Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Als ie intern afgebroken is, mag de kop er inderdaad af. Hoe zit je met het Noors consumentenrecht, hoe lang heb jij garantie op die XC gekregen?

Ewout Schalkwijk

Geen nood, de arm is niet afgebroken, ook de beweging gaat niet zwaar. De 'kop' op de arm is gewoon versleten waardoor het stangetje er steeds afpleurt.

Zoals je kan zien is de 'kop' op de DC motor van metaal, maar de kop van de klep van kunststof. Ook zie je dat de kop niet meer rond is. Een nieuw stangetje 'klikt' ook niet meer vast.



Gezien dat die 'lever' achterwaarts naar beneden kantelt, blijft er weinig ruimte over om er een gaatje in te boren o.i.d. Hier moet iets creatiefs gevonden worden.

De 'link' waar Sander aan refereert geeft aan dat het een structureel probleem betreft, echter de daar getoonde foto's zijn net 'andersom'. Daar zit de kop op het stangetje en niet op de wervelklep.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Emiel

Ho nou...de hele kop eraf?
Alleen het kleppendeksel mag ook hoor. Zit een verschil in van een 2/3 uur werk of een hele dag werk.

Heb het nog niet eerder gezien dat de kogel zo versleten was eigenlijk. Ik denk dat de methode bij de eerdere wervelkleppen (mannetje/vrouwtje stang) niet uitkomt bij deze nieuwere wervelklep.

grijzev70tdi

Had Henk ook altijd met zijn D5 (MY 2007 AWD). In nederland ging het altijd perfect, zodra hij bij duitsland de grens over ging pleurde het ding eraf. Vervolgens liep hij niet harder dan 190 en ging terug naar 180 en dan naar 190. Nieuwe stangetje erop gedaan en toen hebben we een modificatie gedaan, maar zal zo 1 2 3  niet weten wat precies.

Wil van het weekend wel even voor je kijken Ewout
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Citaat van: Emiel op 02-01-2013 18:05:08
Ho nou...de hele kop eraf?
Alleen het kleppendeksel mag ook hoor. Zit een verschil in van een 2/3 uur werk of een hele dag werk.

Heb het nog niet eerder gezien dat de kogel zo versleten was eigenlijk. Ik denk dat de methode bij de eerdere wervelkleppen (mannetje/vrouwtje stang) niet uitkomt bij deze nieuwere wervelklep.
Hoe maken jullie dit dan ? Ik lees af en toe wat over modificaties

Ewout Schalkwijk

Ik heb het vermoeden dat ik alweer een nieuwer type heb dat wat ik overal op het internet tegen kom. Of het eventueel een gemodificeerd type is weet ik niet.

Blij om te horen dat het met een kleppendeksel verwijdering al kan ipv de hele kop. Wel lees ik weer ergens dat je de deksel moet vervangen omdat Volvo geen pakkingen levert. Ik houd rekening met een boel leeswerk in de komende dagen.

@Emiel: weet jij meer van de vermoedelijke kosten van een vervanging? kleppendeksel, wervelstang en eventueel nog meer bijkomende zaken?


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Voor deonze kon ik wel gewoon pakkingen krijgen. Maar misschien heeft het ermee te maken dat wij het oude type motor hebben (zonder dat wervelklep gedoe ;D)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Emiel

Kleppendeksel eraf en nieuwe wervelklep erop.

De oudere van de wervelklepdeevijfs hadden een wervelklep met een vrouwelijke 'aansluiting'...euh...dus...en daar ging een mannelijk stangetje in. Die kon je redelijk eenvoudig modificeren door via het mannetje met een boorkopje een gaatje door die 2 te boren. (...) Daar deden we dan eenlijktopeenpunaise doorheen met een borgveertje. Zat prima vast dan.
Nu heb je een lesbisch stangetje en een mannelijke wervelklepmotor en wervelklep, zoals bij Ewout.

Zo.  ;D

Je zou kunnen kijken of je in de wervelklep een gaatje kan boren door het kopje heen en daar een kleine splitpen door drukken.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Emiel op 02-01-2013 18:40:40
Kleppendeksel eraf en nieuwe wervelklep erop.

Is dat een beetje zelf te doen? De dieselleidingen moeten verwijderd worden, en dan de deksel lichten. Klinkt wel geil spannend. ;D

PO opvragen bij Koert? :eusa_whistle: Die moet tenslotte ook weer z'n 'omzet' te halen.


Citaat van: Emiel op 02-01-2013 18:40:40
De oudere van de wervelklepdeevijfs hadden een wervelklep met een vrouwelijke 'aansluiting'...euh...dus...en daar ging een mannelijk stangetje in. Die kon je redelijk eenvoudig modificeren door via het mannetje met een boorkopje een gaatje door die 2 te boren. (...) Daar deden we dan eenlijktopeenpunaise doorheen met een borgveertje. Zat prima vast dan.
Nu heb je een lesbisch stangetje en een mannelijke wervelklepmotor en wervelklep, zoals bij Ewout.

Zo.  ;D


... of ik in de 'Tuk' zit te lezen.  :eusa_whistle:

Citaat van: Emiel op 02-01-2013 18:40:40
Je zou kunnen kijken of je in de wervelklep een gaatje kan boren door het kopje heen en daar een kleine splitpen door drukken.

Dat wordt heel lastig denk ik zo. Je kan de 'hoek' niet maken vanwege de cilinderkop. Misschien met een 2mm boortje in m'n Dremel.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

#2814
Metalen kopje er overheen zetten ? als het kopje scheurt, dan moet de boel alsnog los

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 02-01-2013 23:13:02
Metalen kopen er overheen zetten ? als het kopje scheurt, dan moet de boel alsnog los

Als een condoompje eroverheen schuiven?  :eusa_whistle:

Bestaat dat dan? Vreemd genoeg is de melding na twee dagen rijden ineens verdwenen. Iets te maken dat ik niet boven de 3000 toeren kom ofzo?




Uit: NewCarFeatures2006-Technical.pdf

Swirl throttle
• Exhaust gas recirculation (EGR) control is used to an even greater extent compared with previously in order to comply with the emission requirements of EURO 4 with      regard to nitrogen oxide emissions, NOx etc.
• One set of the cylinder head's inlet ports, the tangential ducts, are equipped with a shutter, a so-called "swirl throttle", in order to improve the combustion process during exhaust gas recirculation (EGR) control.
• By closing the throttle the flow of air through the swirl ducts increases, which increases the swirl formation in the cylinder. This improves the mixture of air and fuel. In this way the emissions from the cylinder are reduced.
• The throttles are closed during idling and then open steplessly up to an engine speed of approx. 3000 rpm. At an engine speed above 3000 rpm the throttles are open.
• The position of the throttles is regulated by a direct current motor. The motor is controlled by the ECM by means of a PWM signal.
In order that the ECM shall know the position of the throttles and to be able to compensate for any wear in the internal components the throttle motor is run to its mechanical stops (open/closed position) at each 5th ignition switch-off. (The function is in the ECM and may be modified for start of production).


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Vandaag eens zitten peinzen tijdens het rijden hoe ik dit probleem nou moest aanpakken. Gaatjes boren in de kop is onmogelijk. Je komt er gewoonweg niet bij. Niet kops in de kop maar aan de zijkant er dwars doorheen? Dan zit je weer met het stangetje wat de kop helemaal afdekt. :eusa_think:

Toen ik tijdens het peinzen even een auto bergje op in ging halen kwam m'n toerenteller kortstondig boven de 3000rpm. Meteen kwam de melding weer. Grrrr. :eusa_wall:


Ik heb nu een, wellicht tijdelijke, oplossing bedacht waarbij ik eindelijk m'n Dremel weer eens uit de vorst naar binnen kon halen. Het is nu versie 1.0, maar een eerste testrit met toerentallen tot aan het 'rode vlak' stemmen me hoopvol.


Zo ziet het stangetje eruit. Dit deel gaat over de 'kop' van de wervelklep.


Ik weet niet hoe ik dit plastic moet omschrijven, maar het lijkt sterk op het spul wat Playmobil ook gebruikt. Het is keihard en erg sterk.


Even vast getaped aan m'n bureau en met de Dremel een spleet geslepen.


Eerste gleuf, aan de bovenkant moet die nog iets verder door naar achteren.


Dit dunne metalen stangetje moet er vrij tussen kunnen bewegen.


Resultaat, een redelijk gleufje. Nu maar hopen dat de constructie niet te zwak is geworden. Het voelt goed.


Hierna heb ik buiten met een zelfde stukje ijzerdraad met behulp van een gasbrander een klein gaatje dwars door de kop gesmolten. Dit leek me veiliger dan boren aangezien ik altijd boortjes tot 3mm afbreek. Het smelten ging millimeter voor millimeter omdat zo'n stukje draad heel snel weer afkoelt. Uiteindelijk was ik er doorheen en kon ik het stangetje op de kop van de wervelklep monteren. Daarna het ijzerdraadje er doorheen drukken en aan beide kanten een beetje buigen zodat het er niet uit kan trillen.

Auto aan Vida gekoppeld en eerst melding gewist. Daarna meerdere malen de 'actuator' gekalibreerd. Tot nu toe gaat het goed en zoals al geschreven ging de testrit ook prima. Na gebruik van Vida
moet de CFE ook weer geactiveerd worden omdat die zich meteen uitschakelt als er diagnose pakketjes op de CANBus worden gezien.

Bovenop de kop tussen de verstuivers zag ik dat het wat 'nat' is van vermoedelijk diesel. Ik ben er nog niet uit waar het vandaan komt.


Beetje vettig en bij een verstuiver ligt zelfs een klein plasje diesel. Is dit erg?



Ik ga er van uit dat ik op termijn de wervelklep gewoon moet/ga vervangen maar voor nu was het wel handig om zelf een beetje te fröbelen en eens rustig me te verdiepen in het verwijderen van een kleppendeksel.

Eigenlijk wilde ik bij Dirk342 een oud dieselblok kopen om wat mee te oefenen, want motoren zelf blijven nog iets heel magisch qua complexiteit en techniek, maar ik denk dat ik voorlopig beter even dat geld apart houd voor wat ongeplande onderhoudsklusjes.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Goed bezig geweest Ewout. Als het zo blijft zou het mooi zijn.

Kan het zijn dat er een brandplaatje wat lekt ? Injector lostrekken kan maar dan zit je met een mogelijk lekkende brandstof leiding. Indien klepdeksel pakking toch los moet tot dan is het zo meegenomen

UserID6342

Gave oplossing Ewout  :eusa_clap: :eusa_clap:  Dat 'Playmobil' spul is wel hittebestendig neem ik aan want de temperaturen kunnen op de kop flink hoog oplopen ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 03-01-2013 17:57:52
Gave oplossing Ewout  :eusa_clap: :eusa_clap:  Dat 'Playmobil' spul is wel hittebestendig neem ik aan want de temperaturen kunnen op de kop flink hoog oplopen ?

Dank je Dirk. Ja, dat Playmobil spul waar ik het over heb is het originele wervelklep stangetje van Volvo. Ik heb het alleen maar gemodificeerd.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein