Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 05-10-2012 14:18:30
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-10-2012 08:23:15
Ik hoop eigenlijk wel dat Ronald niet kan vanwege een geweldige nieuwe baan. Dus dan toch december? ;D

Ik hoop het ook :) Aanstaande woensdag heb ik een gesprek waar ik wel goede hoop op heb... En al heb ik iets nieuws, ook dan is een weekje verlof wel mogelijk lijkt me. Keertje echte kou lijkt me wel leuk, goede stok achter de deur om _eindelijk_ die standkachel eens te vervangen. Half/eind februari? :angel: kan ik ff sparen

Citaat van: Sbv op 05-10-2012 12:43:48
Citaat van: maruska op 05-10-2012 12:39:14
BLIS ?
Te oud. op een MY06 XC70 was dat niet mogelijk. FourC achteraf ook geen optie

Het zijn beide opties die je niet wil. BLIS is leuk als het werkt maar je kunt er niet op vertrouwen, FourC is ook leuk als het werkt maar als het naar de sodemieter gaat kun je je portemonnee er achteraan gooien (been there done that en mag het nog eens doen).

Inklapbare spiegels had ik ook op m'n Nederlandse N en was eigenlijk grote onzin. Als je zo krap parkeert dat je je spiegels moet inklappen, krijg je je deur ook niet open ;D

Dus alledrie: Nee dank u wel.

Schakelaar privé vergrendeling klinkt daarentegen wel heel geyl. (Sorry, afwijking van me.) :-[ ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ik gebruik inklappen spiegels nooit.
Blis en FourC zaten op de auto, maar zou ik niet gelijk zelf bestellen. FourC misschien nog wel, Blis zeker niet. Stom knipper spul in de spiegels

Ewout Schalkwijk

#2102
Vandaag echt snoeihard moeten werken en dat was afzien. ;D

Een oververmoeide blik was alles wat ik nog kon opbrengen.



M'n reisgezel kon haar ogen ook niet meer openhouden na zo'n dag.



Heel even tijd om te lunchen op een achteraf plaatsje. Klik voor vergroting.


Panorama's met het nieuwe iOS6 zijn echt super eenvoudig te maken.  :eusa_dance:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Wat zien jullie er moe uit na een dag werken

maruska

"dagje werken norwegian style"
oftewel rondcrossen :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-10-2012 16:52:24
Panorama's met het nieuwe iOS6 zijn echt super eenvoudig te maken.  :eusa_dance:

Alleen op de 4S dan, want mijn iOS6 heeft geen panoramafunctie...
Mooie plaatjes.

Ewout Schalkwijk

#2106
Vandaag heb ik de remklauw rechtsachter vervangen. Het is echt een klusje van niks. Toen ik de XC had opgekrikt en het wiel eraf had kwam 'buurman Jan' eens uitgebreid bij kletsen, waardoor het allemaal wat langer duurde. Hij was blij dat hij in het voorjaar niet meer hoefde te ploegen op de akker. ;D

Ook trof ik nog een stuk van de akker aan toen ik het wiel eraf had. Die heb ik netjes terug gedoneerd.  ::)


Mooie originele klauw met Volvo logo.


En de vloeistof wordt langzaam weer lichter van kleur...



Het feitelijke wisselen van de klauw incl. spoelen en ontluchten heeft krap een half uur in beslag genomen. Doordat de ontluchtingsnippel op de oude klauw volledig vastgek*nkerd zat kon dus ook de laatste remvloeistof niet ververst worden. Dat was te zien. Donkere 'ochtendzeik' kwam er uit lopen en werd langzaam aan steeds lichter van kleur.

Omdat Marije's V70 nog steeds heftig blijft trillen na het verwisselen van de ondertussen beruchte 5.1 vloeistof ben ik ook daar maar eens gaan kijken.

Vorig jaar is de remklauw rechtsvoor blijven hangen en zijn we toen toch naar de garage gereden. Onderweg een keer of drie moeten stoppen om de letterlijk rood opgloeiende met sneeuw te koelen. Ik had verwacht dat we aan de beurt zouden zijn voor lager, klauw en schijf, maar dat is niet gebeurd. De zelfde dag was de V70 weer klaar met alleen maar een nieuwe klauw. In de maanden daarna hebben we ook geen problemen gehad met remmen.

Toen ik deze schijf eraf wilde halen voor controle viel me al op dat die er niet zomaar af kwam. Net alsof het een achterschijf was met een iets klemmende handrem. Schijf zat los, maar toch ook weer niet. Na tien minuten trekken en wringen kwam die eindelijk los, en ik zag dat de hele binnenrand opgezwollen was van de roest. De luchtgaten zijn ook minimaal voor de helft dicht met gezwollen roest (koelingproblemen voor de schijf)?

Ik ga gelijk maandag maar twee nieuwe schijven en blokken bestellen en hoop dat de boel dan, na vervanging, weer lekker remt. Tevens zijn de blokken al best een eind heen. Ik gok dat ze niet meer dan een millimeter of drie dik zijn.


De rand die je hier ziet zou glad moeten zijn en ruim over de wielnaaf heen moeten gaan. Nu zat de schijf gewoon vast.



Onze 'bikkelbakken'. ;D




Ewøut


Edit: leesbaarheid verbeterd.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

mooi stekkie, maar wellicht eens een uitbouw plaatsen van de garage naar het huis ? kun je droog "overlopen" ;D

ow, foto's van de uitbouw aan de achterzijde, hoe staat het daar mee ? Die betonwagen paste ook maar net... hahaha
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 06-10-2012 19:11:01
mooi stekkie, maar wellicht eens een uitbouw plaatsen van de garage naar het huis ? kun je droog "overlopen" ;D

ow, foto's van de uitbouw aan de achterzijde, hoe staat het daar mee ? Die betonwagen paste ook maar net... hahaha

Speciaal op Mark's verzoek: ;D


Zo was het. We wilden graag een toegangsdeur van buitenaf naar de kelder maken.


Gat gegraven.


Grus gestort, daaroverheen isolatieplaten en dan fundament storten.


Beton blokken stapelen, wapening en dan...


...een trap creëren. Maandag kan ik de betonauto weer bellen om 5 kuub te komen gieten in de muur.


Als dat gebeurt is, dan kan ik onze 'graver' weer bellen om de omgeving weer aan te helen. Tevens wordt de gårdsplass dan verder geëgaliseerd.

Eind oktober, begin november hopen we de deur en het raam te ontvangen. Dan worden die ingezaagd in de muur.

Tot zover weer.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Zo, dat gaat rap!

Kun je mooi van de winter gaan klussen beneden  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 06-10-2012 20:48:28
Zo, dat gaat rap!

Kun je mooi van de winter gaan klussen beneden  ;D

Ik doe het alleen niet zelf Marcel. :-[  Het vloog me teveel 'aan' en had geen overzicht (ADHD enzo.) Toen hebben we besloten het werk uit te besteden, en ik moet zeggen: Ik vind het prima. ;D

Het zijn een aantal Litouwers die het werk doen en we zijn zeer tevreden over hoe ze het doen. Ze werken hard en kosten een derde van Noorse entrepeneurs, die vervolgens op halve kracht werken...

Hierna gaan we binnen aan de gang. Ik mag dan alles afbreken en vervolgens mogen anderen het weer opbouwen. Natuurlijk kan ik dat zelf doen, maar, a: ik ben niet gekwalificeerd en heb te weinig ervaring. b: Als ik het naast werk, onderhoud aan twee auto's en gezinsleven moet doen, ben ik bang dat Marije binnen de kortste keren onze favoriete 'RTL negert' (John Williams) gaat bellen, en die vindt ze mij net even te leuk. :eusa_whistle: Daar begin ik dus maar niet aan.


Ewøut

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 19:04:06
Ook trof ik nog een stuk van de akker aan toen ik het wiel eraf had. Netjes terug gedoneerd.  ::)
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_5648.jpg

Dat soort taferelen hangen bij mij ook onder aan de auto ja ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 19:04:06
Toen ik deze schijf eraf wilde halen voor controle viel me al op dat die er niet zomaar af kwam. Net alsof het een achterschijf was met een iets klemmende handrem zat deze los, maar toch vast. Na tien minuten trekken en wringen kwam die eindelijk los, en ik zag dat de hele binnenrand opgezwollen was van de roest. De luchtgaten zijn ook minimaal voor de helft dicht met gezwollen roest.

