Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

elianmars


Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein


Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2012 09:32:26
Tevens probeer ik al een tijdje te laten zien dat de veel gelezen uitdrukking ' slechte foto, want phonepic' tegenwoordig niet meer geldt.  :angel:  :eusa_whistle:

Jij hebt gewoon een camera met slechte telefoonfunctie :P

Maar serieus: ik vind het resultaat niet zo verkeerd! Het blijven poetsen zie ik zelf niet zo zitten maar we zullen zien hoe lang het houdt. Als 't weer een jaartje acceptabel is dan vind ik het prima :)

Citaat van: Sbv op 12-08-2012 23:35:11
Tandpasta een idee ?

Ik weet niet waar je dat idee vandaan hebt, maar nu is het genoeg geweest. Ik bestel de mannen met witte jassen voor je ;D

Ewout Schalkwijk

Tsja, het idee van elke drie à vier maanden smeren kan me niet zo bekoren. Ik ga nu gewoon kijken in wat voor een tijdsbestek de waas weer terug komt. Als het te snel is, zit Ronald hier met de kerst of pasen of pinksteren aan de dis (met meegebrachte koplampunit's natuurlijk). ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2012 21:04:48
Tsja, het idee van elke drie à vier maanden smeren kan me niet zo bekoren. Ik ga nu gewoon kijken in wat voor een tijdsbestek de waas weer terug komt.

Dat is precies mijn insteek. 1400 euro nieuwe koplampunits komt me echt even niet uit. Als ik het nog een jaartje of 2 uit kan houden door af en toe poetsen, dan mogen ze dan wel een keertje vervangen worden.
Het nadeel van die kunststof rommel is dat het niet breekt. Een normale glazen koplamp breekt nog wel eens als je er een flinke steen of vogel op krijgt en dan krijg je zo een nieuwe van de verzekering (lang leve Interpolis ;D ).

Maar uh, als de prijs voor jou interessant genoeg is, kom ik ze wel even brengen hoor :) Heb toevallig net vorige week de boot van Kristiansand naar Hirtshals geboekt en was verbaasd hoe goedkoop dat is. Net jammer dat dat ding naar Larvik op van die rottijden vaart.

Sbv

De winter hebben we nog niet gehad in Noorwegen  :P

Taranis

* Taranis gaat alvast sparen voor z'n nieuwe standkachel

widebody

Citaat van: Taranis op 14-08-2012 09:02:46
* Taranis gaat alvast sparen voor z'n nieuwe standkachel
En vast uitvogelen waar je na de boot spikes kan huren ;)

Taranis

Die heb je in het zuiden van Scandinavië echt niet nodig ;)

Ewout Schalkwijk

Ik rijd al vier jaar spijkervrij. Het is een misverstand om te denken dat die spijkers zo veel winst opleveren. Alleen op puur ijs hebben ze voordeel. Op alle andere ondergronden zijn ze eerder in het nadeel. Droog asfalt, sneeuw, regen: spijkerbanden zijn slechter dan goed normale winterbanden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

widebody

Ik ben vroeger vaak met wintervakantie geweest in Zweden. Het eerste wat we deden als we in Goteborg van de boot af kwamen was spikes huren. Daarna verder naar Kopparberg(ludvika). Latere jaren nog verder zelfs, tot Sundsval. Altijd veel profijt gehad van die prikkertjes. Misschien dat t klimaat zo veranderd is dat ze inmiddels niet meer nodig zijn ;D.

Ewout Schalkwijk

Absoluut niet vervelend bedoeld, maar het komt heel veel aan op rijvaardigheid in de winterse omstandigenheden. Dit doe je niet op met een paar vakanties in de sneeuw. Het heeft mij een paar winters gekost om het door te krijgen. Let wel dat een winter hier normaal gesproken wel iets langer duurt dan twee weken. Ik ben tot nu toe zes keer van de weg geraakt, gewoon omdat je niet alle situaties kent als hollander in de winter.

Ik vond het de eerste winters erg stoer met spijkerbanden, maar nu kunnen we ook prima op ijsvlaktes rijden zonder spijkers. Veel wegen worden in de winter niet gestrooid of geschoven en zijn daarom zo'n vier à vijf maanden achtereenvolgens met een dikke ikslaag belegd. Ondertussen is zo'n 60% van de bevolking overgestapt op spijkervrije banden.

Vuistregel: rij niet harder dan je beschermengel kan vliegen.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: widebody op 14-08-2012 10:21:56
Daarna verder naar Kopparberg(ludvika). Latere jaren nog verder zelfs, tot Sundsval. Altijd veel profijt gehad van die prikkertjes. Misschien dat t klimaat zo veranderd is dat ze inmiddels niet meer nodig zijn ;D.

Ik heb een stukje ten noorden van Ludvika gestudeerd en je zag daar inderdaad circa 70% v/d bevolking met spikes rijden. Dat was vooral omdat er in de binnenlanden amper gestrooid werd, grit danwel zout. Op ijs zijn ze echt in het voordeel zoals Ewout aangeeft. Soms werd er op de weg van Borlänge naar Örebro pas 2-3 dagen na sneeuwval gestrooid. Ondertussen was alle sneeuw vastgereden tot een dikke ijslaag waarop de plaatselijke malloten al knipperend en seinend dat je door moest rijden met 100+ km/h voorbij kwamen stuiven. Na een paar maanden rij je zelf zonder spikes ook steeds harder, net zo hard tot je inderdaad een keer van de weg afschuift.

Overigens vind ik het nadeel van de XC nu dat dat AWD onterecht zoveel vertrouwen schept dat je steeds een beetje harder gaat, terwijl je echt niet meer grip hebt in bochten. Mijn ervaring is dat als ie dan eenmaal gaat glijden, je 'm ook echt kwijt bent.

Ewout Schalkwijk

Hmmmmm..... En ik rijd sinds ik die XC heb juist harder door de bochten, rem later en hou gewoon m'n ogen dicht. Da's toch het voordeel van al die veiligheidssystemen? ::)






;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein