Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Kan je niet beter chassis nummer overzetten trouwens

grijzev70tdi

Weet niet of dat heel verstandig is....
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ewout Schalkwijk

Citaat van: grijzev70tdi op 02-03-2013 19:46:54
Weet niet of dat heel verstandig is....

Nee, plus dat je dan binnen vijf minuten klaar bent. Da's niet de bedoeling.

Citaat van: elianmars op 02-03-2013 19:19:44
Is er wel verzekering geregeld voor El Slopo?

Duh. Tuurlijk.  ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

triton

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-03-2013 17:05:18
Citaat van: Marc O. op 02-03-2013 13:40:48
Nice!! Gefeliciteerd met de aanwinst, en veel plezier er mee :D
(al ziet ie er te mooi uit om te slopen :o)


Slopen is niet het goede woord. Reverse engineering klinkt beter. ;D Old faithful wordt als ontvanger steeds beter.

De 019 heeft 360km in 2 uur en 50 minuten afgelegd. Motor en bak zijn prima volgens mij. Achterremmen zijn volledig gaar, woensdag voor de APK. Sbv en Taranis weten zeker dat die afgekeurd wordt. Over twee weken kan ik de mouwen opstropen in Goes.  :laugh:

Ewout

Heb hier nog de achterschijven van Sander , die kunnen er toch onder?
Professioneel raddraaier

Hiker

He, da's een leuk project.....maar geeft wel aan dat we in hokken rijden die de oud ijzer prijs hebben.

Ga nu m'n blog vullen met de werkzaamheden van gister en vandaag (met sbv).

En ik kan je verklappen dat die kosten meer waren  ;D dan wat jij voor de 019 hebt betaald.
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

#3245
Citaat van: triton op 02-03-2013 21:00:42
Heb hier nog de achterschijven van Sander , die kunnen er toch onder?

Dat zou geweldig zijn. Ik dacht dat Marije nieuwe schijven nodig had, maar ik zie dat ik die 60.000km geleden nog vervangen heb. Die kunnen nog wel even.


Citaat van: Hiker op 02-03-2013 21:17:46
He, da's een leuk project.....maar geeft wel aan dat we in hokken rijden die de oud ijzer prijs hebben.

Ga nu m'n blog vullen met de werkzaamheden van gister en vandaag (met sbv).

En ik kan je verklappen dat die kosten meer waren  ;D dan wat jij voor de 019 hebt betaald.


Ik wacht op het mailtje. Heb je een complete V70 aan je auto geschroefd?  :eusa_whistle:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Gistermorgen ontving ik een CC van een e-mailtje van Ewout richting de verkoper van de V70. Ik antwoordde Ewout dat ik dat mailtje een beetje te vrijblijvend vond en dat bellen meestal beter werkt als je echt geïnteresseerd bent, waarop hij mij vroeg of ik wilde bellen.
De verkoper even aan de lijn gehad en dat was gewoon een goed en eerlijk verhaal. Hij vroeg ons om dan vandaag maar te komen kijken, maar er waren ook andere kapers op de kust. Na overleg met Ewout de verkoper teruggebeld dat ik niet voor m'n lol naar Timboektoe kom rijden, dus niet apart kom kijken. Of ik de auto niet gewoon telefonisch mocht kopen. Nadat ik de verkoper er van overtuigd had dat we dat stuk van Nederland naar mijn mening echt wel kunnen missen en ik er dus echt geen twee keer naar toe kom rijden, was het akkoord 8)

Treinen was niet echt een optie met een reistijd van 6 uur enkele reis, terwijl Sander toch al richting het noorden zou rijden vandaag. Dus vanmorgen iets na achten stond Sander voor de deur met een auto vol met onderdelen. Nog een beetje gaar van een uitermate gezellig beertenderfeestje gisteravond, kon ik nog even lekker 3 uur uitbrakken bij Sander in de auto ;D

Ter plekke aangekomen, konden we de auto niet vinden. Even later bleek dat men de auto al voor ons gereed had gezet, met draaiende motor. We hebben 2 minuten gekeken en besloten dat de auto z'n geld waard was en de koop dus gesloten. Daarna betaald, de verzekering geregeld (@ Marcel: tuurlijk is het ding verzekerd, denk je nou serieus dat ik onverzekerd ga rijden?? :eusa_doh: ), naar het postkantoor geweest om de auto over te schrijven (inmiddels de 3e diesel op mijn naam, ik verwacht binnenkort een persoonlijke bedankbrief van de belastingdienst), vrijwaringsbewijs aan de verkoper overhandigd en hoppa gaan! Niet dus... start dat ding niet! Mij bekroop kort het gevoel dat we belazerd waren, omdat ze 'm met draaiende motor voor ons gereed hadden gezet en nu we zelf proberen te starten, doet dat ding het niet!
Het bleek dat de brandstof gewoon echt op was. Een paar liter erin gemikt en daarna naar de dichtstbijzijnde pomp gereden. Al na een paar honderd meter bleek dat de auto flink naar rechts trekt (verklaart ook de vreemde bandenslijtage aan de voorbanden) en remt als een vogel op een bevroren meer.... ::) De rem rechtsachter is echt volledig naar de maan, linksachter is ook niet briljant meer. De voorremmen zijn vrij nieuw, maar remmen vanaf 160 km/h of meer is serieus eng want de auto wil meteen linksaf de vangrail in.

Na het tanken is Sander nog een kilometertje of 70 achter me blijven rijden en toen hadden we beiden wel voldoende vertrouwen in de auto (de verkoper vond ons 'een stel waaghalzen' dat we 't ding meteen 360 kilometer naar huis zouden sturen), dus is Sander richting een forumlid gegaan, en ben ik richting huis gegaan. Eerst nog even een broodje en tijd om de eerste foto's te schieten:







De thermostaat blijkt stuk, want de temperatuurmeter wiebelt:



Na het broodje was het tijd om het gas erop te zetten:



Plaspauze:



En daarna........... helaas:



Balen! Ewout een whatsapp-berichtje gestuurd dat ie toch altijd al een oud motorblok wilde hebben om uit elkaar te trekken, dat het olielampje was gaan branden en dus de motor naar de kloten.

Kort daarna belde Ewout en heb ik 'm maar verteld dat het een geintje was............ :eusa_whistle: :-*

Helaas bleek bij thuiskomst dat mijn geintje nog echt had kunnen gebeuren ook:



Maar snel wat olie gehaald en erbij gegooid.
Thuis een heleboel foto's geschoten op verzoek van Ewout, dus in willekeurige volgorde onderstaand een heleboel foto's ;D
Vanuit de voordeur:







Zo goed als nieuwe voorremmen:



De lak van de achterdeur is wel wat vergaan:



Dat ding linksachter wat door moet gaan voor remschijf:



Onderaan de auto een vette bende:



Daarvoor zijn 2 oorzaken. De ene is een incontinente stuurpomp:



We twijfelen nog even of de pomp zelf lek is, het lijkt alleen het rubbertje in de dop te zijn. Het reservoir zit wel te vol. De andere reden voor de vette oliebende is deze:



Ik snap niet precies wat er op bovenstaande foto mis gaat, maar 't heeft wel lekker gespetterd zo te zien.
De turbo is wel mooi droog:



De motorkap is trouwens gezien z'n leeftijd en ervaring nog erg netjes:



De knipperlichten zijn helaas net zo vochtig als die op de roetmeeuw, dus wisselen heeft niet zo veel zin:



Het interieur is nog erg netjes:



Alleen de bestuurdersstoel heeft wel erg veel slijtagesporen:



De bekleding van de deur linksachter:



De achterbank is ook nog erg netjes:



En ja, inderdaad, achterbankverwarming :eusa_clap: Wel even beetje schoonmaken :eusa_sick: :



De bagageruimte is nog erg netjes:







De kofferklep heeft last van wat roestvorming. Niets wat niet onomkeerbaar is, maar wel iets wat op korte termijn aandacht nodig heeft om erger te voorkomen. Boven de kentekenplaat:



Bovenaan de rand van het kofferdeksel:



En natuurlijk, ook hier de standaard loslatende kofferklepbekleding:



De rempizza rechtsachter:



De velg rechtsachter heeft helaas wel redelijk wat stoeprandschade, maar gelukkig boeit Ewout dat niet ;D :



Rechtsvoor lijkt er een nieuwe klauw op te zitten:



En ook de rechterkant van de auto is echt gewoon nog mooi strak:



Ewout was bang dat het lastig zou zijn om de code van de radio te achterhalen, maar die zit er keurig bij:



Een onderhoudsboekje helaas niet, dus we moeten maar af gaan op de stickers onder de motorkap:



Het servicelampje ging overigens onderweg naar huis wel branden na een start, dus de auto zal wel weer aan wat onderhoud toe zijn.
Naar mijn mening heeft de auto maar 1 echt minpunt en dat is een flinke roestplek op de dorpel van het bestuurdersportier:



Omdat de carrosserie toch richting oudijzerboer gaat, hebben we daar maar niet te zwaar aan getild. Verder heeft het onderstel en de remmerij aandacht nodig. Het onderstel is zo gaar dat je 'm boven de 180 niet binnen 1 rijstrook kunt houden. In bochten springt de achterkant soms een stuk opzij (hij staat ook wat hoog, dus misschien verkeerde veren?) of besluit de auto plots van koers te veranderen door wat scherper of minder scherp in te sturen.
Als je de remmerij fikst, het onderstel in orde krijgt en een keertje uit laat lijnen, heb je er volgens mij echt een fijne auto aan. Ik heb er in elk geval met plezier in gereden vandaag. Het was het eerste uurtje even wennen en ik had vooral ruzie met dat achterlijke navigatiesysteem uit 1982 en vervolgens met de automaatbak die precies niet deed wat ik wilde, maar nu schakelt ie als een nieuwe. De motor loopt ook bijzonder netjes, zeker als je bedenkt dat ie 4,5 ton achter de kiezen heeft.

Voor het geld een erg leuke auto! Ik vond het een superleuk tripje vandaag, haast een Top Gear avontuur ;D In het begin zit je toch nauwkeurig de metertjes en lampjes in de gaten te houden of er niets mis gaat. Inmiddels heb ik wel vertrouwen in de auto. Ik heb er vanavond nog even een klein stukje in gedaan en het rijdt gewoon goed. Het gaat allemaal wat langzamer en lawaaiiger, maar zolang je de motor tussen de 3000 en 3800 toeren houdt, hebben de voorbanden 't moeilijk zat om het koppel op de weg te krijgen. Snel zat dus. Op kruissnelheid op de snelweg merk je wel dat je wat tekort komt, maar daar staat tegenover dat ie (als ik de brandstofmeter moet geloven) wel een heel stuk zuiniger rijdt dan de D5 :eusa_think:

Ewout: mocht het er ooit van komen, dan haal ik er graag weer 1 voor je op en kom 'm bezorgen :D Echt heel gaaf om te doen! 8)

En nu? Tja, voorlopig staan er 2 Volvo's op de oprit ;D :



In ieder geval 1 schone :eusa_think:

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-03-2013 13:31:02
Het is een 140pk TDI automaat en schijnt roestvrij te zijn.

Nou ja, niet helemaal dus. Afgezien van de blaasjes op de kofferklep en 1 steenslagplekje op de motorkap, geen roestplekken op de voor jou belangrijke delen. Dat kofferdeksel is nog wel te redden.

Citaat van: KIM op 02-03-2013 18:10:36
En ik maar denken dat je voor de roetmeeuw naar Zeeland ging komen...

Dat dacht ik ook  :'(

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-03-2013 18:32:15
We hebben een veeeeeel betere prijs betaald dan de vraagprijs. ;D

Toch baalde ik eigenlijk dat ik de laatste 50 euro er niet af kreeg  :eusa_shhh:
Maar ach, vandaag hielp ie ons keurig netjes, was niet te zuinig met diesel bijvullen, de banden nog eens opgepompt en de koffie smaakte prima dus die 50 euro gunden we 'm wel :)

Citaat van: Sbv op 02-03-2013 19:44:59
Yep er zit redelijk veel opties op. Navi is VDO, welk type weet ik zo niet. Je kan het aan het scherm niet echt zien.

Hij werkt als je 'm eenmaal goed ingesteld hebt wel aardig (lees: miles ipv km, duidelijke taal, geen snelheidswaarschuwing (dat was ff zoeken), wel tmc aan...) maar de kaart is hopeloos ouderwets en 't is alleen voor de Benelux. Ik weet niet of ie grotere kaarten aan kan?

Ik zou liever voor 100 euro een nieuwe Garmin of Tomtom kopen, dan met dit systeem te rijden.

elianmars

Wat betreft de verzekering, ik ken er eentje die onverzekerd vanuit Engeland is komen rijden :eusa_shhh:  :eusa_shifty:

Taranis

#3249
Ik vind dat ultiem lomp, sorry.

De auto staat gewoon op mijn naam, wordt gewoon wegenbelasting en verzekering voor betaald. Woensdag even kijken voor de APK of 't überhaupt zin heeft of dat het goedkoper is om de bekeuring te riskeren.
In april sturen we de kentekenplaten op naar de RDW en zetten we dus ook de verzekering weer stop.

Ewout Schalkwijk

Schitterend en zeer compleet verslag Ronald.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Ik ben zeer blij met m'n 019. Zonde dat we hem gaan reverse engineeren.  :eusa_liar:

Als je tegen leuke bandjes aan loopt...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Hiker

Wat een mooi verhaal zeg!!!!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-03-2013 22:18:43
Als je tegen leuke bandjes aan loopt...

Ja, 2 meter de voordeur uit ;D

Nee geintje, ik zal v/d week even kijken wat er te regelen valt, eventueel in combinatie met herkeuring, mocht dat er van komen.

Bedankt voor de complimenten, maar 't is echt met het allergrootste plezier gedaan :D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 02-03-2013 22:31:29
Bedankt voor de complimenten, maar 't is echt met het allergrootste plezier gedaan :D

Deze Pasen wat minder sleutelen en wat meer culinaire verwennerijen. Dat hebben jullie echt dik verdiend. :eusa_clap:

Ik vind het zo jammer dat niet m'n buurman bent.  :-[

Aan de andere kant: dan was ik iedere avond dronken en werkte ik nooit meer.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Taranis op 02-03-2013 21:59:54
Ik vind dat ultiem lomp, sorry.

De auto staat gewoon op mijn naam, wordt gewoon wegenbelasting en verzekering voor betaald. Woensdag even kijken voor de APK of 't überhaupt zin heeft of dat het goedkoper is om de bekeuring te riskeren.
In april sturen we de kentekenplaten op naar de RDW en zetten we dus ook de verzekering weer stop.

Ik geef toe dat dat stom is geweest. Ik kreeg het niet voor elkaar een Engelse wagen te verzekeren. Ik zal het nooit meer doen. Dan maar op een ambulance.