Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Hiker

Citaat van: Sbv op 12-08-2013 21:05:23
Leef je uit Haiko

Als ik dat doe is ie 'klaar' en heb ik geen plan meer....net zo als de 2-wieler....ook klaar..... :'(
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Hiker op 12-08-2013 21:32:57
Als ik dat doe is ie 'klaar' en heb ik geen plan meer....net zo als de 2-wieler....ook klaar..... :'(

:eusa_naughty: Gewoon onderhoud gaat altijd door. Anders kijk je maar eens in het blog van Dopie of Redolpho. :angel: ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

knoopie

Is het je toch gelukt met de naden Ewout, was het nog veel werk?
Wat is de reden dat je niet kiest voor xenon

Ewout Schalkwijk

Citaat van: knoopie op 13-08-2013 08:52:03
Is het je toch gelukt met de naden Ewout, was het nog veel werk?

Viel gelukkig mee, Ronald had me al een flink stuk de goede richting opgeduwd. Daarna het rechterspatbord losgemaakt en langs de kap gepositioneerd. Had ik eerder al eens gedaan met de vorige kap, vandaar dat die ook niet helemaal goed zat. Koplampen eruit ivm het veel makkelijker stellen van de kap. Je hebt heel goed toegang tot de 'vangers en kan ze beter kantelen en stellen. Waarschijnlijk moet binnenkort de kap er weer af vanwege dat ik hem wil laten spuiten. :eusa_doh:

Citaat van: knoopie op 13-08-2013 08:52:03
Wat is de reden dat je niet kiest voor xenon

Ik heb drie keer eerder xenon gehad, maar altijd in auto's met lenslampen. Dan ziet het er serieus 'origineel' uit. Ondanks de foto's van Joost, kan het me toch niet echt overtuigen in deze unit's. Daarbij wil ik geen afstand doen van m'n automatische inschakeling van de dimlichten. In het verleden heb ik veel gezeik gehad met niet goed ontstekende lampen, en je leest het nog steeds heel vaak. O.a. bij Marcel.

Ik zeg nooit 'nooit', maar voorlopig ben ik tevreden met m'n 'halve geentjes'.

Het lichtbeeld van deze lampen mist wel dat kleine 'knikje' aan de rechterkant als je op de muur schijnt. Volgens mij komt dat vaker voor bij heldere lampen.

lichtbeeld op de lichtkast bij Euromaster in Den Haag.


Ik weet aleen niet meer welke nou links op rechts was.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

knoopie

Je hebt denk ik meer gespreid licht, licht opbrengst is dan ook dichter bij de auto beter en met lenslampen schijn je verder de diepte in. Inderdaad het ontsteken van de lampen
kan wel eens wat problemen geven. Marcel is daar een mooi voorbeeld van.....

Moet zeggen dat ik zelf tevreden ben over de hele set xenon die er inhangt.

ps: dat hout op de hok, bezig met de tuin?  ;D



;)




KIM

Volgens mij zorgt dat missen van het knikje voor het slechte lichtbeeld bij gebruik van Xenon in heldere koplampen. Ik heb dat knikje er keurig inzitten; ook met Xenon.
Enige nadeel van Xenon is het strooilicht (dat niet verblind, maar wel hinderlijk kan zijn). Dat strooillicht raak je ook bij heldere lampen niet kwijt, want daarvoor moet de koplamp in zijn geheel voor Xenon ontwikkeld zijn en dat zijn ze niet. Met helder lijkt het wel iets origineler dan bij geribbeld glas (ribbeltjes zijn er trouwens voor om strooilicht te verminderen; wist je dat?).
Omdat ze als verblindend over kunnen komen heb ik de lampen altijd 3 stappen naar beneden staan en wil ik niet hoger dan 4300K gaan.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: knoopie op 13-08-2013 12:03:35
ps: dat hout op de hok, bezig met de tuin?  ;D

;)

Idd:

Zo was het sinds de winter.


Zo is het nu. De houten trap had ik twee jaar geleden gemaakt, dus die is al zoals die moet zijn qua kleur.


Reling nog afmaken.




Citaat van: KIM op 13-08-2013 13:17:18
Volgens mij zorgt dat missen van het knikje voor het slechte lichtbeeld bij gebruik van Xenon in heldere koplampen. Ik heb dat knikje er keurig inzitten; ook met Xenon.
Enige nadeel van Xenon is het strooilicht (dat niet verblind, maar wel hinderlijk kan zijn). Dat strooillicht raak je ook bij heldere lampen niet kwijt, want daarvoor moet de koplamp in zijn geheel voor Xenon ontwikkeld zijn en dat zijn ze niet. Met helder lijkt het wel iets origineler dan bij geribbeld glas (ribbeltjes zijn er trouwens voor om strooilicht te verminderen; wist je dat?).
Omdat ze als verblindend over kunnen komen heb ik de lampen altijd 3 stappen naar beneden staan en wil ik niet hoger dan 4300K gaan.

4300K is ook mijn keus, daarboven wordt het al heel snel 'Sjonnie' vind ik. Ik heb nog steeds geen behoorlijke ritten gemaakt in het donker, maar het kan er nog van komen. Dan zou ik het liefst een setje hebben wat 'gegarandeerd' ontsteekt. Ik snap niet waarom het bij fabrieks origineel wel werkt. Het hoeft van mij geen goedkoop setje te zijn. Liever niet trouwens, als het maar betrouwbaar is.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Ik had in de t5 ook xenon, die zette ik nooit uit en deed gewoon ruim 2 jaar met de lampen. Dat was gewoon een goedkoopsetje van rond de 70€. Dat viel mij niet tegen . Mijn heeft het ook in de v70 tdi net als jij en ook al 2 jaar zeker probleemloos.
Hij 5000 k en dat staat best goed, vind ik dan natuurlijk ;D

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2013 15:52:14
Dan zou ik het liefst een setje hebben wat 'gegarandeerd' ontsteekt.

Gaat het nu over de XC of over de Classic? In dat laatste geval hoef je je over dat ontsteken niet zoveel zorgen te maken denk ik.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Marc O. op 13-08-2013 18:15:33
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2013 15:52:14
Dan zou ik het liefst een setje hebben wat 'gegarandeerd' ontsteekt.

Gaat het nu over de XC of over de Classic? In dat laatste geval hoef je je over dat ontsteken niet zoveel zorgen te maken denk ik.

De Classic. Ik maak me geen zorgen over de interactie met de auto zelf, dan wel dat alle leveranciers van alle Aziatische merken om het hardst brullen dat zij de beste set maken. Ik heb geen idee hoe ik eventueel die sets met elkaar zou moeten vergelijken. Als je het origineel van Volvo koopt dan werkt het gewoon. Die sets zijn dus kwalitatief beter dan die aftermarket sets. Natuurlijk, die kosten ook meer, maar die meerprijs zegt niet veel over het kwaliteitsniveau. Ik zou heel graag een set van bijvoorbeeld 200 euro kopen ofzo als die dan ook echt op OEM kwaliteitsniveau zit.

Waarom het in een MY'06 nog lastiger is te intregeren is mij ook nog niet geheel duidelijk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

xenonkungen zit hier "om de hoek". Als je het daarvandaan haalt heb je een winkel waar je naar toe kan gaan om verhaal te halen.

Marc O.

Voor een Classic is toch geen origineel Volvo-xenon te krijgen? Dan kom je dus automatisch bij after market uit. En dat een setje van 200 Euro niet per definitie goed is en lang mee gaat kan ik uit eerste hand vertellen. Mijn Pilot set was na 1 jaar stuk. Ik rijd nu net iets meer dan een jaar rond met Xenonkungen. Mocht er (al dan niet onderweg) iets stuk gaan dan draai ik de halogeenpitjes er gewoon weer in.
...The Nile isn't just a river in Africa...

)()()sT

Ik had eerst een set van Pilot die ook €220,- kostte toentertijd.
Na 1,5 jaar begon die ook al te haperen dus vond ik het wel prima. Bij de heldere lampen van de V70 zijn de lampen trouwens in een sheet verwisseld (met dat open klemmetje) dus mocht de boel gaan haperen, dan is het zo vervangen :)

Edit: Marc was me net voor.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: )()()sT op 13-08-2013 18:26:57
Ik had eerst een set van Pilot die ook €220,- kostte toentertijd.
Na 1,5 jaar begon die ook al te haperen dus vond ik het wel prima. Bij de heldere lampen van de V70 zijn de lampen trouwens in een sheet verwisseld (met dat open klemmetje) dus mocht de boel gaan haperen, dan is het zo vervangen :)

Edit: Marc was me net voor.

Hoe kan ik aan zo'n open klemmetje komen? Is dat bij Volvo te bestellen? Een testsetje wat ik had liggen was compleet kansloos vanwege dat 'mooie' veerklemsysteem. Gelukkig maar want dat testsetje was 8000K. :eusa_whistle: Ik weet trouwens dat je dat zwarte heel makkelijk verwijderd uit dat klemmetje, maar dan moet ik dat rubberdopje blijkbaar ook verwijderen...
Bij de weg: dit xenonsetje zou heel goed zijn (heb het maar een paar maanden gebruikt omdat ik de lichtkleur k*t vond), maar hij heeft een aparte 'igniter' waardoor je minder startfouten zou moeten hebben.

Mooi en handig systeem van Volvo, alleen niet 'aftermarket-xenon' vriendelijk


Setje 8000K met slimballast en aparte igniter.



Citaat van: Marc O. op 13-08-2013 18:26:25
Voor een Classic is toch geen origineel Volvo-xenon te krijgen? Dan kom je dus automatisch bij after market uit. En dat een setje van 200 Euro niet per definitie goed is en lang mee gaat kan ik uit eerste hand vertellen. Mijn Pilot set was na 1 jaar stuk. Ik rijd nu net iets meer dan een jaar rond met Xenonkungen. Mocht er (al dan niet onderweg) iets stuk gaan dan draai ik de halogeenpitjes er gewoon weer in.

Het is me niet gelukt om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel. Nog een poging:

Ik weet dat de Classic's nooit origineel xenon hebben gehad, dat is volledig duidelijk. Wat ik bedoelde aan te geven is: Wat is nou (op technisch vlak) het verschil tussen een willekeurig aftermarket xenon setje en OEM xenon?

OK, de prijs van OEM is vele malen hoger dan aftermarket setjes. Zou de gebruikte electronica in bijvoorbeeld de ballasten nou echt vijf keer beter zijn en daardoor ook pakweg vijf keer duurder? Daar durf ik aan te twijfelen. Dat de kwaliteit beter is, is zeker.

Wat ik heb begrepen is 'Xenonkungen' een goed adres, maar volgens mij nog steeds afkomstig van een willekeurige Taiwanese producent. Zou die producent nou zo veel andere componenten gebruiken als bijvoorbeeld Valeo of Bosch? Wat ik bedoelde aan te geven met een willekeurig 'hoog' bedrag. Ik zou graag betalen voor gegarandeerde kwaliteit zoals Valeo/Bosch die levert. Het blijft tenslotte een metalen bakje met een spoel, wat elcootjes en wat nog wat andere 'rommel'. ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Bij de xc70n zit alles lekker met CAN-bus aan elkaar vast. Er zal vast wel een mogelijkheid zijn(praat maar met Marcel)

Mijn vaders zijn XC70(MY04) is niet zo kritisch, daar heb ik originele xenon lampen in gezet. De projector uitvoering die ook in ronald zijn V70n zitten. Ze werken prima, geen foutmeldingen of iets, enkel het meesturen in de bochten is er niet