Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Precies toen ik je bericht las kwam Marije thuis. Kap open, grrrr de koelwaterslang loopt er precies voor langs en die is momenteel 100 graden warm... Uurtje wachten dus. Het ziet er inderdaad niet vreselijk ingewikkeld uit, maar dat moet nog blijken.

De XC is ondertussen klaar en kan weer prima op een steile helling staan. Twee setjes blokken ipv twee nieuwe kabels. Ik zal dan maar binnenkort een keuringsafspraak maken want ik kan niks meer verzinnen wat niet in orde is. ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 11:06:29
Het is een Bosch 115A dynamo nummer: 0 123 515 028 Volvo nummer: 9447866

Ik zal Koert wel een mailtje sturen wat zo'n ding moet kosten. Volgens mij kun je namelijk ook ruildynamo's krijgen. Zolang ie de oude maar voor het eind van het jaar terug heeft, is 't prima.

Citaat van: KIM op 05-08-2012 14:42:17
Je kunt in de tussentijd wel even de koolborstels eruit halen en de boel een remmenreinigerkuurtje geven. Dwz: Spuit de koolborstels maar helemaal onder en ook de collector in de dynamo. Je kunt het ook gerust over die openingen links op de foto spuiten. Draai de dynamo ook even rond (doe maar niet bij draaiende motor; het goedje brandt redelijk goed). Ik ben helemaal fan geworden van dat spul.

Tip: Koop een hele doos; je zult zelf snel fan worden van dit ontvettende goedje.

Volgens mij heeft Ewout nog een hele doos voor een weggeefprijs staan ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 13:08:59
Volgens mij is er over een week of zes een compleet 'dreamteam' van ervaren forummers hier over de vloer. :eusa_dance:
Dit gaat zeker goed komen.

Ik denk dat ik ook maar onderdelen in de auto mik om ter plekke te monteren :P

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 15:36:50
Toch vreemd dat ik alleen maar kan stellen op die moer bij de handle in de auto. :eusa_think: Is er en 'N' rijder die dit kan bevestigen?

Ja ;)
Heb je genoten van die achterlijke veertjes die je er met een punttangetje in moet steken, opzij schuiven en dan een kwartslag draaien? Het is voor Sbv en mij een terugkerende bron van frustratie ;D
Overigens is 't vaak met wat kopervet al een eind opgelost, ik heb mijn achterrem 3 jaar terug ook opgeknapt met wat kopervet en werkt al 3 jaar vrijwel probleemloos. Moet alleen keertje gesteld worden omdat ik de handle ongeveer tot aan het plafond kan trekken maar dat komt nog wel eens :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 18:09:24
De XC is ondertussen klaar en kan weer prima op een steile helling staan. Twee setjes blokken ipv twee nieuwe kabels. Ik zal dan maar binnenkort een keuringsafspraak maken want ik kan niks meer verzinnen wat niet in orde is. ;D

Heb je je remklauw al vervangen? :eusa_whistle:

Ewout Schalkwijk

Op dit moment is het niet mogelijk de koolborstels te checken. Reden is simpel: ik kom er niet bij. De koelwaterslang en de lage druk slang van de stuurpomp moet weg.
Dat is me nu om 19:00 's-avonds net ff te laat. We moeten ook nog beginnen met koken. :angel:

Dynamo verborgen achter slangen...


Tsja, dieselblok is in deze hoek nogal vol


Maar alles is nog wel droog en schoon, dus dat zijn de goede voorwaarden om verder te gaan met de dynamo.




@Ronald: Nee klauw nog niet vervangen. Komt nog wel. 85% van de remolie is fris en fruitig. Toch? :angel:

Hoe ik het precies met die veertjes heb gedaan is me nu al niet meer duidelijk, maar het resultaat was super.

Nog een fototje hoe het eruit zag, daar moest geen kopervet meer bij... :angel:



4 tikjes op de handrem en de auto staat muurvast, zes a zeven tikjes is haalbaar.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

#1518
Uitbouwen dynamo is een leuk klusje.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36972.msg1238539.html#msg1238539

Je kan als de stuurpomp aan de kant ligt mogelijk wel het achterste deel van de dynamo loshalen om zo bij de koolborstels te komen, maar er is niet veel ruimte

KIM

Koolborstels zitten achter die zwarte kap met 115 (Ampere) erop. Zou toch moeten kunnen zonder de stuurpomp los te halen?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 05-08-2012 22:44:55
Koolborstels zitten achter die zwarte kap met 115 (Ampere) erop. Zou toch moeten kunnen zonder de stuurpomp los te halen?

Stuurpomp wellicht wel, maar de KVS slang moet echt weg. Volgende week zaterdag weer. :laugh:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

* maruska denkt dat Ewout uitstelt tot september ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Citaat van: maruska op 06-08-2012 09:01:40
* maruska denkt dat Ewout uitstelt tot september ;D
Het is nog 6 weken, geen idee of dat lukt. Bij Richard ging het best snel opeens

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-08-2012 22:58:58
Citaat van: KIM op 05-08-2012 22:44:55
Koolborstels zitten achter die zwarte kap met 115 (Ampere) erop. Zou toch moeten kunnen zonder de stuurpomp los te halen?

Stuurpomp wellicht wel, maar de KVS slang moet echt weg. Volgende week zaterdag weer. :laugh:

De slang hebben we alleen bij het blok los gehaald. Klem aan radiateurzijde wilde niet los (geen nieuwe voorhanden), dus slang dubbel gevouwen en tie-wrap er om gedaan.

knoopie

Citaat van: Sbv op 06-08-2012 10:32:51
Citaat van: maruska op 06-08-2012 09:01:40
* maruska denkt dat Ewout uitstelt tot september ;D
Het is nog 6 weken, geen idee of dat lukt. Bij Richard ging het best snel opeens

Ondertussen lag het hele motorblok open om een beetje ruimte te verkrijgen...
Ewout  met wat pielen en geduld kom je een heel eind, Marcel had de vacuumpomp gedemonteerd om meer ruimte te krijgen en lukte het wel.
Alleen blijkt de aansluiting van het stekkertje van de nieuwe dynamo niet te kloppen. Dat zit dus anders bij de nieuwere modellen.

;)

Ewout Schalkwijk

#1525
Ik heb vanmiddag een regulator gekocht. V70 staat nu af te koelen in de garage want die is bloedheet. Hoewel het laadstroom lampje maar zwak brandt, laadt de dynamo niet meer. Ik meet althans maar 12.4 volt op de accu als de motor loopt.

Plan is nu om de radiator af te tappen en de kvs slang te verwijderen. dan de stuurpomp verplaatsen en hopelijk dan toegang tot de regulator. Ik hoop dat KIM gelijk krijgt met z'n regulator....




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Ik hoop het ook, maar ik had in jouw geval gewoon de oude schongespoeld met remmenreiniger. Je dynamo gaat toch gedaan worden.

Maak de collector trouwens ook even goed vetvrij (niet schuren!).

Taranis

Ik hoop dat dit wat gaat helpen, maar ik heb er eigenlijk een hard hoofd in. Misschien kan viking_in_shorts je dynamo mee naar daar nemen?

Sbv

even de tuinslang op het blok, dan koelt het wat sneller af  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 06-08-2012 09:01:40
* maruska denkt dat Ewout uitstelt tot september ;D

Maruska kent Ewout (nog) niet zo goed... :evil: :evil: :evil:


Update volgt spoedig. Gelukkig staat de V70 in de garage want in de laatste twee uur is al 60(!)mm regen gevallen. :eusa_wall:

Ik ga gauw even verder. :eusa_whistle:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein