Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

triton

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2013 12:34:26
Aangezien er een duidelijke trend sinds nieuwjaar aan de gang is van 'nieuw' aangeschafte auto's, heb ik besloten daar aan mee te doen. Ik heb al langer de wens voor een derde auto.

Dit wordt hem: ;D


http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/offroad.jpg


Gelukkig betalen wij weinig wegenbelasting. :eusa_sick:

Ik zeg doen
Professioneel raddraaier

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Hier is het ondertussen ook fris aan het worden. Nu is het -13 en ik geloof dat het rond de -17 gaat stoppen vannacht. Hoe zit het dan bij jullie? Volgens mij komen jullie dan wel voorbij de 30 of ... ?

Chris

Mooie bak Ewout ;D.. daar kan zo'n MB van de landmacht niet tegenop :P.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 19-01-2013 18:03:24
Hier is het ondertussen ook fris aan het worden. Nu is het -13 en ik geloof dat het rond de -17 gaat stoppen vannacht. Hoe zit het dan bij jullie? Volgens mij komen jullie dan wel voorbij de 30 of ... ?

Is nu -15, zal bij -18 à -20 wel zo'n beetje gebeurd zijn. Morgen tijdelijk iets milder en dan een beetje 'etalage sneeuw'.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ik dacht dat Marije afgevallen was  ;D
Mooi bak, zullen we over paar weken eens de akker omploegen. Niet meer klagen dat de xc zo een grote draaicirkel heeft

Ewout Schalkwijk

Vanochtend was de langverwachte 'milde' periode aangebroken. Gisteravond om 21:00 uur nog -20 graden, vanochtend -1,5. Best een behoorlijk verschil. Alleen met oud en nieuw was het ook voorzichtig een beetje rond nul, maar verder is het twee maanden zo koud geweest. Niks erg, maar als je standkachel er mee uitscheidt... :eusa_wall:

Zo ziet het eruit na 23 kilometer rijden als je standkachel niet mee doet. De auto wordt simpelweg niet warm. Alleen op de snelweg krijg ik de thermostaat open.



Door de snelle opwarming is alles in de garage maar ook in de logeerkamer er boven compleet uitgeslagen van het ijs. Metalen objecten zijn nog steeds -20 terwijl de lucht bijna 0 graden is.




Dus, auto de garage in en klussen maar. Twee opdrachten aan mezelf: vlamsensor vervangen en eindelijk de bedrading van de schijnwerpers netjes afwerken. Die had ik er in september even snel ingerost en natuurlijk niet meer verder naar omgekeken. Omdat bij de XC de bumper er nogal eens vanaf moet, is het handig als je dan geen last hebt van draden die niet los willen.




De vlamsensor die verantwoordelijk zou zijn voor het slechte functioneren van de kachel.


Ja, ik schaam me hiervoor. :-[ Maar het werkte wel.:eusa_whistle:



De standkachel viel niet echt mee. Ik heb het vorig jaar wel zelf gedaan onder de bezielende leiding van Taranis en Sbv, maar toch. Ik wist nog dat dat kreng met drie boutjes vast zat, dus die winst had ik. Uiteindelijk had ik het zwikkie uit elkaar en kon ik de sensor vervangen.

Oude sensor eruit geknipt.


Nieuwe sensor erin gesoldeerd. Tevens met krimpkous (met lijm) weer waterdicht gemaakt.


Daarna nog even de koplamp verwijderd om ook de kabelboom van de extra lampen netjes te 'routen' naar de grille toe en vast te maken. Dit is wel de meeste 'drukke' kant van de auto qua kabels en dus altijd een ellende om er bij te komen zonder dat de lampunit verwijderd is.

Lampie weg, kabeltjes herschikken.


Dit keer wel netjes waterdichte verbindingen knijpen.


Beter toch?  :eusa_whistle:


Fouten wissen in Vida en hopen dat het nu goed is.


Het vreemde was dat als het even wat milder was, zo rond de -10 graden, dan deed de kachel het beter dan als het kouder was. Ik ben heel benieuwd wanneer ik echt weet of de fout is opgelost. Volgende week wordt het hopelijk weer kouder.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooi werk Ewout, nu blijft het hopelijk heel en gaat de standkachel weer draaien.

Leuk klusje die standkachel uit elkaar halen

Taranis

;D

Fijn ding he, die standkachel? :P Ik hoop voor je dat het hiermee inderdaad opgelost is. Als je de foutmeldingen in Vida moet geloven wel.

Die temperatuurmeterstand na 23 kilometer komt me bekend voor. En waar ik bij de V70 het idee had dat de kachel warme lucht ging blazen zodra de temperatuurmeter ging bewegen, kun je in de XC het heen en weer krijgen tot de motor op temperatuur is lijkt het wel :eusa_doh:

Sbv

Citaat van: Taranis op 26-01-2013 21:02:07
;D

Fijn ding he, die standkachel? :P Ik hoop voor je dat het hiermee inderdaad opgelost is. Als je de foutmeldingen in Vida moet geloven wel.

Die temperatuurmeterstand na 23 kilometer komt me bekend voor. En waar ik bij de V70 het idee had dat de kachel warme lucht ging blazen zodra de temperatuurmeter ging bewegen, kun je in de XC het heen en weer krijgen tot de motor op temperatuur is lijkt het wel :eusa_doh:
duurt echt lang voordat de auto warm is. Ik prijs mezelf gelukkig met een (NOG)werkende standkachel.

UserID6342

Chapeau Ewout  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:  Bekend tangetje overigens, heb dezelfde hier ook liggen ;D

Taranis

Citaat van: Sbv op 26-01-2013 21:04:02
duurt echt lang voordat de auto warm is. Ik prijs mezelf gelukkig met een (NOG)werkende standkachel.

Moet jij niet weer eens naar een tropisch land op vakantie ofzo? Kom ik even een standkachelwissel doen in Barendrecht :eusa_whistle:

Sbv

Citaat van: Taranis op 26-01-2013 21:16:45
Citaat van: Sbv op 26-01-2013 21:04:02
duurt echt lang voordat de auto warm is. Ik prijs mezelf gelukkig met een (NOG)werkende standkachel.

Moet jij niet weer eens naar een tropisch land op vakantie ofzo? Kom ik even een standkachelwissel doen in Barendrecht :eusa_whistle:
Koop de hele auto zou ik zeggen. De XC naar Noorwegen voor demontage  :evil:

fpede

al geprobeerd om het toerental wat hoger te houden als de motor nog niet warm is?
ik hou de eerste paar km's het toerental rond de 2200 rpm, daarna zonder het gaspedaal al teveel aan te spreken tussen 2500 en 3000 rpm (volgens een leerkracht, is het beter om wat hoger in toeren te rijden, zolang je maar niet teveel gas geeft  :eusa_shifty: )

hierdoor is de TDi redelijk rap warm, al heb ik geen ervaring met een D5,  ;)

btw: leuk geklust weer!  :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

#2894
Normaal staat de wijzer binnen 7 kilometer strak in het midden bij temperaturen ruim onder de -10. Toen de kachel helemaal niets deed begon de ventilator in het interieur wel als een bezetene te blazen, maar er kwam uiteindelijk maar een licht lauwe lucht uit. Als ik eindelijk een keer geen verkeer voor me had en een paar keer kon accelereren naar 100 à 110 km/h ofwel (2000+ toeren) dan werd het uiteindelijk wel wat lekkerder in het interieur.

Zojuist tijdens een kort proefritje bij -3 graden was de meter in het midden, midden in Hvittingfoss (3,5 kilometer).  :eusa_pray:

Ewøut


Citaat van: fpede op 26-01-2013 21:20:56
al geprobeerd om het toerental wat hoger te houden als de motor nog niet warm is?
ik hou de eerste paar km's het toerental rond de 2200 rpm, daarna zonder het gaspedaal al teveel aan te spreken tussen 2500 en 3000 rpm (volgens een leerkracht, is het beter om wat hoger in toeren te rijden, zolang je maar niet teveel gas geeft  :eusa_shifty: )

hierdoor is de TDi redelijk rap warm, al heb ik geen ervaring met een D5,  ;)

btw: leuk geklust weer!  :eusa_clap:

Ik had het al geschreven voordat ik jouw reactie had gezien. ;D Idd helpt het om wat toeren te maken, maar die Noren zijn zulke schijtlijsters op de weg dat ze alleen al vanwege de temperatuur niet harder dan 60 km/h rijden. Daarbij is het 's-morgens nog stikdonker en ligt altijd het gevaar op de loer van overstekende elanden e.d. Echt doorrijden gaat dan maar moeilijk. Als je dan komt aanrijden op zo'n groepje sukkelaars, dan blijf ik er maar achterhangen. :eusa_wall: Onthaasten zeg maar. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein