Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 12-12-2012 16:13:32
Helaas wel vis..Ik hoorde van zeer nabij dat die wel te eten was, al geloof ik daar natuurlijk weer niets van

Huh? Waar heb jij het nou over? Ik durf jullie nooit meer iets voor te zetten wat de zee ook maar op een afstand heeft gezien hoor. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-12-2012 19:00:19
Citaat van: Sbv op 12-12-2012 16:13:32
Helaas wel vis..Ik hoorde van zeer nabij dat die wel te eten was, al geloof ik daar natuurlijk weer niets van

Huh? Waar heb jij het nou over? Ik durf jullie nooit meer iets voor te zetten wat de zee ook maar op een afstand heeft gezien hoor. ;D
Gaat ook over een BBQ bij Arjen afgelopen zomer waarbij hij schijnbaar erg lekkere vis had

Ewout Schalkwijk

Net toen ik mijn laatste school voor vandaag wilde bezoeken belde Marije me dat ze de V70 niet kon starten omdat ze de contactsleutel niet in stand I kon krijgen, laat staan verder.
Het eerste wat ik vroeg was of ze wel in de goede auto zat... (want, narcose gehad drie weken geleden) :eusa_whistle:

Nadat ze bevestigd had dat ze in de juiste V70 zat heb ik nog een paar tips gegeven, maar geen van die tips zorgde ervoor dat het contactslot richting I kon worden gedraaid. Sleutel eruit, stuur in stuurslot, sleutel erin stuur uit stuurslot, maar daar hield het ook op. Daarna heb ik KIM gebeld om te checken of hij toevallig zoiets een keer aan de hand had gehad, maar dat was niet zo.

De Noorse ANWB (NAF) was ondertussen ook al geweest maar had al snel geconcludeerd dat het contactslot overleden was. Ze konden Marije niet afslepen omdat hun truck niet de parkeergarage in kon.
Na een uurtje was ik ook ter plaatse en moest concluderen dat a): Marije inderdaad in de juiste auto zat. ;D b): het contactslot muurvast zat. :(

Gelukkig had Marije een sleepkabel in 'Old Faithful' liggen dus toen heb ik haar maar uit de parkeergarage uit, en de totaal be-ijsde helling op gesleept naar de hobby garage die slechts 500 meter verderop ligt.

Morgenochtend om half negen maar eens bellen wat ze nog voor ons kunnen doen voor het weekend.

Toen we goed en wel weer op weg naar huis waren belde Taranis ook nog even terug om te checken waar de 'brand' was. Zijn vader had een dergelijk akkefietje een keer aan de hand gehad en heeft toen, met geweld, de V70 nog een laatste keer kunnen starten. Gelukkig hebben wij dat niet gedaan, want als dat gelukt was dan hadden we morgen op 30 kilometer van de garage gestaan en dan in -20 ipv van nu vandaag +15 in de parkeergarage. Daarbij zou ik dan niet thuis geweest zijn terwijl Claire naar het ziekenhuis moet voor een operatie.(Nee viezerikken, zij krijgt geen nieuwe tieten ;D) Dus eigenlijk hadden we veel geluk vandaag. ;D Je moet altijd naar het positieve kijken he? :eusa_whistle:


Thuis aangekomen was m'n nieuw bestelde soldeerbout aangekomen waarmee ik binnenkort / buitenlang de connectors van de XC moet solderen. :eusa_dance:






Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Claire gaat voor de oor update toch als het goed heb onthouden :eusa_eh:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 12-12-2012 19:41:13
Claire gaat voor de oor update toch als het goed heb onthouden :eusa_eh:

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Bouke gaat voor de hoofdprijs. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Wens haar namens ons beterschap.


Wat is voor de v70 de oplossing? Contactstopt vervangen ?

Bouke


Ewout Schalkwijk

Vanavond eens lekker gespeeld met de spulletjes die ik in de laatste tijd heb gekocht. Is veel leuker dan TV kijken moet ik zeggen. Die soldeerbout is: :eusa_clap: :eusa_clap:, nu ik nog. Ik merk dat ik nog niet heel veel ervaring heb opgedaan met de solderen, maar dat komt vanzelf.

Ook de stekkerverbindingen die ik wil gaan gebruiken om de extra koplampen op de V en de XC  te koppelen heb ik even op zitten klooien. Geen idee hoe die dingen heten, dus een 'how to' niet gevonden. Zelf puzzelen dan maar. Zo heb ik uitgevonden dat het mannelijke pinnetje in de dikke stekkerkant moet, en dus het vrouwtje in de andere. Stomme dingetjes om uit te vogelen, maar o zo leuk.

De resultaten:

De werkplek:


'weerbestendige' stekkers


Poging 1 met een stukje krimpkous


Poging 2 met een vrij dikke draad (1,5mm²)?


Poging 3 met een wat dunnere draad (0,75mm²)?


OK, soldeer deskundigen of andere 'kundigen' mogen schieten. Tips voor verbeteringen?


Ewøut


P.S. Ik heb nog geen zilversoldeer en krimpkous met hars te pakken kunnen krijgen. Is er iemand die daar makkelijk aan kan komen voor de kerstboom meet? Scheelt mij weer een stad ingaan en domweg zoeken. Ik begin me toch steeds meer een toerist te voelen in Nederland ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

#2633
Beide solderingen zijn goed genoeg Ewout, zijn beide geen enkel probleem.  Kleine tip; als je de bout niet te heet zet / de bout niet te zwaar is kun je solderen tot aan de isolatie van de draad.  Doe dit dan ook.  Je hebt niet perse krimpkous met hars nodig in een auto om een stabiele en goede verbinding te maken hoor.

Het blauwe krimpkousje op de 1e foto is ietsjes te groot want hij sluit niet goed aan op de bestaande isolatie van de kabel.

KIM

Poging 2: Wellicht iets te weinig tin
Poging 3: Ziet er goed uit

Een soldeerverbinding is juist wanneer je het tin nog ziet glimmen. Indien dat niet het geval is, is de temperatuur niet juist geweest. Mooi boutje trouwens; goed spul dat Weller. Wij gebruiken dat op het werk ook.

Krimpkous met hars is aan te raden voor verbindingen buiten het interieur. Zonder hars is prima binnen te gebruiken. Ook stoffen tape kan daar heel goed voldoen.

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-12-2012 19:51:25
Citaat van: Bouke op 12-12-2012 19:41:13
Claire gaat voor de oor update toch als het goed heb onthouden :eusa_eh:

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Bouke gaat voor de hoofdprijs. ;D

Toch jammer, staat juist bijzonder  8)
Maar kan me wel voorstellen dat ze zich zekerder voelt als ze minder wind vangt. Hopelijk worden ze niet té dicht tegen het hoofd geplakt.

Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet. Wens haar succes en beterschap van ons  :)

Ewout Schalkwijk

#2636
Citaat van: KIM op 12-12-2012 22:52:51
Krimpkous met hars is aan te raden voor verbindingen buiten het interieur. Zonder hars is prima binnen te gebruiken. Ook stoffen tape kan daar heel goed voldoen.

Het is ook de bedoeling dat het in het motorruim komt. Ik moet aan de verstuivers solderen. Daar heb ik krimpkous met hars nodig.


Citaat van: elianmars op 12-12-2012 22:54:29
Toch jammer, staat juist bijzonder  8)
Maar kan me wel voorstellen dat ze zich zekerder voelt als ze minder wind vangt. Hopelijk worden ze niet té dicht tegen het hoofd geplakt.

Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet. Wens haar succes en beterschap van ons  :)

Ik zal alle wensen van jullie overbrengen aan Claire. Die operatie is dan ook een uitdrukkelijke wens van Claire geweest, niet van ons. Ik zal de flappertjes best even missen, ik ken haar tenslotte niet anders. Het is de bedoeling dat ze niet te dicht tegen haar hoofd aankomen, maar een beetje natuurlijk. We gaan het zien. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Sbv op 12-12-2012 19:52:41
Wat is voor de v70 de oplossing? Contactstopt vervangen ?

Ja. Bij ons was ie inwendig gewoon afgebroken, daar valt weinig aan te repareren.

@Ewout: als dat je eerste poging met solderen is, doe je het best netjes. Ik kan er nog steeds niks van ;D

Succes voor Claire vandaag, de zenuwen wat minder?

KIM

Ronald: Je zult moeten beginnen met een goede soldeerbout. Niet het tin smelten met de bout, maar door de warmte in het materiaal.

Taranis

Klinkt alsof je m'n soldeerbout gezien hebt ;D Lomp zwaar en dus uitsluitend geschikt om te brandmerken, maar zeker niet voor fijn spul :)