Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

de geneRaal

lijkt wel een vuist-ratel of zoiets  ???
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Het zijn inderdaad kleine handrateltjes. ¼, ⅜ en ½". Grappig en handig voor kleine ruimtes. :D
Kostte 80 kronen voor deze drie.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Die melding heb ik ook wel eens gehad in Vida. Als je de uitleg leest, zou het ook wel eens bekabeling kunnen zijn. Bij mij was het weg na een keer flashen met chippen, vervolgens nooit meer gezien.
Kijk ook maar eens op Volvo-forum.nl, volgens mij heb ik er eens een topic van neergezet

Melding freewheel on generator ?? Dynamo die niet lekker loopt ?

Komen de meldingen na reset weer terug ?

grijzev70tdi

Vrijloop van de dynamo. alles wissen en zien wat er terug komt
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Taranis

Die 'related CSC' ken ik ;D

Waarschijnlijk wist je het al, maar als je dubbelklikt op de foutmelding dan krijg je ook de mogelijke oorzaken te zien. Wel zo handig soms :)

hendrik32

Vrijloopnaaf op de dynamo gebeurt bij een merken.
Kan je heel rare en nare storingen mee krijgen

Ewout Schalkwijk

Net de auto koud gestart bij -8 en even op en neer naar het dorp gereden om geld te halen voor de werkmensen. Niets gemerkt, dat zeggende moet ik zeggen dat ik überhaupt niets vreemds heb gemerkt de laatste tijd. Sowieso ook geen meldingen in de DIM zoals Vida aangeeft.

Die vrijloopnaaf; moet ik dan gewoon voelen of die mooi ronddraait als de multiriem eraf ligt? soepel rond en geen speling op de lagers?

Citaat van: hendrik32 op 01-12-2012 10:00:12
Vrijloopnaaf op de dynamo gebeurt bij een merken.

Hee Hendrik32, wat bedoel je precies hiermee? Ik nie begrijp nie.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Die melding krijg je pas als ie echt niet meer vooruit te branden is. De snelheid wordt bij mij dan begrensd op 105-110 km/h. Logisch dat je daar in Noorwegen niets van merkt :eusa_whistle:

hendrik32

Oeps typo

Bedoelde dat de vrijloop naaf bij meerdere merken vaak kapot gaan.
Vooral als de auto een hogere km stand heeft.


KIM

Die vrijloop betekent dat je de dynamoas meeneemt wanneer je hem de ene richting uitdraait en de dynamoas stil laat staan wanneer je 'm de andere kant uit beweegt.

Dat zou je kunnen testen met de riem los. Zoals Hendrik het al aangeeft: Deze dingen gaan wel eens kapot bij verschillende automerken.

The Demon

Dat heeft dus niets met automerken te maken maar met het merk/type dynamo dat er gebruikt is.

Groet,
The Demon.

hendrik32


Ewout Schalkwijk

#2502
Vandaag niet veel gedaan, behalve met Mac gewandeld en de lichtjes op het huis weer aangedaan. Ieder jaar op 1 december gaan ze aan tot halverwege januari.
Helaas hebben de lampjes op de garage het na vijf kerstmaanden het deels opgegeven. Die moeten we dus even vervangen.











Na wat korte ritjes vandaag toch maar weer de XC uitgelezen, en de fout was inderdaad weer terug. :eusa_wall: Omdat ik niet veel zin heb om bij -8 en in het pikkedonker verder te zoeken, ga ik morgen eens kijken.

Wat fotootjes genomen van m'n scherm en ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe ik die dynamo nou moet testen. Hebben deze twee zaken nou met elkaar te maken of zijn het twee separate storingen? :eusa_think:








Kun je die multiriem net zo makkelijk losgooien als op de TDI? Steeksleuteltje 17 als ik het me goed herinner.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Gewoon doorknippen, die riem  ;D

Emiel

Die suggesties zijn leuk, ik gebruik ze niet. Je gaat op zoek naar storing die er waarschijnlijk niet zijn.

Voor deze dtc zou ik eerder de connectoren van de verstuivers controleren.