Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#3660
De laatste dagen heeft de verbouwing prioriteit gekregen boven de 019, dus daar valt op dit moment niet zo heel veel te melden.

Het vriest nog steeds licht 's-nachts, maar overdag schijnt de zon uitbundig. Dat heeft zo z'n gevolgen voor de stabiliteit van de 019. Daar moet ik morgen maar eens naar kijken.








Tussen de bedrijven door heb ik van de passagiersstoel het zitvlak schoongemaakt en in de primer gezet. Morgen maar eens verven. Als het bevalt wordt het zitvlak gebruikt voor de 'elektrische' stoel van de 019, die vervolgens zal worden overgezet in Old Faithful.

Old Faithful is vandaag in de garage geweest voor het vervangen van de linker draagarm waarvan de bout compleet rond was. Ze hadden eerder van de week een prijs afgegeven van twee uur werk en een uitlijning. Uiteindelijk zijn ze er veel langer mee bezig geweest. Zolang zelfs dat ze niet eens wilde zeggen hoelang. Toch hoefde ik maar twee uur af te rekenen.

Ik moest perse rijden vandaag, dus heb ik eens in onze bedrijfs 'pizza auto' gereden. Heel eerlijk gezegd viel het me niet eens echt tegen. Het duurde wel even voordat ik de cruise control onder de knie had. Daarna ging het prima.

Je zou het haast niet zeggen, maar de sneeuw dooit snel weg.


Ik hoop dit weekend m'n mooie 17" Comets te monteren. Het gravelpad naar de rijksweg is bijna helemaal sneeuw en ijsvrij.


Wie kan mij een linkje geven naar een topic over het demonteren van een stoel? Dan kan ik me daar eens op storten. :D



Ewøut

P.S. Deze was ik al een paar keer vergeten te posten:


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jalle

Ik neem aan dat de stoel net zo bevestigd is als in de XC90. Twee bouten voor onder de plastic kapjes en twee achter. Die achter kom je het makkelijkst bij door de stoel helemaal naar voren te schuiven.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Jalle op 06-04-2013 08:15:05
Ik neem aan dat de stoel net zo bevestigd is als in de XC90. Twee bouten voor onder de plastic kapjes en twee achter. Die achter kom je het makkelijkst bij door de stoel helemaal naar voren te schuiven.



Uhh :eusa_doh:, dat heb ik verkeerd beschreven. De stoel is er natuurlijk allang uit, maar ik bedoel meer hoe zitting en leuning van elkaar scheiden en hoe het leer en de kussens uit elkaar halen zonder de boel te slopen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

CarolineB

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2013 09:54:57
Uhh :eusa_doh:, dat heb ik verkeerd beschreven. De stoel is er natuurlijk allang uit, maar ik bedoel meer hoe zitting en leuning van elkaar scheiden en hoe het leer en de kussens uit elkaar halen zonder de boel te slopen.

Is de vrouw van Sbv daar niet een kei in?

Ewout Schalkwijk

Klopt, maar die komt niet voor de midzomernachtmeet. Daarbij is de bedoeling om zoveel mogelijk zelf ter doen. Af en toe een linkje naar het juiste topic kan daarin een belangrijke hulp zijn. :eusa_shhh:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jalle

Ahaa ja daar weet ik dan niks van, of in ieder geval nog niks. Ik zou eigenlijk de bestuurdersstoel eens onderhanden moeten nemen, de naad van de rugleuning aan de zijkant moet gestikt worden.

de geneRaal

Als je na 2 maanden nog hulp nodig heb,ben ik in de buurt ( vakantie)   ;D
Veel plezier en leerzame momenten met demonteren  ;)
Blackstone under construction

Sbv

Citaat van: CarolineB op 06-04-2013 09:58:15
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2013 09:54:57
Uhh :eusa_doh:, dat heb ik verkeerd beschreven. De stoel is er natuurlijk allang uit, maar ik bedoel meer hoe zitting en leuning van elkaar scheiden en hoe het leer en de kussens uit elkaar halen zonder de boel te slopen.

Is de vrouw van Sbv daar niet een kei in?
Dat klopt, is ze ook, maar Ewout kan het ook goed zelf...als het niet lukt dan komt het eind juni wel.

Ewout Schalkwijk

Vandaag weer een beetje geknutseld in de 019. Stoelen, bank en dashboard eruit. Hele radio systeem bij elkaar gezocht en de passagiers stoelzitting voor de bestuurderskant voorbereid en geverfd. Ook gezien dat de elektrische stoel niet zomaar in Old Faithful gemonteerd kan worden omdat er geen kabel ligt om hem aan te sluiten. De kabelboom een beetje blootgelegd, maar dan nog vind je nergens een koppelstuk. Het zal dus waarschijnlijk in de bestaande kabelboom gesoldeerd moeten worden.


Gelukkig ligt er steeds minder sneeuw, hoewel vandaag de zon niet (zichtbaar) wilde schijnen, dooit het toch aardig door.


Dashboard bijna helemaal los. Zit alleen nog vast met wat kleine kabelboompjes.


Dashboard foetsie


Ook van deze kant


Ruimtelijke auto, niet? :eusa_whistle:



De linker aansluiting (van de twee witte) ontbreekt. +12V, aarde en nog twee draadjes.


Ook hier geldt: de witte met vier stekkertjes zit niet in de kabelboom van Old Faithful.


Vers geverfde stoelzitting.



De SC900 met Dolby processor, versterker en centerspeaker.


Een 'breakout kabel', waarvan ik me niet herinner wat er aan de witte stekker zat. Kan ook zo gauw niks vinden in het interieur. Wie o wie?


Een afgeknipt zwart geel kabeltje die helemaal alleen in een stekker achterop de radio zit. Iemand een idee wat die doet?


Voor vandaag ben ik er weer even klaar mee. Zo dadelijk lekker indisch eten en met een glaasje wijn op de bank.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Zat er niet een oude Nokia carkit aan die witte breakout kabel ?

Lekker bezig zo E.

Kabelboom komt dacht ik ergens in de cantrale boom uit welke met van die gekleurde blokken zit bij de zekeringenkast(voeten bestuurder)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 06-04-2013 18:07:45
Zat er niet een oude Nokia carkit aan die witte breakout kabel ?

Inderdaad, zo hebben er twee draadjes op gefrabriekt. Dat betekent dat ik die breakout helemaal niet nodig heb, want verder doet die niks. Mooi dat ze op die breakout kabel hebben 'afgetakt'. Nu alleen nog twee kleine putjes van die mooie blauwe blokjes isoleren en dan is alles weer 100% in orde.

Citaat van: Sbv op 06-04-2013 18:07:45
Kabelboom komt dacht ik ergens in de cantrale boom uit welke met van die gekleurde blokken zit bij de zekeringenkast(voeten bestuurder)

Ik zie nu dat de kabels naar in ieder geval het rode blok lopen en waarschijnlijk ook nog naar een of twee andere. Nu eerst eten, morgen weer verder spelen.



Zeer leerzaam allemaal.


Ewøut


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Het is zeker leerzaam. Tijdens demontage van de S70R een aantal jaren geleden heb ik ook erg veel geleerd en eigenlijk ook pas echt leuk leren sleutelen

Ewout Schalkwijk

#3672
Even achterhaald:

Je kan zonder kabel voorbereiding de stoel aansluiten. Zie topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36936.0.html, mooier is echter om de kabels zelf te leggen zoals het hoort. Het gaat tenslotte maar om vier draadjes.

De groen-rode dikkere kabel gaat in het witte connectorblok op pin 2
de geel-witte dunne kabel gaat in het rode connectorblok op pin 15
De zwarte dikke kabel loopt ergens in de kabelboom langs de balk naar achteren. Of naar de B-stijl of verder. Onder de achterbank ligt een massapunt met nog twee kabeltjes.
De witte dunne kabel gaat in het gele connectorblok op pin 2

Connectorblok


Hier komt alles samen, en nu maar hopen dat hiervandaan alles verder wel bedraad is. :angel:


En verwijderd.




Effe bakkie doen met schoonma voordat ze weer naar huis gaat en dan de kabels verwijderen.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Goed bezig Ewout :eusa_clap:

Het heeft even geduurd, maar hier nog wat foto's van mijn kant van de laatste reis van de 019. Helaas zijn 't allemaal phonepics omdat ik m'n spiegelreflex niet mee wilde nemen in het vliegtuig  :-\

's Morgens de tank tot het randje toe vol... ready to go:



Eerst nog even langs Sbv wat onderdelen uitgewisseld, daarna verder het land uit. Koffie-, plas- en paracetamolpauze bij het Lonnekermeer:



In Duitsland gaf de navi een file aan, maar die gaf ie vorig jaar met Sbv en Irikro op precies dezelfde plaats aan en toen was er geen file te bekennen, dus ik dacht dat het wel foutje in de software zou zijn:



Niet dus... dus na 1 uur en 40 minuten vrijwel stilstaan en nog eens een heel stuk met 60-70 km/h richting Bremen, toch het gas er maar even flink op gezet. Tanken vlak voor Flensburg:



Helaas vond de 019 dat er een beetje teveel geplankt werd:



Daarna saai en leeg Denemarken door:



Dit is ongeveer het laatste wat ik bewust meegemaakt heb van de bootreis:



Daarna werd ik in Larvik wakker gemaakt door de schoonmaakster dat het de bedoeling was dat ik naar de auto ging :-X Na een kwartiertje oponthoud bij de douane en wat lastige vragen mocht ik verder. Welkomstbiertjes om 3 uur 's nachts ;D :



Ewout weet het de volgende morgen niet zo te waarderen dat ik zware Havana's heb zitten roken in de auto :eusa_whistle: :



De meegebrachte waar moet natuurlijk wel koel blijven :) :





Eén van de ruitensproeiers wil niet vast in de net gewisselde kap op OF. Niets wat secondenlijm niet op kan lossen:





De laatste morgen alweer, erg vervelend wakker worden (NOT) :



Terwijl ik sta te ouwehoeren in het zonnetje, maakt Ewout voor het eerst van z'n leven vier velgen schoon ;D :



Ik vond het een erg leuk en relaxed tripje :) Ewout en fam nogmaals bedankt, ik breng er graag nog 1 :D

Ewout Schalkwijk

Mooi verslagje Ronald. Bedankt daarvoor. Mocht het er ooit nog van komen dat er een auto wordt aangeschaft, dan mag je hem weer komen brengen. Je aanwezigheid wordt hier ook door iedereen gewaardeerd. :D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein