerend' van aard. Nou ja, ingewikkeld is het ook niet.
Het is mooi weer, graadje of 20 en alleen en ik ben thuis. Wat kies je dan? Porno of lekker sleutelen in het zonnetje? ;D

Daarna zal ik vanavond als Marije terug is nog eens alle verbindingen tussen de dynamo en de accu opschuren en met vaseline behandelen. Als dat dan niet helpt moet ik maar op zoek naar een dynamo in NL. ;D Heeft iemand eventueel nog wat liggen of op het oog?

Het is een Bosch 115A dynamo nummer: 0 123 515 028 Volvo nummer: 9447866


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 11:06:29

Het is mooi weer, graadje of 20 en alleen en ik ben thuis. Wat kies je dan? Porno of lekker sleutelen in het zonnetje? ;D


Ewøut

Ik zou voor de porno gaan ;D

Succes met sleutelen en geniet van de rust ;)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 05-08-2012 11:13:14
Ik zou voor de porno gaan ;D
Succes met sleutelen en geniet van de rust ;)

Jij zit in Legoland toch? Daar werd ik al mega opgewonden van de dames...;D



Veel plezier!

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Dynamo is even goed kijken wat en hoe. Bij Richard kwamen we erachter dat er 2 soorten aansluitingen bestaan. Op basis van de nummers zou het moeten lukken. Vervangen is een leuk klusje  ;D

Legoland ben ik geweest toen ik 8 was ofzo. Was toen erg leuk

KIM

Je dynamoprobleem klinkt als versleten koolborstels.
Volgens mij zijn die wel los te vervangen.

maruska

kan wel, revisie is ook niet zo duur toch ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Mwah, koolborstels alleen zijn behoorlijk goedkoper.
Naar mijn mening is dan alleen de collector nog een slijtagedeel, voor de rest vind ik revisie voor een dynamo niet noodzakelijk want daar hoef je niet noodzakelijkerwijs de levensduur mee te verlenegen.

Een defecte diode is gewoon pech en dat gebeurt bij zowel een gereviseerde als bij de bestaande. Lagering van een dynamo heb ik nog nooit problemen mee ondervonden.

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 11:26:55
Citaat van: elianmars op 05-08-2012 11:13:14
Ik zou voor de porno gaan ;D
Succes met sleutelen en geniet van de rust ;)

Jij zit in Legoland toch? Daar werd ik al mega opgewonden van de dames...;D

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_4886.jpg

Veel plezier!

Ewøut


Ja, die dame was prachtig! Mijn dochter riep hard: kijk pappa, een prinses!
En wij hadden de grootste lol :D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 05-08-2012 12:24:01
Mwah, koolborstels alleen zijn behoorlijk goedkoper.
Naar mijn mening is dan alleen de collector nog een slijtagedeel, voor de rest vind ik revisie voor een dynamo niet noodzakelijk want daar hoef je niet noodzakelijkerwijs de levensduur mee te verlenegen.

Een defecte diode is gewoon pech en dat gebeurt bij zowel een gereviseerde als bij de bestaande. Lagering van een dynamo heb ik nog nooit problemen mee ondervonden.

Maar KIM, deze dynamo heeft al twee jaar stuurolie over zich heen gehad. Als je naar de onderstaande foto kijkt, en je vergroot hem dan, dan zie je dat de 'windingen' van de spoel behoorlijk vol zitten met troep. Is het in zo'n geval dan niet handiger om te vervangen? Of zijn de koolborstels makkelijk te benaderen en dus snel even te proberen?

Omdat meteen na het vervangen van de pomp het probleem erger is geworden, wil ik vanavond eerst even de contacten proberen. Maar dat er een structurele oplossing moet komen is mij wel duidelijk. Zo ga ik niet de winter in met dit probleem. De oorzaak blijkt vooralsnog goed opgelost te zijn.




Als ik lees hoeveel werk/frustratie het is om de dynamo te vervangen, dan wil ik dat niet twee keer moeten doen omdat de dynamo achteraf toch wel erg gaar blijkt te zijn.

By the way... Wat kost een gereviseerde dynamo ongeveer? Ronald? :eusa_whistle:

Volgens mij is er over een week of zes een compleet 'dreamteam' van ervaren forummers hier over de vloer. :eusa_dance:
Dit gaat zeker goed komen.


Ondertussen heb ik de schijf er linksvoor bij de XC weer af gehad en heb inderdaad weer een minimale hoeveelheid roest aangetroffen tussen het lager en de schijf. Alles weer geschuurd en gereinigd en met een dun laagje tectyl ingesmeerd. Dadelijk maar eens proefrijden. Nu wil ik ook de handremschoenen bekijken/vervangen want de XC rolt vrolijk door de handrem heen als die niet in de 'P' staat. De tweejaarlijkse 'EU-kontroll' komt er weer aan en ik weet dat ze dit checken. Zelf gebruik ik die handrem nooit. :eusa_whistle:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

fijn dat je me onder de ervaren foummers schaart Ewout ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Oeps, was ik even vergeten...
Met al die olie erin kun je idd beter voor een ruildynamo gaan.

Je kunt in de tussentijd wel even de koolborstels eruit halen en de boel een remmenreinigerkuurtje geven. Dwz: Spuit de koolborstels maar helemaal onder en ook de collector in de dynamo. Je kunt het ook gerust over die openingen links op de foto spuiten. Draai de dynamo ook even rond (doe maar niet bij draaiende motor; het goedje brandt redelijk goed). Ik ben helemaal fan geworden van dat spul.

Tip: Koop een hele doos; je zult zelf snel fan worden van dit ontvettende goedje.


Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 13:08:59
Volgens mij is er over een week of zes een compleet 'dreamteam' van ervaren forummers hier over de vloer. :eusa_dance:
Dit gaat zeker goed komen.

Ik krijg zo'n beeld voor me...




;D ;D ;D

Ewout Schalkwijk

En ja hoor...het regent weer. Net klaar met de links achter handrem.

De handrem van de x70N zit blijkbaar iets anders in elkaar dan de handrem van de Classic x70. Toen ik het wiel eraf had wilde ik namelijk eerst de handrem proberen af te stellen met het wieltje in de trommel, maar ik kon het gaatje/wieltje niet vinden.

Toen ik de schijf eraf had zag ik dat de boel wat anders in elkaar zat en dat de handrem behuizing wel wat aandacht kon gebruiken. Ik vreesde dat de handrem kabel vast zou zitten net als vorig jaar bij de 'V'. Maar toen ik het stelmoertje bij de handrem handle had gelost kon ik de kabel mooi soepel naar buiten trekken. Mooi, dat scheelt weer centjes. ::)

Links: vettigheid (eigen schuld want dat heb ik gedaan in maart, maar die troep heeft zich aardig uitgebreid in die maanden,


Gewoon een smerige rotzooi...


Hefboompje zat erg vast in z'n scharnier. Helemaal schoongemaakt, geschuurd en heel weinig in litium-vet gezet. Daar wordt zo'n scharniertje een stuk minder depressief van. :angel:



Dat oogt alweer een stuk frisser.



Schoon, droog en vetvrij. Ben benieuwd of die het dadelijk beter doet.



Soepel werkend hefboompje, nieuwe blokken en een mooi soepel glijdende remkabel. Deze kant zou nu goed moeten zijn.

Toch vreemd dat ik alleen maar kan stellen op die moer bij de handle in de auto. :eusa_think: Is er en 'N' rijder die dit kan bevestigen?



@KIM: De laatste keer dat ik koolbrsteltjes wilde reinigen/vervangen in m'n achter ruitwisser motortje, is me dat niet zo goed bevallen... Dat veertje ligt nog steeds ergens in de garage, maar ik heb het nog niet gevonden. ;D

Is er toevallig ergens een linkje beschikbaar voor het vervangen van die koolborstels? Ga ik ondertussen even kijken of de regen weer is opgehouden.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

#1514
In de dynamo is het veel eenvoudiger hoor.
Dit bestaat uit een regelaar met borstelhouder. Zit met 2 schroefjes vast aan de dynamo. Ook even de stekker van de unit losnemen; een kind kan de was doen.

Regelaar kun je bij elke willekeurige automaterialenzaak krijgen. Maar maak eerst deze eens goed schoon. Vet geleidt heel slecht, dus ontvetten kan wellicht je probleem (tijdelijk) verhelpen. Zonde om nu eerst geld uit te geven voor borstels en starks een hele dynamo te gaan vervangen.