Ik ga gelijk maandag maar twee nieuwe schijven en blokken bestellen en hoop dat de boel dan, na vervanging, weer lekker remt. Tevens zijn de blokken al best een eind heen. Ik gok dat ze niet meer dan een millimeter of drie dik zijn.

Als ik je goed begrijp dan denk je dat die roest zorgt voor het trillen tijdens het remmen? Waarom haal je de roest dan niet gewoon weg?
Puur op gevoel zou ik overigens zeggen dat dat niet de reden is, want tijdens normaal rijden zou je de trilling dan ook moeten voelen lijkt me. Immers heb je dan dezelfde onbalans. Maar dat is puur giswerk :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 19:04:06
Onze 'bikkelbakken'. ;D
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/IMG_4729.jpg

Mooi plaatje :D

Goed bezig trouwens met de uitbouw. Ik zal volgende keer even de tweede badkamer inspecteren :eusa_whistle:

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 21:07:53
Als ik het naast werk, onderhoud aan twee auto's en gezinsleven moet doen, ben ik bang dat Marije binnen de kortste keren onze favoriete 'RTL negert' (John Williams) gaat bellen, en die vindt ze mij net even te leuk. :eusa_whistle: Daar begin ik dus maar niet aan.


Ewøut



;D ;D

Ik heb er hier ook eentje die zit te soppen als John op tv is  :eusa_snooty:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 06-10-2012 21:11:33
Als ik je goed begrijp dan denk je dat die roest zorgt voor het trillen tijdens het remmen? Waarom haal je de roest dan niet gewoon weg?
Puur op gevoel zou ik overigens zeggen dat dat niet de reden is, want tijdens normaal rijden zou je de trilling dan ook moeten voelen lijkt me. Immers heb je dan dezelfde onbalans. Maar dat is puur giswerk :)

Geen idee eigenlijk, wel zie ik dat die schijf behoorlijk te lijden heeft gehad. Een kleine kromming kan dan ook niet uitgesloten worden. 1 nieuwe schijf is geen nieuwe schijf... Ik hou van symmetrie. Dus gewoon voor alles vervangen, per slot van rekening kost een schijf nou ook niet 'de wereld'. ;D

Citaat van: Taranis op 06-10-2012 21:11:33
Goed bezig trouwens met de uitbouw. Ik zal volgende keer even de tweede badkamer inspecteren :eusa_whistle:

Ik ben bang dat de badkamer dan nog niet klaar is. (Ik verwacht jullie hier nog ergens voor maart 2013). :eusa_whistle: Wel hoop ik dat alles klaar is voor de '2013 Midzomernacht meet'.
En als we met 14 man met 1 WC kunnen doen dan zal dat nog wel een keertje lukken met 'maar' zeven man.

Citaat van: elianmars op 06-10-2012 21:21:06
Ik heb er hier ook eentje die zit te soppen als John op tv is  :eusa_snooty:

;D Vrouwen... ;D



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 21:55:34
Geen idee eigenlijk, wel zie ik dat die schijf behoorlijk te lijden heeft gehad. Een kleine kromming kan dan ook niet uitgesloten worden.

Leg 'm op een vlakke ondergrond zoals het aanrecht of iets dergelijks en je weet het snel genoeg.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 21:55:34
1 nieuwe schijf is geen nieuwe schijf... Ik hou van symmetrie. Dus gewoon voor alles vervangen, per slot van rekening kost een schijf nou ook niet 'de wereld'. ;D

Wat betaal je in Noorwegen voor een remschijf? :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 21:55:34
Ik ben bang dat de badkamer dan nog niet klaar is. (Ik verwacht jullie hier nog ergens voor maart 2013). :eusa_whistle:

Ik zat je ook maar te plagen ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-10-2012 21:55:34
Wel hoop ik dat alles klaar is voor de '2013 Midzomernacht meet'.

* Taranis noteert alvast in agenda